کار خرازی و اصلاح طلبان به شکایت کشید

نویسنده
فیروزه متین

» تیتر سایت انتخاب: خرازی نژاد

استعفای صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان به محمل جدیدی برای انتقاد از وی تبدیل شده تا جایی که سایت انتخاب از وی با عنوان “خرازی نژاد” و روزنامه روزان با نام “غضنفر” یاد کرده که منجر به شکایت او از این روزنامه شده است.

 بالاگرفتن مجدد سر و صداها درباره صادق خرازی، پس از ادعای وی در مورد در اختیار داشتن فهرست “اصلاح طلبانی که به دشمن خارجی گرا” دادند، به متن استعفاء نامه اش بازمی گردد که به نوشته خبرگزاری فارس، طی آن بازهم کسانی را که “دل در گرو کمک خارجی” داشتند، اصلاح طلب ندانسته است.

هرچند سایت “نظر” از احتمال دستکاری این متن توسط خبرگزاری فارس خبر داده و نوشته است: “بعد از نوشتن استعفا در روز جمعه، در خبر منتشر شده کنایه‌هایی به اصلاح طلبان به آن اضافه شده است. البته ‫خبرگزاری فارس این گاف را داده، و گرنه خود سایت ‫حزب ندا که در ابتدا تصویر آن را منتشر کرده بود، به سرعت آن را حذف کرد و فقط متن جدید را منتشر کرده؛ متنی که حداقل دو برابر متن استعفای دست نوشته ی اولیه است. این که آیا خود آقای خرازی این متن دوم را نوشته یا خیر مشخص نیست؛ متنی که در آن به تلویح به همان لیست ادعایی اشاره شده و همین قسمت‌ها هم در فارس تیتر شده است: «اعلام دلایل استعفای صادق خرازی+ متن و عکس استعفانامه / آنانی که دل در گرو کمک خارجی بستند نام و نشانی از اصلاح‌طلبی نداشتند/ تهدید امنیت فردی و جمعی توسط مدعیان گفتگو». اما جالب است که بدانید در متن اولیه به هیچ وجه به این مسایل اشاره نشده بود، صرفا در بخش پایانی به «نامهربانی‌ها» اشاره شده و بسیار کوتاه هم بود و در آخر آن نوشته شده: «اینجانب شایسته نمی‌دانم در این روزگار نامهربانی‌ها و افول اخلاق در فرهنگ سیاست، فشارها و … به ساحت حزب عزیزمان تاثیر نامظلوب بگذارد! بهمین دلیل در کمال ارادت و احترام به کلیه عزیزان و سپاس از اعتمادی … این مدت به این بنده کمترین داشتید، از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استعفا می‌کنم …» در زیر تصویر استعفانامه، تاریخ ۳۰ مرداد درج شده؛ در خبر آن دلنوشته ی آقای خرازی که خبرگزاری ایلنا پریشب منتشر کرده بود هم به تاریخ استعفانامه‌ی خرازی اشاره شده بود، اما متن آن تا ۲ شهریور منتشر نشده بود.در این چند روز چه گذشته که خط خبری تشویقی دلواپسان درباره‌ی آن ادعای وجود لیستی موهوم در جیب آقای ‫‏صادقخرازی، به ‫‏استعفانامه اضافه شده و کلا استعفانامه دگرگون شده است؟”

علاوه بر مشکوک خوانده شدن استعفای خرازی، خبرگزاری “آریا” هم از درگیری در جلسه شورای مرکزی تشکل ندا پس از استعفاء خبر داده و نوشته است: “گفته می شود علت استعفاء فشاری است که از سوی تندروهای اصلاح طلب به برخی رهبران جریان اصلاح طلب برای راضی کردن خرازی جهت استعفا وارد شده است. در همین حال برخی شایعات هم وجود دارد که در جلسات داخلی ندا در مورد سخنان صادق خرازی مباحث تندی مطرح شده است”.

این بحث ها اما در شرایطی که جریانی از اصلاح طلبان آنرا “جعلی” می دانند، اکنون با تشبیه صادق خرازی به احمدی نژادوارد فاز جدیدی شده است؛تشبیهی که جرقه اول آن را صادق زیبا کلام زد. او گفت: “من فقط باید بگویم متاسفم برای آقای خرازی که از چنین ادبیاتی استفاده کرده است چراکه این رفتار ایشان بنده را به یاد صحبت های پوپولیستی آقای احمدی نژاد می اندازد که می گفت لیست مفسدین و متجاوزان بیت المال در جیب بنده است. این ادبیات امثال آقای خرازی و احمدی نژاد توهینی است به شعور مردم لذا از این بابت هم این رفتارها تاسف آور است.به هرحال ای کاش می توانستم به خودم بقولانم این سخنان را خبرگزاری های وابسته به جناح راست و حکومتی اینها را به دروغ از آقای خرازی نقل کرده اند اما با کمال تاسف ایشان این مطالب را گفته است و این مواضع هرگونه احتمال همکاری بین اصلاح طلبان و تشکیلات ایشان را از بین می برد.لیستی که آقای خرازی در اختیار دارد حال اصلاح طلب یا اصولگرا که به دشمنان و خارجی ها گرا می دادند را باید در اختیار مسوولان قرار دهد چراکه اگر ایشان مثل آقای احمدی نژاد این لیست را مثل پرچم در دست بگیرند و تکان بدهد نشان می دهد می خواهد بهره برداری سیاسی و پوپولیستی کند”.

انتقاد از پافشاری خرازی بر وجود لیست اصلاح طلبان گرا دهنده، همچنین موجب شد تا مجله “طلوع” که به سایت انتخاب تعلق دارد، در شماره جدید خود تصویر صادق خرازی را به شکلی که یادآور تصویر احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی باشد، منتشرکند و برای آن چنین تیتر بزند: “خرازی نژاد”.

 صادق خرازی هنوز به این مجله واکنش نشان نداده اما از روزنامه ای به نام “روزان” که او را “غضنفر” نامیده، شکایت کرده است.

سایت بهارنیوز در اینباره نوشته است: “خرازی اعلام کرد از روزنامه روزان شکایت کرده است. روزنامه روزان چندی پیش در صفحه اول خود سید صادق خرازی برجسته ترین عضو موسس حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان را به شدت مورد حمله قرار داد و وی را «غضنفر» خطاب کرد. این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود ادعا کرده است که «سالها پیش خرازی پرونده ای در رابطه با این قضایا و پس ندادن برخی نسخ خطی به موزه های کشور در دستگاه قضا داشت که از سرنوشت این پرونده خبری در دسترس نیست. پیش از این نیز بارها شنیده شده بود که سیدصادق خرازی یکی از مشهورترین کلکسیونداران نسخ قدیمی خطی است. او اوقات فراغتش را صرف جمع آوری و نگهداری و خرید و فروش نسخه های خطی می کند.» در همین رابطه سایت اصولگرای دانا طی تماسی با صادق خرازی نظرش را در رابطه با این موضوع جویا شد که طی این تماس خرازی اعلام کرد که از این روزنامه شکایت کرده است”.