پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

“گلف روی باروت” در “یک درام آرام”

گلف روی باروت

نویسنده: آیدا مرادی آهنی

ناشر: نگاه

تعدا صفحات: 554

شمارگان: 1100

قیمت: 18000 تومان

این رمان را نه قصه- رمان، بلکه می توان رمان، بنا به رویکرد انگلستانی اش دانست که صحنه سازی یا شخصیت سازی های نمادین، در آن خیلی کم دیده می شود؛ شخصیت ها، چیزها وَ جهان را نسبتا خونسردانه، و آن چنان که هستند، با جزیی نگری خاص، در رمان توصیف شده است؛ که توصیف ها خواننده را به مفاهیم پرتاب نمی کند؛ زیرا شخصیت ها، چیزها، فضا، زمان و مکان چنان با جزییات ارائه می شود که می توانیم احساس شان کنیم، وَ بدانیم آنچه گفته می شود، همه، این جهانی و معمولی هستند؛ یعنی چیزهای هستند که در زندگی انسان معاصر، وجود دارند.

پیرنگ رمان استوار است بر گمشدگی زنی در روابط انسانی دنیای معاصر؛ سام که شخصیت محوری روایت خویش در رمان است، بنا به مشکلاتی، مادرش، از پدرش (نبی نواح پور) جدا می شود، و با رییس شرکتی ازدواج می کند که در شرکتش کار می کرده است؛ سام، فرزند شوهر مادرش است تا این که در پایان رمان می داند که باباجی، شوهر مادرش، پدرش نبوده، حامی نواح پور هم، فرزند نبی نواح پور نبوده است؛ اما این آگاهی موقعی اتفاق می افتد که سام بی آنکه بداند مهره ای بوده توسط حامی برای به زمین زدن نبی نواح پور…

 

یک درام آرام

نویسنده: معصومه جمالی مهر

ناشر: قطره

تعداد صفحات: 74

شمارگان: 1100

قیمت: 3500

همه چیز برق می زند. همه چیز مرتب و منظم است. تقریبا تمام وسایل سالن رابا ملافه های سفید پوشانده اند. رایحه پرهیزگاری انگار در این همه تمیزی و تازگی می غلطد و مرا گیج می کند. می روم پشت پنجره. داوود دارد لباس نهال را مرتب می کند. چیزی می گوید. چیزی که قشنگ ترین لبخند را بر لب های دخترش باعث می شود و مرا هم از معبد سفید به باغ می کشاند. تا چشم کار می کند رنگ است و رنگ: سبز، زرد، قرمز، قهوه ای و تا بخواهی زندگی. ابهت سبز باغ مرا می گیرد. سنگینی شاخه ها از میوه های رنگ رنگ معطر، خوشبختی بی نهایتشان را به رخ می کشد. شاخه های بخشنده صبور، رازداران پرنده ها و حشره ها و انسان ها، پر از هزاران نجوا و تپش، پر از هزار هزار حرف یواشکی عاشقانه و تصویر هایی از اندام های نوازش شده و شاید هم درد، رنج و اشک… نگاه جمالی ‌مهر به پیرامون زندگی و انسان متفاوت است. از آن جهت متفاوت که وقتی به محتوای داستان و پیرنگ نگاه می‌ کنیم متوجه می‌شویم که در هیچ فصلی از رمان صرفا به فرم نپرداخته تا محتوا را از نظر دور بدارد و سوای آن دریچه نگاهش به مرور زمان پر است از دغدغه‌ هایی که در برخی تابلوها به مرز حدیث نفس نزدیک می‌شود.

 

پسران گل

نویسنده: فریبا کلهر

ناشر: آموت

تعداد صفحات: 288

شمارگان: 1650

قیمت: 14500 تومان

رمان “پسران گل” داستان یوسف، نوجوان فوتبالیست با استعدادی است که پنج سال برای از اسارت در‌آمدن و بازگشت پدر که پیش از جنگ ایران و عراق مربی فوتبال بوده انتظار کشیده است، تا او و تیمش را آموزش دهد. اما زمانی که پدر باز می‌گردد پاهایش را از دست داده و پسر نوجوان خجالت می‌کشد که با پدر در جمع دوستانش حاضر شود. پدر هم برای این که بتواند اعتماد به نفس پسر را بازگرداند می‌رود و مربی تیم فوتبال محله کناری می‌شود و از آنجا گره‌های داستانی و ماجرا آغاز می‌شود.

پسران گل را می توان رمانی برای نوجوانان دانست اما فضا و نوستالژی جنگ محورانه اثر به طور حتم برای بزرگترها و همه سنین جذاب خواهد بود. از فریبا کلهر پیش از این آثاری چون “شوهر عزیز من” و “عاشقانه” منتشر شده بود.

 

در ستایش شرم

نویسنده: حسن قاضی مرادی

ناشر: آمه

تعداد صفحات: 144

شمارگان: 1100

قیمت: 5000 تومان

رنگ شرم، سرخ است؛ رنگ خشم و عصیان، در تجربه حس شرم، سرخی حاصل خشم به خود و در پی آن، تمایل به عصیان علیه خود است؛ خود چه به مثابه یک فرد، و چه یک گروه، یا سازمان، یا طبقه و یا یک ملت. از همین رو چه کمیاب می ‌نماید این سرخی! آن هم برای ما ایرانیان که بسیار از نگریستن به خود و نقد خود گریزانیم و بنابراین چه اندک سرخ می‌شویم.

 به احتمال زیاد در شرایطی قرار گرفته‌ اید که مجبور به گفتن این واژه شده ‌اید: “شرمنده‌ام” دلیل بیان این واژه کار اشتباهی بوده که از سوی شما سر زده بود. عاملی که باعث شد تا شما به کار اشتباه خود آگاه شوید، دو چیز می ‌تواند باشد: یکی بازخورد عمل شما در ارتباط با دیگری و دوم خود آگاهی ‌تان نسبت به عمل اشتباه. از دید شما بین این دو وضعیت کدام یک نقش بیشتری در آگاه کردن تان به عمل خطا داشته است؟ به باور نویسنده عامل نخست نقش برجسته تری نسبت به دومی دارد. زیرا فرهنگ ایرانی نقد از درون را یاد نگرفته و منتقد خود نیست. اگر غیر از این بود باید در کنش‌های ایرانیان نمود عینی داشته باشد.

 

رازوری زنانه

نویسنده: بتی فریدان

مترجم: فاطمه صادقی

ناشر: نگاه معاصر

تعداد صفحات: 372

شمارگان: 2000

قیمت: 16000 تومان

رازوری زنانه از کتاب های بسیار تاثیرگذار بوده است. در اهمیت این کتاب همین بس که نه تنها در شکل گیری موج دوم جنبش زنان آمریکا در اواخر دهه 60 میلادی تاثیر تعیین کننده داشته است، بلکه تا کنون بیش از ده میلیون نسخه از آن به زبان انگلیسی به فروش رفته است. بتی فریدان نویسنده کتاب در پئوریا در ایلی نویز به دنیا آمد و از مدارس دولتی همان ناحیه فارغ التحصیل شد. بعد به کالج اسمیت راه یافت و توانست از آن جا با درجه عالی فارغ التحصیل شود. او شاگرد کورت کافکا روانشناس بزرگ مکتب گشتالت بود که موفق به گرفتن بورسی هم در روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شد و به عنوان روان شناس بالینی و پژوهشگر اجتماعی کار کرد. پس از ازدواج به کار نوشتن نیمه وقت برای مجلات معروف آمریکایی روی آورد.

رازوری زنانه تنها به موقعیت فرودست زنان نمی پردازد بلکه انتقاد از وضعیت زنان را در بستر انتقادی کلی از عناصری قرار می دهد که مشخصه آمریکای آن روز محسوب می شدند: مصرف گرایی، سکس زدگی و بی هدفی در سال های پس از جنگ جهانی دوم و اوج دوران وفور نعمت. به همین دلیل این کتاب همواره تازه و خواندنی است؛ به ویژه برای فرهنگ ها و جوامعی که بی آن که خود بدانند همان طریقه را در پیش گرفته اند.
این کتاب انتقادات زیادی را برانگیخت؛ نه تنها از جانب محافظه کاران بلکه از سوی فمینیست ها. یکی از مهم ترین انتقاد ها این بود که فریدان در این کتاب عمدتا به وضعیت زنان در طبقات متوسط و مرفه جامعه آمریکا پرداخته وباقی زنان را به فراموشی سپرده است. نیز گفته شده که او مبلغ نوعی فمینیسم لیبرال است که حل همه مشکلات زنان را در بیرون از خانه می جوید.

 

حرفه هنرمند (47)

ناشر: حرفه هنرمند

تعداد صفحات: 57

تاریخ انتشار: مرداد 1392

قیمت: 15000 تومان

حرفه: عکاس… عکاسی و سینما

برای چه فیلم می ‌سازیم؟ برای چه عکس می‌ گیریم؟ این شاید یکی از اولین سوال‌ های هر کلاسی است که در آن شرکت می‌ کنیم. جواب چیست و واقعیت کجاست؟
در این شماره تلاش شده است تا به شکلی خلاصه به عکاسی و سینما و ارتباط این دو با هم پرداخته شود تا شاید جوابی هر چند کوچک و مختصر برای سوال ‌های بالا بیابیم. این که عکاسی برای ما چه کرده و فیلمسازی به کدام سو می ‌رود و هر کدام از این دو فن چه تاثیری بر یکدیگر و هم‌ زمان بر نگاه ما به دنیا داشته‌اند و چقدر نگاه ما را از بی ‌واسطه بودن به دیدن با واسطه و از چشم دیگران تبدیل کرده‌ اند.
آیا ما دنیا را همان طور می‌ بینم که اجدادمان می ‌دیدند؟ آیا تصاویر هنوز همان خصلت‌ های جادویی خود را حفظ کرده‌اند یا از فرط تکرار نه قدرت که تازگی و جذابیت خود را از دست داده‌ اند؟

حرفه: نقاش… پدیدارشناسی تصویر

حرفه نقاش این شماره روالی متفاوت دارد. در شماره های اخیر این فصل مقالات و مطالبی حول محور هنر معاصر ایران می خواندید. در این مجموعه مبحثی کلی در مورد مبانی نظری شکل گیری تصویر خواهید خواند. و البته این مجموعه بی ارتباط با هنر معاصر ایران نیست. برای درک و دریافت و دسته بندی و در نهایت تاریخ نگاری هنر معاصر ایران نیازمند مبانی نظری هستیم. ناچاریم تاریخمان را بر مرکز و پایه ای استوار کنیم. مباحثی از این دست شاید بتواند در این مسیر یاریمان کند. این مجموعه با مقاله ای پیرامون دو نظام قدیمی ساخت تصویر آغاز می شود. و سعی می کند تاریخ تصویر و به تبع آن تاریخ نقاشی را در ارتباط با آن دو نظام توضیح دهد. این که اثری در میانه دو قطب ذهنی دیدن و دانستن، کجا می ایستد، می تواند معیاری برای دسته بندی آثار نقاشی ایرانی باشد. این طرح، پای موضوعات و مجادلات بسیاری را به میان می کشد. یک سوی بحث راه را به علوم شناختی و طریقه ادراک تصویر باز می کند و سوی دیگر ما را به میانه بحث های نظری و فلسفی چون حس پذیری و فاهمه یا قوۀ ادارک و فاهمه و در نهایت قوه خیال پرتاب می کند…

حرفه هنرمند شماره 47، با مقالاتی چون؛ “ عکاسی، سینمای امروز و بازگشت به پرسپکتیو مقامی”، “سه پرسش درباره‌ی عکاسی و سینما”، “ خدای من، یک دقیقه‌ی تمام شادکامی!“، ” دیدن و دانستن”، “ جهان به مثابه متعلَق ادراک” و “ ملاقات با تبیین وضع موجود” منتشر شده است.

 

سرگذشت موسیقی ایران

نویسنده: روح الله خالقی

ناشر: ماهور

تعداد صفحات: 812

شمارگان: 2000

قیمت: 24000 تومان

هر سه جلد کتاب سرگذشت موسیقی ایران نوشته روح الله خالقی است که در یک مجلد منتشر شده است. ارزش این اثر بزرگ که برای شناخت وضعیت موسیقی معاصر ایران اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار می دهد بر کسی پوشیده نیست. ویرایش جدید٬ در عین امانت داری و اجتناب از دخل و تصرف و تغییر در متن اصلی با هدف ارائه متنی آراسته تر و کیفیتی مطلوب تر صورت گرفته است تا استفاده از کتاب هم برای خواننده معمولی و هم برای پژوهشگر با سهولت بیشتر همراه باشد.

سرگذشت موسیقی ایران پر از خاطرات گفته و ناگفته ای از موسیقی دانان و نوازندگان ایرانی است که روح الله خالقی گردآوری و تنظیم کرده است. خاطرات و حکایاتی که جدای از جذابیت شان برای خوانندگان عادی، می تواند برای اهالی موسیقی خواندنی و آموزنده باشد.

روح‌الله خالقی (۱۲۸۵ - ۲۱ آبان ۱۳۴۴) از استادان موسیقی ایرانی، آهنگساز سرود «ای ایران»، و نوازنده ویولن بود. خالقی از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می ‌شود. از او کتاب دیگری به نام “نظری به موسیقی” شامل نظریه هایی برای موسیقی ایرانی و غربی در دست است.