مشخصات رییس جمهور مطلوب از نظر رهبر تغییر کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دوری از تشویش همگانی و نگاه بلند مدت در اقتصاد

چهار سال بعد از آن که آیت‌الله خامنه‌ای مشخصات رییس جمهور مطلوب خود را به اندازه و مطابق با محمود احمدی نژاد ترسیم کرد و شادمانی خود را از انتخاب وی به ده ها زبان اعلام داشت، رهبر جمهوری اسلامی، این بار در سخنانی درست در تضاد با آن رییس جمهور مطلوب را کسی دانست که از تشویق افکارعمومی پرهیز کند و نگاهی بلند مدت به اقتصاد داشته باشد، و این درست همان مشخصاتی که محمود احمدی نژاد از خرداد 88 روز به روز بدان نزدیک تر شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین واکنش خود نسبت به سردی و بی رونقی انتخاباتی که شایع است دولت از تمهید مقدمات آن خودداری می کند، امکان تعویق انتخابات را منتفی دانست و تلویحا خواستار کنار رفتن برخی کاندیداها از عرصه انتخابات شد.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این سخنان گفت که از حضور چهره‌ها و جریان‌های گوناگون استقبال می‌کند اما توصیه می‌کند: “کسانی که داوطلب می‌شوند در محاسبات خود اشتباه نکنند و بدانند که عرصه مدیریت اجرایی کشور یعنی چه.” وی از کاندیداهای خواسته است که “نه در ارزیابی نیاز کشور به قدرت اجرایی و نه در ارزیابی توانایی‌های خودشان اشتباه” کنند.

وی همچنین اقدام به برشمردن ویژگی‌های رییس‌جمهور آینده کرده و با اشاره به این‌که ملت ایران “اهل تسلیم شدن نیست”، گفته است که رییس‌جمهور آینده باید “در مقابل فشارهای خارجی نترس و شجاع و مقاوم باشد و از میدان خارج نشود”. آیت‌الله خامنه‌ای مواردی مانند دوری از حاشیه‌ها، عدم ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه و داشتن نگاهی همه‌جانبه و بلندمدت به اقتصاد را از دیگر ویژگی‌های رییس‌جمهور مطلوب نام برد.

اواخر هفته گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، با اشاره به این‌که “برای انتخاب اصلح رئیس‌ جمهور آینده باید به معیارهایی که مقام رهبری اشاره می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم”، گفته بود: “بسیج و بسیجیان باید حتماً در محقق ساختن انتظار رهبر معظم انقلاب برنامه داشته ‌و حضور هر‌چه بیشتر در پای صندوق‌های رای داشته باشند. مهمترین وظیفه‌ای که سلسله مراتب بسیج و سپاه به خصوص در آستانه انتخابات به عهده دارند، همین موضوع است و باید با ظرافت‌های خاص آن را محقق کرد… حماسه اقتصادی که مورد انتظار رهبر انقلاب است یعنی انتخابی درست و صحیح برای اینکه رئیس‌جمهور آینده، کشور ‌را از بحران‌های مختلف خارج کند”.

وی همچنین خواستار این شده بود که “۱۰-۲۰-۳۰ کاندیدایی که الان وجود دارند، بهتر است کاهش پیدا کنند” و “شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند انتخاب درست، صحیح و اصلح را انجام دهند و کسی انتخاب شود که نیازهای کشور را محقق کند”.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت که در سالهای گذشته از روسای جمهور “حمایت کرده و ضمن ارائه توصیه هایی از آنها توضیح نیز خواسته است و یکی”از توصیه ها و تأکید های همیشگی به رؤسای جمهور این بوده است که برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند.”

چهار سال پیش نیز در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 آیت‌الله خامنه‌ای اقدام به برشمردن ویژگی‌های رییس‌جمهور مورد نظر خود کرده بود. این مساله بعدها با اعتراض نمایندگان کاندیداها مواجه شده بود که این سخنان را نشان دهنده علاقه رهبر جمهوری اسلامی به ادامه ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد توصیف کرده بودند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بار دیگر نسبت به اقدامات تبلیغی کاندیداها نیز هشدار داد: “انواع و اقسام تبلیغات وجود دارد برای این که در عرصه اقتصادی مردم را دچار یاس و ناامیدی کنند و در عرصه سیاسی انگیزه مردم را برای حضور در میدان سیاست و به خصوص میدان انتخابات کاهش دهند…اعتراضاتی که در گوشه و کنار می‌شود واقعا بی جا است.”

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اقدام به دفاع از عملکرد شورای نگهبان و اعضای آن - که شش فقیه این مجموعه منتصب خود وی هستند – کرده و آن‌ها را “یک عده انسان‌های عادل، بی‌طرف و بصیر” خوانده که داوری آنها درباره صلاحیت نامزدها “برای همه آحاد ملت مبارک است.” وی همچنین انتخابات را از نمونه‌های حماسه سیاسی دانسته و با اظهار این که “ساز و کار انتخابات در ایران بسیار مستحکم است” تاکید کرده که انتخابات پیش رو “در وقت مقرر انجام خواهد گرفت.”

به نظر می‌رسد این بخش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پاسخی است به برخی اعتراض‌های اطرافیان محمود احمدی‌نژاد به احتمال ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی توسط شورای نگهبان و همچنین نگرنی برخی اصول‌گرایان از امکان برگزار نشدن انتخابات در موعد مقرر در صورت وقوع این اتفاق.

برای نمونه هفته گذشته محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته بود: “فتنه‌ای عمیق‌تر و گسترده‌تر از فتنه ۸۸ در پیش داریم و فتنه‌ها در انتخابات ۹۲ قبل از انتخابات است. به شکلی که برخی می‌گویند اگر اینچنین نشود، انتخابات را برگزار نمی‌کنند و آن را تحریم می‌کنند”.

پیش از آسودی دیگر اصول‌گرایان نیز پیرامون این مساله هشدار داده و گفته بودند که احمدی‌نژاد و اطرافیان وی احتمال دارد برای تلافی ردصلاحیت احتمالی رحیم‌مشایی در انتخابات آینده، از برگزاری انتخابات اجتناب کنند و حتی گفته بودند که در این صورت احمدی‌نژاد قصد دارد از مقام خود استعفا دهد.

این نگرانی‌ها هفته گذشته و پس ازهشدار نمایندگان مجلس پیرامون عدم تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات وارد فاز جدیدی شد. حسین مظفر، معاون نظارت رییس مجلس، برای دومین بار از دولت به دلیل تشکیل ندادن هیات اجرایی مرکزی انتخابات انتقاد کرد و گفت: “در این خصوص خبرهای خوبی به ما نرسیده و در اجرای قانون تعلل ورزیده شده است. اینکه گفته می شود شاید فتنه جدید قبل از انتخابات باشد آثارش همین است که دولت در اجرای قانون کوتاهی می کند و دولت یک بازی خطرناکی را انجام می دهد”. بر اساس قانون جدید انتخابات، هیات اجرایی مرکزی باید بیش از یک ماه و نیم پیش تشکیل می شد.