اتهام: اشاعه فحشا با فروش تجهیزات ماهواره

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» دستگیری ۱۰۷ نفر در تهران و ۱۸ شهرستان

“انهدام بزرگترین باند قاچاق و توزیع تجهیزات گیرنده ماهواره” خبری است که صبح روز چهارشنبه از سوی رئیس پلیس امنیت اخلاقی اعلام شد و سرهنگ مسعود زاهدیان آن را حاصل کار فشرده اطلاعاتی و نفوذ در شبکه توزیع تجهیزات ماهواره دانسته است.

به گفته او این شبکه در تهران و ۱۸ شهرستان فعالیت می‌کرد و تمامی سرکردگان و عوامل مرتبط با آن شناسایی و دستگیر شده اند. از اعضای این باند در تهران و شهرستان، پنج هزار و ۴۰۰ رسیور و ۱۱ هزار انواع دیش، موتور دیش و ال‌ان‌بی ضبط شده است.

بنا بر اطلاعات اعلام شده، ۷ تن از اعضای اصلی این “باند” در تهران بوده‌ و ۱۰۰ نفر مرتبط با آنها در شهرستان‌ها دستگیر شده‌اند. رئیس پلیس امنیت اخلاقی اتهام آنان را “اشاعه فحشا و اباحه گری، پولشوئی و خارج کردن ارز از کشور” عنوان کرده و از قوه قضائیه خواسته است تا آنان را به “سزای اعمالشان” برساند. به گفته زاهدیان، اعضای این باند با استفاده از “خلاء های مرزی کشور” این اقلام را از خارج کشور وارد می کردند.

همچنین کارگاه تولید دیش ماهواره این گروه در غرب استان تهران شناسایی و در بازرسی از این کارگاه ۲۰۰ دیش آماده توزیع و هزار دیش در حال ساخت کشف و ضبط شده است. مجموع ارزش اموال کشف شده، بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

نکته قابل توجه اینکه هیچکدام از اعضای دستگیر شده سابقه‌دار نبودند و بنا بر ادعای مطرح شده، اعضای اصلی باند در تهران، استان های شمالی، مرکزی و غربی کشور را تغذیه می کردند.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی تاکید کرده است: “به افرادی که در این رابطه فعال هستند هشدار می دهیم برخورد با آنها در دستور کار پلیس امنیت اخلاقی است و بهتر است این افراد فعالیت خود را تغییر دهند در غیر این صورت به سرنوشت اعضای این باند دچار می شوند.”

او همچنین از مسدود شدن ۶۲۰۰ خط تلفن که در ماهواره آگهی داده بودند خبر داده و با تاکید بر ممنوعیت ارایه آگهی به شبکه های ماهواره‌ای گفته است: “با هر گونه ارایه آگهی به شبکه‌های ماهواره‌ای برخورد می‌شود چرا که بیشتر تجاری که در این شبکه ها آگهی می دهند کالا و خدمات آنها به دلیل نداشتن استاندارد و مجوز در داخل کشور امکان فعالیت ندارند و صدا و سیما نیز تبلیغات آنها را پخش نمی کند. این افراد به همین دلیل با آگهی های اغواکننده در شبکه های ماهواره ای سعی می کنند کالا و خدماتشان را به فروش برسانند در حالی که ممکن است کالاها و خدمات تبلیغ شده مضر باشد.”

 

روحانی و بی‌فایده بودن جمع‌آوری دیش

برخورد با تجهیزات دریافت ماهواره سال‌هاست که به طور پیوسته اما با شدت و ضعف پیگیری می‌شود و دلیلی بر رواج تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای در میان ایرانیان است. از جمله چند ده هزار اقلام ضبط شده و ۱۰۷ عضو فعال در “باند” مورد ادعای رئیس پلیس امنیت اخلاقی، خود نشانگر گستردگی و سودآوری این حرفه در ایران است.

روز دوشنبه گذشته هم سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرد: “بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص شد افرادی که کمتر ماهواره تماشا می‌کنند، بیشتر به روحانی رای داده‌اند و دیدن ماهواره ربطی به رای دادن ندارد.”

پیش از آن هم فتوایی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که عنوان کرده بود: “اگر از آنتن ماهواره‌ای برای امور حرام استفاده شود که غالباً همین‌طور است و یا تعمیر کننده و یا نصب کننده علم داشته باشد به اینکه کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره‏ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می‌‏کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه‏‌اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.”

با این حال، به نظر می‌رسد برخی گرایش‌ها در میان چهره‌های سیاسی و مسئول برای به رسمیت شناختن تکنولوژی ماهواره وجود دارد و پررنگ‎تر از قبل شده است. در کتاب “ﺻﺮاﺣﺖﻧﺎﻣﻪ” که مصاحبه‌ای مفصل با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تیر ماه سال 89 است، از او پرسیده شده که اگر قرار باشد برای آزادسازی ماهواره رای‌گیری شود شما با آزادسازی ماهواره موافق هستید؟ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داده است: “موارد مبتذلی وجود دارد که جوان‌های مردم را به انحراف می‌کشاند و فکر نمی‌کنم برای جامعه درست باشد. اما باید به کانال‌هایی که مطلب می‌گویند، گوش داد. بالاخره این‏ها هستند و دیگران گوش می‌دهند. اگر بخواهیم جلوگیری کنیم هم نمی‌توانیم. شما که می‌دانید الان دشمنان ما آمریکایی‌ها و دیگران هزینه زیادی انجام می‌دهند تا فیلترشکن‌هایی درست کنند که اصلاً نشود سانسور کنیم و به آنجا می‌رسند که جلوی سانسور را بگیرند. اشکال بعدی که از نظر روانی پیدا می‌شود، این است که وقتی چیزی ممنوع شود، آدم‌های کنجکاو بیشتر دنبال آن‏ها می‌روند تا ببینند آن چه بود؟ از همان اول می‌گویند این کار سیاسی است. آخر هم می‌بینند ما حق داشتیم.”

آیت الله وحید خراسانی، یکی از مراجع تقلید هم در مورد استفاده از ماهواره چنین فتوا داده است: “در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نباید، اشکالی ندارد.”

“سانسور” هم کتاب مشابهی است که به بیان نظرات مهدی کلهر، از نزدیکان

محمود احمدی‌نژاد اختصاص دارد. روی جلد کتاب، جمله “با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم” آمده و کلهر در بخشی از مصاحبه‌اش گفته است: “چرا می‌گویند در اصول دین تقلید نکنید؟ بچه باید حودش اصول را قبول کند اما آیا در تربیت گلخانه ای این امر امکان دارد؟ آیا افکار بد و شیطانی فقط از طریق ماهواره می‌آید؟ یعنی قبل از اختراع ماهواره همه افراد کره زمین و مسلمین از نظر ذهنی عاری از شیطان بودند؟ اصلاً این‌گونه نیست. ممکن است کسی در غار زندگی و در عمرش هم کسی را ندیده باشد اما از نظر ذهنی و تخیلات شیطانی، شیطان را هم درس بدهد.”

حسن روحانی، رییس‌جمهور فعلی هم در جریان تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرده بود: “حریم خصوصی بسیار مهم است. من تعجب می‌کنم، نیروی انتظامی شنیدم در یک رسانه‌ای گفته بود که با راپل می‌توانیم روی پشت بام برویم، چون خصوصی نیست و مجموعه ۱۰ آپارتمان است. من واقعا دچار حیرت شدم، زیرا اگر پشت بام فضای مشاع است، برای صاحبان آپارتمان است نه بین آنها. کسانی که تحقیق کرده‌اند، گفته‌اند که جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مردم از رسانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین ورود به حریم خصوصی ممنوع است.”

اگرچه نیروی انتظامی لزوما با سیاست‌ها دولت هماهنگ نیست و از آن دستور نمی‌گیرد اما باید دید این تناقض نگاه رییس جمهور و عملیات جدید پلیس و هشدار نسبت به تشدید برخوردها با ماهواره، در روزهای آینده چه روندی را طی خواهد کرد.