از طبل جنگ تا مذاکره و گفتمان

نویسنده

» تحلیل آرتیکولو تره:

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۳ می در بغداد برگزار خواهد شد و امید آن می رود که طرفین در این مذاکرات به توافق برسند. ازطرف دیگر، مانورهای نظامی ایالات متحده و اظهارات رییس سابق امنیت داخلی اسراییل ذهن ناظران را به بدترین سناریو معطوف می سازد.

طرح توسعه اتمی جمهوری اسلامی درحال حاضر به فاز جدیدی وارد شده که می تواند منجر به ازسرگیری تنش های بین المللی شود. تنش ها بین سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به اوج خود رسید، ولی تحولات و پویایی در وضعیت بین المللی باعث شد تا تنش ها به صورت موقت فروکش کند. امروز رسیدن به واقعیت و امید به ایجاد صلح و همچنین احتمال رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک بستگی به نتیجه جلسه گروه ۱+۵ و ایران در بغداد دارد.

 

جلسه در بغداد

نشست استانبول درواقع آغاز راه برای پایان دادن به کشمکش هسته ای بود و امیدواریم که در آینده ای نزدیک این ماجرا به طور کل خاتمه یابد. “اگر در استانبول توانستیم یک گام به جلو برویم، مسلماً در نشست بغداد عقب نخواهیم رفت.” اینها سخنان علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در چارچوب سری جدید مذاکرات با گروه ۱+۵ است. صالحی همچنین خاطرنشان کرد ایران در نامه ای اعلام آمادگی کرده که قبل از نشست بغداد به مدت ۲ روز با آژانس مذاکره خواهد کرد. این نشست در تاریخ ۱۴ می در وین برگزار خواهد شد. او گفت که هدف از این مذاکرات رسیدن به یک “چارچوب همکاری مشترک در آینده براساس معیارهای طرفین” خواهد بود. صالحی جزئیات بیشتری در این زمینه بیان نکرد، ولی تأکید ورزید که امکان پیش بینی نتیجه مذاکرات قبل از نشست بغداد وجود ندارد. ارزیابی هر دو طرف از نتیجه مذاکرات استانبول مثبت و سازنده بود، ولی به موضوعات مورد بحث در این نشست اشاره ای نکردند.

به گزارش لوس آنجلس تایمز، دولت اوباما خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرش بازرسی ها، نظارت ها و دیگر خواسته های بین المللی می تواند اورانیوم را تا میزان ۵ درصد غنی کند. ایالات متحده از راه حل دیپلماتیک برای خروج از بحران هسته ای استقبال کرده است؛ برعکس اسراییل تلاش می کند تا برای این معضل یک راه حل نظامی بیابد. محمودرضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی در روسیه، طی روزهای اخیر گفته است که ایران احتمالاٌ پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش را خواهد پذیرفت و بازرسی ها می تواند در هر زمان و هر مکان توسط کارشناسان آژانس اتمی انجام شود. ایران در سال ۲۰۰۵ پس از انتخاب محمود احمدی نژاد این پروتکل را رد کرده بود.

 

اسراییل و خطر وقوع جنگ

درحالی که ایالات متحده از مذاکرات برای یافتن راه حل و خاتمه دادن به بحران بین المللی استقبال کرده، اسراییل نظر متفاوتی دارد. برای به راه انداختن جنجال های جدید، این بار نوبت به یووال دیسکین، رییس سابق شین بت، تشکیلات امنیت داخلی اسراییل، رسیده است. او گفت: “من هیچ اطمینانی به رفتار سران کنونی اسراییل ندارم. آنها می توانند ما را درگیر واقعه ای در حد جنگ با ایران یا یک جنگ منطقه ای کنند. من هیچ اعتمادی به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع اش ندارم. آنها تصویر اشتباهی از اسراییل در اذهان عمومی ایجاد می کنند. کارشناسان بسیاری براین عقیده اند که حمله اسراییل به ایران، یک مشروعیت بین المللی در راستای پیشبرد برنامه هسته ای به این کشور خواهد داد.”

ظاهراً اظهارات او باعث واکنش نتانیاهو و باراک شده که پرسیده اند اگر دیسکین چنین طرز فکری داشته، چطور به مدت دو سال برای تل آویو کار کرده؟ ازنظر نتانیاهو و باراک، دیسکین این سخنان را به دلیل انتخاب نشدن به منصب ریاست موساد بیان می کند. درعین حال، مطبوعات اسراییلی خاطرنشان کردند که عدم اطمینان نسبت به نتانیاهو و باراک در مورد مسأله ایران قبلاً نیز توسط میر داگان، رییس سابق موساد، ژنرال گابی اشکنازی، رییس سابق ستاد مشترک، اوزی آراد، مشاور سابق امنیت ملی، و آموس یادلین، رییس سابق اطلاعات نظامی مطرح شده بود. ژنرال بنی گانتس، رییس فعلی ستاد مشترک، طی روزهای اخیر مواضع خود را از مواضع باراک دور کرده و اظهار داشته که اولین تأثیرات تحریم های بین المللی علیه ایران درحال نتیجه دادن است.

 

خطرات نظامی

کاظم جلالی، عضو کمیسیون امور خارجه مجلس شورای اسلامی ایران، درخصوص استقرار هواپیماهای اف-۲۲، به عنوان مدرن ترین جنگنده، در پایگاه الدرفه امارات متحده عربی گفت: “حضور ارتش آمریکا ثبات این منطقه را تهدید می کند.” جمهوری اسلامی اقدامات نظامی آمریکا را به مثابه تحریک قلمداد کرده، به ویژه اینکه دو نشست در ماه می درپیش است که احتمالاً می تواند به نتایج مثبتی در روابط بین المللی میان ایران و دیگر کشورها ختم شود.

تحلیلگران بسیاری براین باورند که اقدامات نظامی آمریکا، اسراییل و متحدان آمریکا در منطقه صرفاً به هدف تحریک جمهوری اسلامی انجام می شود تا همچنان درجا بزند و نتواند پیشروی کند و در نتیجه گزینه مداخله نظامی اسراییل به تحقق بپیوندد.

منبع: آرتیکولو تره، ۲۶ آوریل