انتخابات اسرائیل و مسئله ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از

بنیامین ناتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قصد دارد با مطرح کردن آغاز جنگ با ایران، توجه مردم این کشور را در آستانه انتخابات زود هنگام به سمت مسئله ایران جلب کند.

 

انتخابات عمومی اسرائیل قرار نبود زودتر از اکتبر سال 2013 برگزار شود، اما قانون جدید سربازی برای یهودیان بشدت متعصب و مسئله بودجه، عواملی است که ممکن است منجر به شکاف در ائتلاف بین احزاب مذهبی و ملی بشود.

 

نظرسنجی ها نشان می دهد که رهبران راستگرا درصورت برگزاری زودهنگام انتخابات، برنده خواهند شد و تردید ها در مورد  انتخاب دوباره ناتنیاهو در انتخابات  زودهنگام، از میان رفت.

 

در کشمکش های  وزرای کابینه عضو  ا ئتلاف، ناتانیاهو تصمیم گرفت د انتخابات را زودتر برگزار کند، اگرچه علنا اعلام کرده بود که انتخابات تا سال 2013 برگزار نمی شود.

 

رسانه های اسرائیلی به نرمی از ائتلاف علیه ناتیاهو به رهبری یووال دیسکین، رئیس سابق شین بت، به سمت انتخابات زودهنگام در ماه اوت، تغییر جهت دادند.

 

دیسکین همان کس اس که روز جمعه گفته بود رهبران اسرائیل آماده حمله به تاسیسات اتمی ایران نیستند و نباید بر اساس “احساسات ناجیگرایانه” تصمیم به حمله بازدارنده به ایران گرفت.

 

مقامات دولتی با گفتن این نکته که دیسکین از این اظهارت بهره برداری سیاسی می کند و از اینکه در مورد حمله به ایران از او اجازه گرفته نشده است، خشمگین شده اند  و معتقدند این اظهارات  موجب عقب نشینی لابی اسرائیل در مورد بکار گیری دیپلماسی بین المللی سختگیرانه تر علیه  ایران می شود.

 

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت:« دلیل اینکه اروپایی ها و سایر کشور ها برای تحریم ایران همراه شده اند این نیست که نگران برنامه های اتمی ایران هستند، بلکه آنها می ترسند که اسرائیل در مورد ایران اقدام کند. اروپا علیه حمله نظامی تلاش می کند نه برای تبلیغ آن.»

 

این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت:« معنای این کار این است که اگر کسی موافق حمله نظامی اسرائیل باشد، بدترین کاری که می تواند بکند این است که اعتبار این اقدام را زیر سووال ببرد.»

 

ناتیاهو گفته است که برنامه های غنی سازی اورانیوم توسط ایران، به هدف تولید سلاح اتمی است که اسرائیل را تهدید می کند. ایران همواره گفته است که برنامه های اتمی این کشور صلح آمیز است.

 

تنش های سیاسی داخلی  اسرائیل در عین حال از زمانی بالا گرفت که دادگاه عالی اسرائیل در ماه فوریه “قانون تال” را که از سال 2002 مغایر با قانون اساسی تلقی می شد، دوباره مطرح کرد. به موجب این قانون تمام جوانان اسرائیل موظف به انجام خدمت سربازی می شوند.

 

منبع: رویترز، 29 آوریل