صدور انقلاب و حرکات زیبا

نویسنده
جلال یعقوبی

» از نگاه علی‌اکبر ناطق نوری

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، در مراسم سالگرد ورود آیت‌الله خمینی به ایران که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، ضمن ذکر خاطراتی از آن روز گفت: “برکات انقلاب اسلامی امروز در ایران و منطقه مورد مشاهده است و بیرون از کشور ما عزت این انقلاب را می‌بینیم چنانچه امروز لبنان و حزب‌الله لبنان عزت دارد و حزب‌الله و سید حسن نصرالله حرکات بسیار زیبایی انجام می‌دهند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اضافه کرد: “تمام این آوازه‌ها و برکات از برکت امام بزرگوارمان است و همچنین می‌بینیم که انقلاب ما به یمن،سوریه، لبنان و عراق صادر شده است.”

 ناطق‌نوری در پایان سخنان خود همچنین گفت: “خداوند ان‌شاء‌الله مقام معظم رهبری را برای ما محفوظ بدارد و ما را قدردان انقلاب بدارد و در این انقلاب ما را پایدار نگه دارد.”

در هفته ها و ماه‌های اخیر اظهارات متعددی از سوی مسئولان حکومتی در ایران درباره صدور انقلاب منتشر شده است.

خبرگزاری فارس، چند روز پیش از قول امام جمعه کرج نوشته بود: “نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی به نوعی صدور انقلاب و ارزش‌های انقلابی بوده و رمزی در آن نهفته شده است.” او معتقد بود: “رهبر معظم انقلاب به زیبایی تمام تهدیدات را به فرصت بسیار خوب برای صدور انقلاب تبدیل کردند.”

آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده آیت‌الله خامنه ای در خوزستان نیز گفته: “صدور انقلاب اسلامی به سایر جوامع نتیجه حمایت مردمی و اعتقاد راسخ به ولایت فقیه است.”

محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است: “انقلاب اسلامی نه‌تنها به ایران محدود نشد بلکه امروز جلوه‌هایی از صدور انقلاب را در جهان شاهد هستیم” او تاکید کرده: “نگرانی دشمنان از این است که قدرت انقلاب اسلامی به مناطق دیگری در جهان نیز نفوذ کند، چون دریافته‌اند زمانی که پیام انقلاب به مردم جنوب لبنان که ضعیف‌ترین مردم بودند، رسید آن‌ها نیز سر برآوردند و دشمنان خود را از بیروت خارج کردند.”

ادعای صدور انقلاب به “ یمن،سوریه، لبنان و عراق” که حجت‌الاسلام ناطق نوری مطرح کرده ، در زمانی است که جنگ داخلی و کشتار گسترده مردم غیرنظامی چند سالی است کل خاورمیانه را دربر گرفته است.

بر اساس آماری که در اواسط دی ماه گذشته از میزان تلفات انسانی در جنگ داخلی سوریه منتشر شد، از ابتدای بحران سوریه تا کنون بیش از دویست هزار تن از مخالفان کشته شده‌اند. تنها تعداد کشته‌شدگان ثبت شده در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۶ هزار تن بوده است. همچنین مطابق آماری که یازدهم بهمن ماه در رسانه‌های داخلی ایران نیز منتشر شد، از ابتدای جنگ داخلی در سوریه تا کنون بیش از ۱۲۰هزار تن از جنگجویان هوادار بشار اسد نیز کشته شده‌اند. عراق ، یمن و لبنان نیز طی این سال ها شاهد ده‌ها هزار کشته در سال‌های اخیر بوده اند.

در سال‌های گذشته گفته می‌شد “صدور انقلاب” به معنی صدور فرهنگی آن است و قرار نیست این صادرات با اسلحه انجام شود. آیت‌الله خامنه‌ای هم بارها در این مورد سخنرانی کرده و از صدور فرهنگی انقلاب سخن گفته است.

او از جمله در آبان سال ۱۳۸۵ در جریان سفر به سمنان گفته بود: “اینها خیال می‌کردند که ما برای صدور انقلاب لشگرکشی خواهیم کرد؛ یا لشگر نظامی یا لشگر امنیتی و اطلاعاتی؛ مثل خودشان که برای مقاصدشان لشگرهای امنیتی می‌فرستند؛ اما غافل از اینکه نه، ما نه لشگر اطلاعاتی می‌خواهیم و نه لشگر نظامی، بلکه حرف ملت ایران و آن طرحی که ملت ما برای اداره‌ی ملتها و جوامع به میان آورده، در دل ملتهای مسلمان می‌نشیند و ملتهای مسلمان به طور طبیعی علاقه‌مند و طرفدار ملت ما می‌شوند، که هستند و شدند و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شوند.”

خامنه‌ای همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۸۹ و در نماز جمعه تهران تاکید کرد: “یک نقطه‌ی دیگر از نقاط روشن خط امام، جهانی بودن نهضت است. امام نهضت را جهانی میدانست و این انقلاب را متعلق به همه‌ی ملتهای مسلمان، بلکه غیر مسلمان معرفی میکرد. امام از این ابائی نداشت. این غیر از دخالت در امور کشورهاست، که ما نمیکنیم؛ این غیر از صادر کردن انقلاب به سبک استعمارگران دیروز است، که ما این کار را نمیکنیم، اهلش نیستیم؛ این معنایش این است که بوی خوش این پدیده‌ی رحمانی باید در دنیا پراکنده شود، ملتها بفهمند که وظیفه‌شان چیست، ملتهای مسلمان بدانند که هویتشان چگونه است و کجاست. “

رهبر جمهوری اسلامی در آبان ماه سال ۱۳۸۹ و در دیدار با طلاب غیر ایرانی حوزه علمیه قم نیز تاکید کرد: “هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی و قاموس سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود آن را صادر کرد یا با ابزارهای نظامی و امنیتی بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم. مسئله‌ی جمهوری اسلامی، مسئله‌ی بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمانها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجاتبخش بشریت است، آشنا شوند.”

مشابه این سخنان بارها تکرار اما با گذشت زمان مشخص شده که صدور انقلاب وجوه دیگری هم داشته است.

چندی پیش سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در یک نشست خبری صریحا فاش کرد: “حوزه ماموریت نیروی قدس سپاه، خارجی بوده و کمک به نهضتهای اسلامی، توسعه انقلاب اسلامی و کمک به مقاومت مظلومین در سراسر دنیاست و در کشورهایی مثل لبنان، سوریه و عراق که مردم به کمک نیاز داشه باشند، سپاه با نیروی قدس کمک می‌کند.” او افزود: “سپاه حمایت و دفاع از ملتهایی که تحت ستم آمریکا و اسراییل باشند وظیفه خود می‌داند و هرگونه انتقال فناوری را که از انتقال سلاح هم مهمتر است، انجام می‌دهد کما اینکه از قبل هم اعلام کرده‌ایم و انجام هم شده است و به این مطالبات در هرجا که باشد، پاسخ می‌دهیم.”

به این ترتیب به نظر می‌رسد صدور انقلاب، و “حرکات بسیار زیبایی” که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری نیز از آن سخن گفته است، اکنون به بحرانی بزرگ تبدیل شده باشد.

اوایل بهمن گزارشی به نقل از اشپیگل در رسانه های ایران منتشر شد که در آن آمده بود: “کارشناسان نظامی ایران در عراق و سوریه به عنوان مشاور نظامی و مستشار حضور دارند. ایران نه تنها به صورت آشکار و پنهان نیروهای رسمی نظامی خود را به این دو کشور اعزام کرده، بلکه امکان اعزام برخی از نیروهای داوطلب ایرانی و خارجی به این کشورها را فراهم ساخته است. بر اساس گزارش اشپیگل آنلاین، ایران کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای به متحدان خود در این دو کشور کرده است. بنا به گفته مقامات رسمی ایران، تنها کمک‌های این کشور به سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون حدود ۹ میلیارد دلار بوده است. مخالفان اسد این کمک‌ها را حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. به گفته آنان کمک‌های جنسی ایران، همچون نفت و مواد دارویی و غذایی و غیره، را باید به ارقام رسمی افزود تا با رقم ۱۵ میلیارد دلار رسید.”