دوازده مجموعه نوروزی

نویسنده
محمود واعظی

» جعبه جادو/ نوروز ۹۳

نوروز شاید وقتی باشد با فراغ بال بخواهید سریال‌های تلویزیونی تماشا کنید. شاید هم نخواهید صبر کنید شبکه‌های مختلف تلویزیونی نسخه‌های دوبله یا با زیرنویس خود از سریال‌های برجسته دنیای امروز را نشان‌تان بدهند. شاید بخواهید در خانه تماشا کنید و به انتخاب خودتان، قسمت‌های مختلف سریال را هر زمان خواستید بگذارید و از تماشایش لذت ببرید. این‌ها انتخاب‌های نوروزی ما برای شما هستند، امیدوارم از تماشایشان لذت ببرید. لطفاً برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی نام انگلیسی هر سریال، کلیک کنید.

 

1 - Smash  / هیاهو

“هیاهو” 32 قسمت است و در دو فصل (15 و 17 قسمتی) در سال‌های 2012 و 2013 به نمایش گذاشته شده بود. داستان آن، بازگویی ساخت و اجرای نمایشی است موزیکال در برادوِی شهر نیویورک با موضوع مرلین مونرو و زندگی‌اش. حول محور این داستان، هنر مدرن به نمایش گذاشته می‌شود و گام‌به‌گام، با بخش‌های مختلف ساخت تئاتر آشنا می‌شویم و داستان‌های چهره‌های مرتبط به آن. سریال در اوج جامعه هنری نیویورک می‌گذرد، رقابتی مهلک را نمایان می‌سازد و درنهایت تماشاگر را همراه خود به تماشای سکانس‌های طولانی، نورانی و جذاب رقص و آواز می‌برد و داستانی خیره‌کننده را دنبال می کند. پخش این سریال کامل شده است و انتخابی است دلنشین برای لذت بردن از روزهای نوروز.

 

2 - Breaking Bad / رهایی به بدی

داستان یک معلم دبیرستان در اوج مشکلات مالی، وقتی می‌فهمد سرطان دارد و به زودی خواهد مُرد، تبدیل به یکی از بامزه‌ترین و درعین‌حال جذاب‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر شد. او خود را رها شده از زندگی یافت و تصمیم گرفت وارد کار تولید و عرضه مواد مخدر بشود و چون شیمی را استادانه بلد بود، می‌توانست جنسی عالی تهیه کند. هرچند این تمام داستان نیست و حواشی همراه با آن، توانست یکی از برجسته‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر را بسازد: از سال 2008 تا 2013 این سریال در فصل پنج عرضه شد و سال گذشته، پایان گرفت. مجموعه‌ای از جوایز گوناگون نیز برنده شده است و می‌تواند سرگرمی باشد برای شما و خانواده در روزهای نوروزی.

 

3 – Game of Thrones / بازی تاج و تخت

رمان‌های چند جلدی آن شهرتی جهانی دارند و هنوز جلدهای نهایی آن عرضه نشده است اما سریال “بازی تاج و تخت” برگرفته از مجموعه رمان‌های “نغمه‌ای از آتش و یخ” توانستند چشم‌ها را خیره خود سازند. سه فصل این سریال در سال‌های 2011 تا 2013 توسط شبکه اچ‌بی‌او عرضه شده‌اند و فصل جدید آن امسال شروع می‌شود. در نوروز می‌توانید قسمت نخست فصل جدید را هم تماشا کنید. سریال، حول محور هفت خانواده است برای سلطنت سرزمینی اسطوره‌ای می‌جنگند. سرزمینی که در آن تابستان چند سال طول می‌کشد و زمستان یک عمر. زمستان نزدیک است، تاریکی و سرما نزدیک است. جنگ قدرت اوج گرفته است: شاه کشته شده است و شاه جدید، بی‌عرضه است و لاابالی. جنگ داخلی کشور را در بر می‌گیرد و در این بین، دشمنان باستانی بشر نیز از خواب خود بیدار شده‌اند و سمت دیواری می‌آیند، زمستان و برف را از پادشاهی مردمان جدا نگاه داشته است. قطعاً یکی از حیرت‌انگیزترین و چشم‌گیرترین ساخته‌های تلویزیونی سال‌های اخیر.

 

4 - House of Cards / خانه پوشالی (نسخه امریکایی)

نِت‌فیلیکس شاید آینده دنیای تلویزیون باشد: شبکه‌ای تلویزیونی که در ماهواره و شبکه‌های کابلی نیست، بلکه فقط در فضای اینترنت وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین ساخته‌هایش هم اقتباسی تازه از “خانه پوشالی” است. نسخه بریتانیایی این سریال در سال 1990 عرضه شد و در فاصله‌ای چند ساله، فصل‌های دوم و سوم آن نیز عرضه شدند. نسخه بریتانیایی را تلویزیون دولتی ایران نیز بارها پخش کرده است. سریال حول محور سیاستمداری است فاسد که گام به گام، در قدرت پیش‌رفت می‌کند و نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود. در نسخه امریکایی، فضای معاصر واشنگتن نقش زده شده است و سیاستمداری فاسد تلاش می‌کند تا گام به گام به سمت ریاست‌جمهوری امریکا (یا به قول خودشان، قدرتمندترین مرد جهان آزاد) نزدیک شود. سریال لبریز است از فساد، وسوسه، سیاست، قدرت، مکر و نیرنگ. بازی‌های کوین اسپیسی و رابین رایت نیز حیرت‌انگیز است. فصل نخست سریال سال گذشته عرضه شد و قسمت به قسمت. فصل جدید اما در یک روز در اینترنت قرار گرفت، سال آینده فصل بعدی سریال عرضه خواهد شد.

 

5 – Girls / دخترها

عنوانی ساده برای سریالی که چندان هم ساده نیست: زندگی چند جوان امروزی است در شرایط بداقتصادی امریکای معاصر در شهر نیویورک و روایت نسل سوخته آنان. هرکدام از این جوان‌ها سعی دارد به اوج موفقیت برسد اما در شرایط معمولی زندگی گیر افتاده است. همین خط داستانی ساده اما سوزناک است که توانسته میلیون‌ها نفر را مجذوب این سریال نگاه دارد، جوایز مختلفی را دست سازندگان آن برساند و همزمان خود آنان را در صفحه‌های تلویزیون نشانشان بدهد: تماشاگری که زندگی‌ای مشابه زندگی شهری خود را تماشا می‌کند. هرچند آماده باشید: هر صحنه، هر گفتگو و هر احساسی ممکن است در سریال عیان شود و شما را درگیر خودش کند.

 

6 - American Horror Story / داستان ترسناک امریکایی

سه فصل سریال تاکنون ساخته شده است. هرچند بیشتر هنرپیشه‌ها ثابت هستند اما هر فصل، یک داستان را دنبال می‌کند. در هر فصل با کلیشه‌های مختلف داستان‌های ترسناک امریکایی روبه‌رو می‌شوید که هنرمندانه در کنار همدیگر چیده شده‌اند و روایتی جذاب برای مشتاقان سریال‌های ترسناک عرضه کرده‌اند. در ژانر خود یکی از بهترین ساخته‌هاست. در فصل اول سراغ ارواح می‌رود و دنیای آنان در لس آنجلس کنونی. در فصل دوم روایتی در تیمارستان را دنبال می‌کند و آن را به دکتری از آشوویتس یکی می‌کند و علم پزشکی و مصائب همراه آن را نشان می‌دهد. در فصل سوم سراغ ساحرگان می‌رود. مجذوب کننده است و درعین‌حال ترسناک و درعین‌حال آدمی را تحریک می‌کند در انتظار داستانی تازه باقی بماند.

 

7 – Mom / مامان

فصل نخست سریال در سال 2013 پخش خود را آغاز کرده است و تاکنون 20 قسمت از آن عرضه شده است. سریال داستان مادری است مجرد که پدر خود را نمی‌شناسد (مادر او هم مادری مجرد بوده است) و حالا فرزندش حامله شده است (از دوست دبیرستانی خود، یک مادر مجرد دیگر). زندگی معاصر امریکایی در طنزی چشم‌نواز. از یک سو بی‌اندازه شما را می‌خنداند از سویی دیگر جنبه‌های مختلفی از زندگی معاصر را روبه‌رویتان قرار می‌دهد. قطعاً یکی از بهترین ساخته‌های سریال‌های طنز در سال‌های اخیر. امتحان‌اش کنید.

 

8 - The White Queen / ملکه سفید

قرن پانزدهم میلادی است. جنگ‌های داخلی (جنگ رُزها) سال‌هاست انگلستان را درگیر خود نگاه داشته است. در این میان سه زن قدرتمند این کشور، برای تصاحب تاج و تخت با همدیگر می‌جنگند: یکی مادر شاه است، یکی همسر شاه است و دیگری مغذوب شاه. جنگ قدرت را البته تاریخ نشان داده است به چه نتیجه‌ای می‌رسد اما در این میان داستانی چشمگیر وجود دارد برای دوستداران سریال‌های تاریخی و “ملکه سفید” یکی از بهترین ساخته‌هاست از تاریخ خانواده‌های سلطنتی انگلستان.

 

9 – Sherlock  / شرلوک

 

شرلوک هولمز، کاراگاهی است آشنا در تقریباً سرتاسر جهان. مجموعه داستان‌های بازمانده از سر آرتور کنن دویل، همچنان منبع الهام سازندگان فیلم و سریال در جهان امروز است و “شرلوک” یکی از آن‌ها. در فضای معاصر لندن می‌گذرد، از سال 2010 تاکنون، دوازده قسمت آن را بی‌بی‌سی عرضه کرده است و هر قسمت، به قد و اندازه یک فیلم سینمایی بلند است. از امکانات روز سود می‌برد ولی به اصول داستانی کنن دویل وفادار باقی مانده است. بی‌اندازه سرگرم کننده است و درعین حال بی‌اندازه جذاب. اگر هنوز آن را تماشا نکرده‌اید، “شرلوک” را از دست ندهید.

 

10 – NewsRoom The / اتاق خبر

دو فصل آن عرضه شده است، سریالی است از دل اتاق خبر یک شبکه تلویزیونی و مطالب همراه با آن. در امریکا، مجری نقشی مهم در یک برنامه خبری بازی می‌کند و سریال هم حول محور مجری همین اتاق خبر شکل می‌گیرد و دنبال می‌شود. البته، خبر و چگونگی کسب و ارائه آن بخش عمده سریال است و البته، نگاهی دارد گسترده به مسائل روز جهان. در کنار آن سریالی است جالب برای لذت‌بردن، لبریز است از زندگی، خشم و شعف. همچنین متمرکز است بر کار با گروهی از همکاران در یک فضای محدود و لبریز از استرس.

 

11 - Dexter  / دکستر

داستان یک قاتل زنجیره‌ای می‌تواند سوزناک باشد و آزاردهنده اما اگر تبدیل به یک روایت خوش‌ساخت شود، می‌تواند سرگرمی گسترده‌ای باشد برای دوستداران داستان‌های جنایی. “دکستر” بی‌شک یکی از نام‌های برجسته سریال‌های تلویزیونی است. هشت سال تمام ساخته شده است و در آن داستان یک قاتل زنجیره‌ای گفته می‌شود که خود یکی از متخصص‌های مرکز پلیس شهر میامی در ایالت فلوریدای امریکاست. اگر علاقه‌ای به سریال‌های جنایی داشته باشید قطعاً سرگرمی گسترده‌ای برایتان خواهد بود.

 

12 - The Big Bang Theory / تئوری بیگ‌بنگ

یک زن جوان زیبا به آپارتمان جدید خودش اسباب‌کشی می‌کند. فارغ از این موضوع که همسایه‌های روبه‌رویی او دو دانشمند جوان هستند، نابغه و کاملاً جدا از اجتماع معمول امریکا. همگی در دنیای نبوغ خود غرقه هستند همراه با دو دوست صمیمی خودشان. این جمع چهار نفره همراه با این دختر جوان، شکل به یکی از مشهورترین سریال‌های کمدی می‌دهند. هفت سال است این سریال یکی از نام‌های محبوب تلویزیونی است و اگر می‌خواهید بی‌خیال از همه‌چیز یک دل سیر بخندید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان خواهد بود.