اعتراض مولوی‌ها به سخنان کار‌شناس ناشناس

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پرده برداری اطلاعاتی از جریان مکی

مولوی عبدالحمید و برخی دیگر از مولوی‌های منطقه سنی نشین سیستان و بلوچستان به “اظهارات نسنجیده و تفرقه افکنانه” گروهی “افراطی و تندرو صاحب نفوذ در دستگاه‌های امنیتی” این استان اعتراض کردند.

برگزاری جلسه‌ای با عنوان “بصیرت و روشنگری” از سوی فرمانداری خاش، اعتراض‌های کم سابقه‌ای را در بین رهبران اهل سنت بلوچستان به دنبال داشته است؛ اعتراض‌ها تا آنجا پیش رفته که امام جمعه زاهدان می‌گوید این افراد “تسویه حسابهای شخصی دارند.”

 

جلسه حاشیه دار امنیتی‌ها

به گزارش سنی آنلاین، جلسه “بصیرت و روشنگری” در ۸ بهمن ماه برگزار شده و در آن علاوه بر فرماندار شهرستان خاش، رئیس اطلاعات این شهر و یک کار‌شناس اطلاعات سخنرانی کرده‌اند.

پایگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت ایران همچنین گزارش داده که این جلسه به علت توهین شخصی که از او به عنوان کار‌شناس اطلاعات یاد شده به مولوی عبدالحمید و مسجد مکی “ناکام مانده است”.

بر اساس این گزارش این مقام اطلاعاتی در جلسه “بصیرت و روشنگری” فیلمی پخش می‌کند که از آن به عنوان اعترافات یک طلبه افغان مسجد و حوزه علمیه مکی اهل سنت زاهدان یاد کرده است.

در این فیلم، طلبه بازداشتی با پرده برداری از جریانی که او “جریان مکی” نامیده، مدعی می‌شود که در این مسجد به مسائل تفرقه برانگیز میان شیعه و سنی دامن زده می‌شود.

به گفته او اعضای “جریان مکی” معتقدند دولت نمی‌خواهد اهل سنت پیشرفت کنند، آن‌ها کاندیدای مورد نظر خودشان را معرفی می‌کنند و باور دارند که طرح ساماندهی، طرح محدودیت سازی اهل سنت است.

بعد از این اظهارات، معاون اداره اطلاعات خاش هم در سخنانی مدیران مسجد مکی را به ترویج وهابیت متهم می‌کند؛ موضوعی که با خشم برخی از علمای حاضر در جلسه روبرو می‌شود.

به گزارش سنی آنلاین مولوی محمد گل، امام جمعه اهل سنت خاش و مدیر حوزه علمیه مخزن العلوم خاش، مولوی عثمان، مدیر حوزه علمیه مدینة العلوم خاش و مولوی ابراهیم، مدرس مخزن العلوم از جمله افرادی بوده اند که به پخش آن ویدیو و سخنان معاون رئیس اطلاعات اعتراض کرده‌اند.

در این میان مولوی ابراهیم یارمحمد زهی از مسئول اطلاعاتی پرسیده است: “آیا به نظر شما وقتی اشخاصی مثل موسوی و خاتمی و کروبی که سال‌ها از رهبران و شخصیتهای بارز نظام بودند و هم اکنون جریان فتنه را به راه انداختند، آیا می‌توان سران نظام و رهبری را زیر سئوال برد؟ به نظر شما مطالبه حقوق اهل سنت و پیگیری مطالبات آنان، خلاف وحدت امت اسلامی است؟”

 او سپس تائید کرده که “خواسته‌های شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید عین خواسته‌های اهل سنت است”.

در ادامه این جلسه، مولانا محمد عثمان، مدیر حوزه علمیه مدینه العلوم خاش، در انتقاد از سخنان مسئولان اطلاعاتی حاضر در جلسه می‌گوید: “ما فکر می‌کردیم در چنین شرایط سختی که کشور مورد هجوم دشمنان مختلف و تحریم‌های کمرشکن قرار گرفته است، صحبت درباره مقابله با این بحرانهاست نه حرفهای فردی که هویت وی هنوز مجهول است و جعل در اسناد دولتی نموده، تعجب می‌کنم چطور ادعا و حرف‌هایش پذیرفته شده و مورد استناد قرار می‌گیرد.”

سنی آنلاین همچنین به نقل از معاون اداره اطلاعات خاش در آن جلسه نوشته است: “چرا افراد اجنبی و بیگانه را داخل حوزه‌ها راه می‌دهید که چنین جوی را به وجود می‌آورند؟”

مولوی محمد گل، امام جمعه اهل سنت خاش در پاسخ به سخن این مقام امنیتی می‌گوید: “نظام جمهوری اسلامی ایران این مهاجران را با خانواده‌هایشان در ایران پناه داده است، ما هم نمی‌توانیم تا زمانی که پدران و مادران آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند، قرآن را از جلوی فرزندانشان برداریم و آن‌ها را از درس قرآن محروم سازیم.”

 

خودشان مشکل دارند

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل تسنن مسجد مکی شهر زاهدان، مدیر مدرسه دارالعلوم این شهر و یکی از روحانیون با نفوذ در بین علما و مردم اهل تسنن منطقه سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران است. او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از نامزدی مهدی کروبی حمایت ومقامات جمهوری اسلامی را به اعمال سیاست‌های تبعیض آمیز علیه اقلیت اهل تسنن در ایران متهم کرده بود.

این شخصیت اهل سنت و طرفدارانش بعد از تائید مواضع مهدی کروبی در خصوص حقوق اقلیت‌های مذهبی، مورد حمله بسیاری از افراطی های حامی دولت و حاکمیت قرار گرفتند.

مولوی عبدالحمید، در واکنش به اظهارات مقامات امنیتی در شهرستان خاش و همچنین حملاتی که به دلیل حمایت او از مهدی کروبی در طول این سال‌ها صورت گرفته، گفته است: “برخی ما را متهم می‌کنند که چرا در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری به بعضی از کاندیدا‌ها رأی دادید در حالی که این افراد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند و حتی برخی از این افراد پس از رد صلاحیت، با دستور و صلاحدید رهبری در لیست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ابقا شده‌اند.”

او خطاب به آن‌ها افزوده است: “ناراحتند از شورای نگهبان و شخص رهبری گلایه کنند که چرا آن‌ها را تایید کرده‌اند. تقصیر ملت در این باره چیست؟!”

مولوی عبدالحمید با انتقاد شدید از “نشانه رفتن انگشت اتهام و انتقاد به سوی جامعه اهل سنت ایران” از اینکه تنها جامعه اهل سنت متهم می‌شوند و مورد “انتقاد مخرّب” قرار می‌گیرند گفته: “آقایون با خودشان مشکل دارند، چوبش را بر سر ما فرود می‌آورند. گویا دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما ندیده‌اند.”

اهل تسنن که بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند در ۱۴ استان زندگی می‌کنند. تعداد آن‌ها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده اما اهل سنت هنوز حق داشتن یک مسجد در تهران را نیافته اند.