احمدی نژاد در انتظار روشن شدن تکلیف

نویسنده
حسین محمدی

» باهنر: در تهران ۱۸ درصد شرکت می‌کنند

محمدرضا باهنر٬ نایب رئیس مجلس می گوید بر اساس آخرین نظرسنجی جامعه اسلامی مهندسین، نرخ مشارکت مردم تهران در انتخابات آتی مجلس ۱۸ درصد است. اما اصولگرایان بیش از آنکه نگران نرخ مشارکت باشند نسبت به “دست بردن در آراء مردم” هشدار می‌دهند و یکدیگر را به ارتکاب تقلب، متهم می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد در نشستی با استانداران سراسر کشور٬ درباره انتخابات مجلس نهم گفت: “انتخابات متعلق به مردم و پایه حکومت به شمار می رود و باید طوری به انجام برسد که رای و نظر مردم آشکارا اعمال شود و چنانچه نظر مدیران کشور با نظر مردم در دو سوی مختلف قرار بگیرد، دیگر ادامه راه امکانپذیر نخواهد بود”.

سایت جهان نیوز - نزدیک به علی‌رضا زاکانی - با انتقاد از احمدی‌نژاد٬ اظهارات وی را با سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی مشابه دانست و آن را “نسنجیده و نابجا” توصیف کرد.

جهان‌نیوز نوشت که احمدی‌نژاد در سخنان خود “گویا بر طرح آنچه صیانت از آرا می‌خواند، اصرار داشته است” و این اظهارات “در شرایطی که دشمنان برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات تلاش می‌کنند٬ نابجا و غیر مدبرانه است”.

این سایت اصول‌گرا همچنین با طعنه به احمدی‌نژاد٬ یادآوری کرد که او “در همین سیستم انتخاباتی به قدرت رسیده و بنابراین سخن گفتن از صیانت از آرا٬ زیره به کرمان بردن است”.

 اصول‌گرایان بارها ضمن هشدار درباره دخالت نزدیکان احمدی‌نژاد در انتخابات، گفته اند آنها قصد دارند 150 کرسی مجلس را در اختیار خود بگیرند و به همین منظور با تزریق پول و تغییر فرمانداران در سطح گسترده، زمینه این کار را فراهم می‌کنند.

علی‌رضا زاکانی نماینده مجلس در این باره گفته بود: “برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” وی مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان اعلام کرده بود.

این هشدارها در نهایت باعث شد که قوه قضاییه برای نخستین بار با تشکیل “کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی” به طور رسمی بر روند انتخابات مجلس نظارت کند.

اصغر جهانگیر٬ رئیس حفاظت اطلاعات کل قوه قضائیه نیز ماه گذشته گفته بود که تیم‌های نظارتی این قوه به منظور بازرسی از شعب اخذ رای در تمام استان‌های کشور تشکیل خواهد شد.

اینک محمدرضا باهنر٬ نایب رئیس مجلس٬ نرخ مشارکت مردم تهران در انتخابات آتی مجلس را ۱۸ درصد اعلام کرده و گفته امیدوار ست این نرخ در روز انتخابات به بالای ۵۰ درصد برسد. وی گفته این نتایج، حاصل تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده٬ توسط جامعه اسلامی مهندسین است. این در حالی است که علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه گفته است که براساس نظرسنجی‌ها٬ نرخ مشارکت مردم در انتخابات آینده ۶۰ تا ۶۵ درصد خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان نظامی همواره بر بالا بودن نرخ مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرده‌اند. رهبر جمهوری‌اسلامی هم مطمئن است “دخالت مردم در انتخابات گسترده” خواهد بود.