سختگیری درمورد پوشش زنان دوبرابر می شود

نویسنده

chadormodeljadidi.jpg

مریم دستگیر

برخورد پلیس با آنچه “زنان بدپوشش” نامیده است، ازاول مرداد ماه شدت خواهد گرفت. طی ماه های گذشته نیروهای پلیس درقالب طرح “ارتقای امنیت اجتماعی” به دهها هزار زن درخصوص نحوه لباس پوشیدن وآرایش در مکان های عمومی وحتی داخل خودروهای خود تذکرداده اند.

با فاصله گرفتن از هفته های آغازین طرح که با استقرار ماموران پلیس دربرخی میدان ها ومحل های پررفت وآمد و مراکز خرید همراه بود، شایعاتی مبنی بر کم تر شدن فشار نیروی انتظامی برای دنبال کردن این طرح به میان آمده بود تا برخورد دوره ای با پوشش زنان درتابستان ها یک سال دیگر را هم پشت سربگذارد. اما اظهارات احمدی نشان دهنده این است که قرار است فصل برخورد با پوشش زنان، تمامی نداشته باشد.

به همین جهت است که احمدی شایعات مبنی برتوقف طرح را رد کرده است: “این طرح با جدیت تمام در حال اجراست و توقف‌پذیر نیست، به طوری که تعداد ماموران پلیس به کار گرفته شده از اول مردادماه دو برابر می‌شود.” همزمان با اقدامات سلبی ازاین دست، مسئولان دولتی نیزتلاش می کنندالگوهای جدیدی رابرای زنان درسطح جامعه معرفی کنند. ازجمله چنین تلاش هایی می تواند به اظهارات مشاوراستاندارتهران درخصوص ارائه 200 نوع مدل چادر اشاره کرد. قند فروش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه “زنان سرزمین من” گفته بود: “200 مدل چادر با طراحی جدید، 50 مدل حجاب برتر و نیز 60 مدل جدید از لباس‌های طراحان برای بازدید مخاطبان زن به نمایش گذاشته می‌شود که همه آن‌ها به داوری اساتید دانشگاه‌ها رسیده است.”

ارائه دویست مدل چادر درحالی مورد تاکید مسئولین دولتی قرارمی گیرد که از آن سو، قراراست علاوه بر دوبرابرشدن ماموران و علاوه برمکان هایی که پیش از نیروهای انتظامی استقراریافته بودند، مکان های جدیدی نیز اضافه شود تا بدین ترتیب پوشش نیروهای انتظامی برای کنترل لباس شهروندان افرایش پیدا کند. احمدی گفته است چنین ماموریتی برای برخورد با بدپوششی، جمع آوری معتادان ومقابله با اراذل واوباش انجام می شود. وی البته مشخص نکرده است که با توجه به متفاوت بودن “بد پوشش ها”، معتادان واراذل، چه تعدادی ازماموران یادشده به هریک این موارد می پردازند وآیا همه ماموران پلیس وظیفه دارند که با سه موضوعی که مطرح شدبرخورد کنند یا نه؟

در دوره اول طرح افزایش امنیت اجتماعی که علاوه بر مکان های ثابت شامل، گشت های سیار نیزمی شد، معابر، پارکها، تفرجگاه های داخل وخارج شهر، درمسیرپوشش نیروهای پلیس قرارداشت. قراراست گشت های پلیس طی این مدت چند برابرشده تا هیچ محل عمومی که مردم درآن حضور دارند از تیررس ماموران پلیس دورنماند.

برخورد با زنان، ازتذکرتا دستگیری و تحویل دادن به مراجع قضایی را دربرمی گیرد: “اگر رفتار بد پوششی اتفاقی باشد به فرد مورد نظر تذکر داده می‌شود و در صورت لزوم به مراکز مشاوره ارجاع و اگر هم رفتار آنها غیراتفاقی باشد به مقامات قضایی تحویل داده می‌شوند.”

علاوه برمردم کوچه وخیابان، فروشندگان وتوزیع کنندگان لباس نیزکه لباس هایی خارج ازاستانداردهای پلیس به فروش می رسانند، همچنان با خطر پلمپ شدن مغازه های خود مواجه هستند. طی چند ماه گذشته، برخی از اجناسی که هم اکنون امکان فروش آنها درمغازه ها امکان پذیرنیست، درشوهای خانگی به فروش می رسد. به این ترتیب به جای آنکه مردم درفروشگاه های عمومی اقدام به خرید کنند، مجبورهستند لباس ها و اقلامی را که هم اکنون نمی توانند از مغازه های تهیه کنند از چنین مکان هایی تهیه کنند. اگر پیش ازاین چنین شوهای خانگی، اختصاص به اجناس خارجی داشت که توسط مسافران به ایران آورده می شد وصرفه اقتصادی برای خریداروفروشنده داشت، هم اکنون با افزایش دامنه این اقلام، تنها مکانیسم توزیع دربازار مصرف تغییرپیدا کرده است.

نگرانی ازپلمپ فروشگاه ها برخی از مغازه داران را به فروش اجناس یاد شده درخارج ازمغازه سوق داده است. موضوعی که می تواند خود با پدیده های جانبی دیگری درآینده همراه باشد. سرداراحمدی درواکنش به خودداری برخی مغازه ها از فروش چنین کالاهایی گفته است: “طی چند روز اخیر با چند مورد از این پوشش‌ها مواجه شدیم که با پیگیری دقیق پی بردیم که این لباس‌ها در چند فروشگاه خاص تهیه و توزیع می‌شوند، از این رو بلافاصله آن فروشگاه‌ها را از طریق صنوف پلمپ کردیم و صاحبان آنها را به مراکز قضایی تحویل دادیم. البته تعداد این قبیل فروشگاه‌ها محدود است و این در حالیست که صاحبان آنها معمولا تذکرات پلیس را جدی گرفته‌اند و در برابر هنجارهای جامعه احساس تعهد کرده‌اند.”

علاوه برآن با ادامه طرح مقابله با اراذل واوباش که همراه با دستگیری تعدادی ازآنها بوده است، طرح اعدام تعدادی ازآنها به زودی اجرا خواهد شد. علاوه براظهارات مقامات قضایی مبنی بر اعدام حدود بیست تن ازاین افراد سردار احمدی نیز اعلام کرده است که به زودی این احکام اجرا خواهد شد:همچنین بسیاری از این افراد متنبه شده‌اند و حکم اعدام تعدادی از سرکردگان این گروه‌ها نیز بزودی اجرا می‌شود و این در حالی است که بررسیهای پلیسی برای شناسایی سایرین که در این حوزه قرار می‌گیرند، ادامه دارد.”

طی ماه های گذشته همچنین دستورالعمل “حجاب وعفاف” به مدارس ارائه شده است تا نسبت به آنچه فرهنگ سازی درخصوص ترویج فرهنگ حجاب نامیده شده است، ازسنین کودگی اقدامات لازم انجام گیرد. این درحالی است که درهمه سالهای پس ازانقلاب، معلمان امورترییتی وپرورشی ودیگر اجزای آموزش وپرورش ونهادهای عمومی ورسانه های فراگیرمانند صداوسیما ورادیو، همواره ازمروجان “فرهنگ حجاب” به شمار می روند.

(عکس خبرگزاری فارس)