مذاکرات اوباما و اردوغان در مورد ایران

نویسنده

» گزارشی از آر تی تی

800x600 Normal 0 21 false false false FR X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

باراک اوباما ریس جمهور آمریکا و نخست وزیر ترکیه، اردوغان درباره وضعیت سوریه و برنامه های اتمی ایران قبل از اجلاس بین المللی انرژی اتمی در هتلی در شهر سئول گفتگو کردند.

دیدار این دو کشور 90 دقیقه به طول انجامید. اوباما به گزارشگران گفت که توسعه سیاسی در سوریه موضوع اصلی این گفتگو بود و افزود: “هردو در مورد انتقال دولت فعلی به دولتی مشروع در سوریه توافق داشتیم.”

اردوغان که رئیس جمهور آمریکا وی را “شریک برجسته” خود خواند، گفت که وی و اوباما در مورد سوریه نظرات مشترک داشتند. اردوغان گفت: “ما هم مثل همه انسان های با وجدان نمی توانیم شاهد این صحنه ها باشیم و باید از طریق قوانین بین المللی در مورد سوریه کاری بکنیم.”

در عین حال ، ترکیه روز دوشنبه در آستانه بدتر شدن وضعیت امنیتی در سوریه همه فعالیت های دیپلماتیک اش را با این کشور به حالت تعلیق در آورده است.

 روزنامه آناتولی نیوز ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که ترکیه بطور موقت سفیرش را از سوریه فراخوانده است.

سرکوب های وحشیانه معترضان طرفدار دموکراسی در سوریه در سال گذشته منجر به بیش از 8000 کشته و مهاجرت دستکم 50000 سوری به کشور های همسایه از جمله ترکیه شده است.

اردوغان گفت که پیشنهاد دیدار از ایران در این هفته را داده است؛ این دیدار در مورد سوریه خواهد بود و در مورد این موضوع در کنار مسئله توسعه عراق با  اوباما به تبادل نظر پرداخت.

اردوغان  گفت موضعگیری سوریه در مورد حمله به گروه تروریستی پ کا کا نیز یکی از مباحث مورد گفتگو با اوباما بود. وی افزود: “ما از اینکه آمریکا  در جریان نبرد ترکیه با پ کا کا در کنار ترکیه ایستاد بسیار خوشحال هستیم. این نبرد ادامه خواهد داشت.”

 نیروهای امنیتی ترکیه دستکم 25 فعال پ کا کا را کشتند که در میان این افراد 15 زن عضو این گروه دیده می شود.  در این نبرد ، در بتلیس  بزرگترین میزان کشته شدگان زن در تاریخ پ کا کا به ثبت رسید . بیست و هشت سال پیش گروه پ کا کا که از سوی بسیاری از کشور ها یک گروه تروریسیتی شناخته می شود، اعلام خودمختاری کرد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه، عمر چلیک از معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه، هاکان فیدان از سازمان امنیت ملی و ژنرال هولوسی آکار معاون ستاد مشترک ارتش، در این سفر اردوغان را همراهی کردند.

آر تی تی، 24 مارس