مذاکرات هسته ای با ایران در استانبول

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال

لارنس نورمان

به نظر می رسد مذاکرات میان ایران و شش قدرت بزرگ دنیا در باره برنامه هسته ای ایران بالاخره قرار است در 14 آوریل در استانبول ترکیه شروع شود.

گروه موسوم به 1+5 متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا و فرانسه آخرین بار در ژانویه 2011 با ایران در استانبول مذاکره کردند.

آن مذاکرات پس از چند روز متوقف شد و از آن به بعد آمریکا و اتحادیه اروپا یک سلسله تحریم ها را برای محاصره و قطع درآمد های نفتی ایران و وادار کردن این کشور به بازگشت به میز مذاکره اعمال کرده اند.

به گفته مقامات اروپایی، در بخشی از این مذاکرات دولت اوباما و متحدین دیپلماتیک آن از تهران خواهند خواست غنی سازی اورانیوم را با درجه خلوص، که در ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارد، متوقف سازد.

آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها معتقدند برنامه هسته ای ایران با هدف تولید سلاح هسته ای صورت می گیرد. تهران این اتهامات را رد می کند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که رهبری گروه کشورهای 1+5 را برعهده دارد، گفته است که مذاکرات به زمان نیاز دارد. وی در بروکسل گفت: “این مذاکرات اگر موفق شود به روندی پایدار می انجامد.”

خانم اشتون از مدافعان نظریه ای است که بر اساس آن تشدید تحریم ها علیه ایران این کشور را به مذاکراتی معنی دار خواهد کشاند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته است پنجره دیپلماسی در ارتباط با ایران در حال تنگ تر شدن است.

به گفته یکی از دیپلمات ها، ایران حاضر نشده  در هیچ کشوری که ایران را تحریم کرده است به مذاکره بپردازد.

منبع: وال استریت ژورنال – 28 مارس 2012