ادامه پرونده سازی برای معترضان به حکومت

نویسنده
حسین محمدی

» انتساب ترور به جنبش سبز

با گذشت چند روز از اعتراضات مردم در روز اول اسفندماه - که به مناسبت هفتمین روز درگذشت صانع ژاله و محمد مختاری، دو جان‌باخته تظاهرات روز 25 بهمن انجام شد - رسانه‌های اصول‌گرا همچنان تلاش می‌کنند جنبش سبز را متهم به انجام اعمال خشونت‌آمیز و ترور بکنند. در این راستا در نخستین ساعات روز اول اسفند، خبرگزاری فارس با انتشار خبری، اعلام کرد معترضان قصد دارند “سناریوی تجمعات جزیره‌ای و کوچک اما با سطح خشونت بالا و انبوه‌سازی در کشته‌ها با اقدام مسلحانه” راانجام دهند.

در همان ساعات دیگر رسانه‌های وابسته به اصول‌گرایان با انتشار اخبار مختلفی اعلام کردند که فردی با ده کوکتل مولوتف بازداشت شده است. این رسانه‌ها به نقل از دستگیر شده نوشتند که وی “با الهام از دستورالعمل مدل آرژانتینی محسن سازگارا که شعارش تجمع حداقلی - خشونت حداکثری است، دست به این اقدام زده است”. تاکنون اما توضیحات بیشتری درباره چگونگی بازداشت این فرد، محل دستگیری و همچنین مشخصات وی منتشر نشده است.

همزمان سایت خبری جوان‌آن‌لاین، متعلق به سپاه پاسداران نیز در همین زمینه از بازداشت دو تیم ترور در تهران خبر داد.

سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم روز اول اسفند اعلام کرده بود: “اطراف یکی از دانشگاه‌های تهران یک بسته حاوی مواد منفجره مجهز به چاشنی الکترونیکی و یک قبضه کلت کمری همراه با صداخفه‌کن اطراف یکی از دانشگاههای تهران کشف شد”.

سایت رجانیوز، در همین زمینه اعلام کرد: “تعدادی از تیم‌های ترور و خرابکاری منافقین وارد تهران شده بودند تا با همکاری تعدادی از خانواده‌های معدومین، این ترورهای کور را انجام دهند که البته با افشای بخشی از این سناریو، ظاهراً جوخه‌های ترور برنامه تیر مستقیم را لغو کرده و فاز بمب‌گذاری را برای اجرا در نظر داشتند.در عین حال، روز یکشنبه در تهران با هوشیاری نهادهای امنیتی و انتظامی چند تیم خرابکار مسلح به ادوات تخریبی شناسایی و قبل از هر اقدامی بازداشت شدند”.

این پایگاه خبری حامی احمدی‌نژاد همچنین مدعی شده است که: “حلقه وصل منافقین با جریان فتنه اردشیر امیرارجمند از نزدیکان موسوی است که در حال حاضر مدعی سخنگویی جریان فتنه به نمایندگی از موسوی است”.

جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز هم در همین زمینه، چنین سخن گفته بود: “منافقین، سلطنت‌طلبان و گروهی از فتنه‌گران به دلیل پشتیبانی غرب پس از شکست‌های متعدد به مقابله مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورده و می‌خواهند سریال کشته‌سازی را دنبال کنند”.

در تظاهرات روز 25 بهمن، حداقل دو تن از معترضان کشته شدند. صانع ژاله و محمد مختاری، از جمله این افراد بودند که مسوولان حکومتی، از آن‌ها با عنوان افراد “بسیجی” یاد کردند و مراسم تشییع جنازه آنان نیز، توسط بسیجیان برگزار شد.

این در حالی است که خانواده این دو جان‌باخته اعلام کردند  به شدت تحت فشار هستند. دوستان و نزدیکان این دو تن نیز هرگونه رابطه  آنان با بسیج را به شدت تکذیب کردند. این مسایل در نهایت منجر به بازداشت برادر صانع ژاله شد.

فشارهای حکومتی برای بسیجی خواندن صانع ژاله، موج واکنش برخی از اصول‌گرایان نیز شد. از جمله، یکی از هم‌دانشگاهی‌های بسیجی صانع ژاله، با انتشار متنی در وبلاگ خود، نوشت: “به عنوان هم دانشگاهی و هم دانشکده‌ای شهید «صانع ژاله»، لازم می‌بینم تاسف خودم را از اصرار بیش از اندازه بر بسیجی و حزب‌اللهی خواندن او ابراز کنم. صانع ژاله را مستقیما نمی‌شناختم اما این‌قدر می‌دانم که او لااقل در ماه‌های آخر حیاتش، حزب‌اللهی و بسیجی به معنای متعارفش نبوده است… وقتی از صانع، مکررا با صفاتی همچون «بسیجی»، «حزب‌اللهی» و «مدافع ولایت» یاد می‌شود، پوستر او با پس زمینه تصویر رهبری چاپ و تکثیر می‌شود، عکسی که برای چاپ پوستر از او انتخاب می‌کنند، عکسی است که با سر و ظاهرِ اواخر حیات او تناسبی ندارد و عضویت رسمی او در بسیج بیش از اندازه بولد می‌شود، دوستانش حق دارند که فکر کنند با آن‌ها همانند بی‌شعور‌ها و از همه جا بی‌خبر‌ها رفتار می‌شود”.

این در حالی است که حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، در سخنانی در صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، صانع ژاله را “مخبر روزنامه کیهان” معرفی کرده بود.

در عین حال برخی گزارش‌های رسیده و همچنین سخنان مقامات امنیتی حکایت از آن دارد که مسوولان تلاش  می‌کنند بازداشت‌شدگان دو تظاهرات اخیر را، به سازمان مجاهدین خلق  منتسب کنند.

این سازمان مخالف  جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته دست به ترور برخی از مقامات جمهوری‌اسلامی زده و در لیست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار دارد.  براساس قوانین جمهوری‌اسلامی، عضویت در چنین گروهی، از مصادیق اتهام “محاربه و فساد فی‌الارض” است که حکم اعدام را در پی خواهد داشت.