درگیری به نفع خامنه ای تمام شد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله به احمدی نژاد ادامه دارد

در حالی که حملات حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی علیه محموداحمدی‌نژاد همچنان ادامه دارد، حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در جلسه هیات دولت، و سخنان احمدی‌نژاد در دفاع از ولایت‌فقیه به عنوان نشانه ای  از شکست  احمدی‌نژاد درزورآزمایی با آیت‌الله خامنه‌ای تلقی شده است.  سخنان یک عضو بلندپایه سپاه پاسداران درباره رد شروط احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست‌جمهوری از سوی آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین گفته های مرتضی اقاتهرانی درباره بلامانع بودن استعفای احمدی‌نژاد در صورت عدم پذیرش مصلحی هم این تلقی را تقویت کرده است.  

دعوت از مصلحی برای حضور در حلسه هیات وزیران از سوی احمدی‌نژاد، پس از آن صورت گرفت که رئیس دولت در مراسم عزاداری برگزار شده از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی شرکت کرد؛هر چند  

علی‌اکبر جوان‌فکر در گفت‌وگویی با روزنامه شرق همچنان مدعی شده که رهبر جمهوری‌اسلامی هیچ حکم حکومتی درباره بازگشت وزیر اطلاعات صادر نکرده است.

 

حضور مصلحی، دفاع از ولایت‌فقیه

خبر حضور حیدر مصلحی در جلسه دیروز کابینه با استقبال رسانه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شد، به گونه‌ای که روزنامه کیهان تیتر اول خود را به این خبر اختصاص داد و آن را نشان‌دهنده پایان اختلافات دانست. عکس‌های منتشرشده از این جلسه نیز حکایت از حضور هم‌زمان مصلحی و احمدی‌نژاد در  جلسه دارد.

احمدی‌نژاد که پس از جنجال‌ها بر سر برکناری یا ابقای مصلحی در دو جلسه کابینه حاضر نشده بود، هفته گذشته و در آخرین جلسه برگزار شده هیات وزیران، اعلام کرد  در صورت حضور حیدر مصلحی در جلسه شرکت نخواهد؛ مساله‌ای که باعث ترک جلسه از سوی مصلحی شد.

اخراج مصلحی از جلسه کابینه در حالی صورت گرفت که وی با حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی به کار بازگشته است. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این دلیل این کار را “غفلت از مصلحتی بزرگ” دانسته بود.

در روزهای گذشته بسیاری از اصول‌گرایان به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته و خواستار آن شده بودند که وی به احکام رهبر جمهوری‌اسلامی گردن نهد. آنان عدم رعایت این مساله را باعث دوری احمدی‌نژاد از رهبری دانسته و خبر داده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای از اتفاقات اخیر دل‌آزرده شده است.

اخراج مصلحی پس از آن صورت گرفت که به دنبال بروز برخی  اختلافات بر سر برکناری وی، تصور می‌شد اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای فروکش کرده است. اخراج مصلحی از جلسه کابینه باعث شد حملات اصول‌گرایان علیه احمدی‌نژاد شدت بیشتری بگیرد. از دیگر سو عدم شرکت احمدی‌نژاد در جلسات عزاداری در بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، بر شدت حملات به وی افزود؛ به گونه‌ای که آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران، و منصور ارضی، مداحی که رحیم‌مشایی از وی شکایت کرده است، در حضور رهبر جمهوری‌اسلامی، به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداختند.

شاید همین انتقادات اصو‌ل‌گرایان در حضور رهبر جمهوری‌اسلامی بود که باعث شد احمدی‌نژاد در جلسه کابینه به دفاع از ولایت‌فقیه بپردازد و در این زمینه چنین بگوید: “تمامی اعضای دولت عالمانه، دقیق و در راستای دفاع حقیقی از ولایت‌فقیه هستند. ما باید این راه را  پرصلابت‌تر از گذشته ادامه دهیم، و از این پس وزرا در کلام‌شان نیز باید باید از ولایت‌فقیه دفاع کنند، زیرا این یک تکلیف است”.

اما با وجود سخنان احمدی‌نژاد و حضور وی در جلسه عزاداری رهبر جمهوری‌اسلامی، انتقادات از وی هم‌چنان ادامه دارد. وب‌سایت تریبون مستضعفین در همین زمینه نوشته است: “آن‌چه از همه مسوولان انتظار است، ولایت‌پذیری در عمل است. نه حتی صرفا گفتار یا عکس‌های دو نفره با رهبری”.

از سوی دیگر مهدی طائب نیز در مصاحبه با خبر آن‌لاین ـ نزدیک به علی لاریجانی ـ با اشاره به غیبت ده روزه احمدی‌نژاد، خواستار توضیح وی شده و گفته است: “چنان چه عدم حضور آقای احمدی‌نژاد در هیات دولت به خاطر مخالفت با حکم ولی‌فقیه بود، بر گردن ایشان است که کفاره بدهد”.

رسول سنایی‌راد، جانشین رییس اداره سیاسی سپاه هم هفته گذشته در سخنانی اعلام کرده بود که گذاشتن شرط از سوی احمدی‌نژاد برای رهبر جمهوری‌اسلامی کار درستی نبوده است. وی نخستین مقام جمهوری‌اسلامی است که شرط  گذاری احمدی‌نژاد برای آیت‌الله خامنه‌ای را تایید کرده است.

نخستین بار امیرحسین ثابتی، از نویسندگان سایت رجانیوز، با انتشار مطلبی در وبلاگ خود، از شروط سه‌گانه احمدی‌نژاد برای رهبر جمهوری‌اسلامی خبر داده بود. وی این شروط را برکناری حیدر مصلحی و سعید جلیلی و همچنین انتصاب رحیم‌مشایی به سمت معاون اولی احمدی‌نژاد عنوان کرده بود.

در همین حال سیداحمد خاتمی ـ امام جمعه موقت تهران ـ و محمدی گلپایگانی ـ رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای ـ نیز درباره مسایل اخیر اظهارنظر کرده‌اند. محمدی‌گلپایگانی در مراسمی که در شهر رشت برگزار ‌شد، در این باره گفته است: “کشور در مسیر درستی حرکت می‌کند و تهدیدات علیه جمهوری‌اسلامی به جایی نمی‌رسد”.

از سوی دیگر سید احمد خاتمی نیز ضمن بیان اینکه “فتنه فتنه است و قدیم و جدید ندارد”، اضافه کرده است: “فتنه‌گران جدید کوچک‌تر از آن هستند که در مقابل ولایت حرکتی داشته باشند”.

در تحولی دیگر علی مطهری، نماینده مجلس، به آفتاب گفته است که به عقیده برخی از نمایندگان مجلس “تا نظر مثبت رهبری نباشد نباید سئوال از احمدی‌نژاد طرح شود”. مطهری از جمله نمایندگانی بود که فعالانه به دنبال  طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس بود.

 

ادامه افشاگری‌ها علیه مشایی

از سوی دیگر برخوردها با اسفندیار رحیم‌مشایی و دیگر اطرافیان احمدی‌نژاد، که از سوی اصول‌گرایان “جریان انحرافی” نامیده می‌شوند، هم‌چنان ادامه دارد.

سایت الف ـ متعلق به احمدی توکلی ـ دیروز متن نامه‌ای را منتشر کرد که در آن اسفندیار رحیم‌مشایی به دفاع از فردی پرداخته است که پیش از این از سوی احمدی‌نژاد به عنوان یکی از دو مفسد بزرگ اقتصادی معرفی شده بود. براساس سند منتشر شده از سوی الف، رحیم‌مشایی در این نامه به رییس بانک مرکزی دستور داده است که تسهیلات لازم در اختیار این فرد قرار گیرد.

این سایت همچنین اعلام کرده است که امروز اطلاعات جدیدی درباره پرونده شرکت سمگا در اختیار بییندگان خود قرار خواهد داد. این سایت پیش از این گزارشی را منتشر کرده بود که براساس آن اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی از سهام‌داران شرکتی به نام سمگا هستند که به ادعای این سایت با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد تومان تاسیس شده و مدیرعامل آن مهدی جهانگیری، معاون سابق رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی است.

 برخی منابع غیررسمی هم دیروز خبر از آن دادند که محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، به دلیل نقش داشتن در پرونده فساد حلقه فاطمی، به زندان و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

پیش از این هم خبرگزاری فارس  به نقل از سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرده بود احمدی‌نژاد دستور داده به رابطه میان یک زن، که فارس وی را “رانت‌خوار” نامیده است، با دفتر وی رسیدگی شود. گفته می‌شود این زن در نقاط مختلف کشور مجوز تاسیس نهادهای گردشگری را گرفته و فرمانداران شهرهای مختلف را تهدید کرده که در صورت عدم صدور مجوز، از طریق نهاد ریاست‌جمهوری با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

 این در حالی است که هفته گذشته و  پس از بازداشت عباس امیری‌فر، از نزدیکان مشایی در نهاد ریاست‌جمهوری و عباس غفاری، که از وی با عنوان جن‌گیر کابینه یاد می‌شود، گزارش‌ها حکایت از بازداشت ۲۵ تن از نزدیکان مشایی داشت. سایت هفت صبح نیز خبر از آن داده بود که در روزهای گذشته “تعدادی از کارکنان سایت‌های حامی دولت ناپدید شده یا به جای نامعلومی رفته‌اند (برده شده‌اند؟)”.