شیرین عبادی: حکومت را تحریم سیاسی کنید

نویسنده

» سازمان ملل خواستار پایان فوری خشونت دولت در ایران شد

درحالی که شیرین عبادی به جامعه بین المللی توصیه کرده تا دولت ایران را تحریم سیاسی کنند، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از مقامات ایرانی خواسته که به برخوردهای خشونت آمیز خود با تجمع کنندگان معترض در ایران خاتمه بدهند.

 

 شیرین عبادی دیروز در مصاحبه ای با تلویزیون بی بی سی فارسی گفت تا زمانی که خشونت ها پایان نپذیرفته نباید با دولت ایران هیچ مذاکره ای نباید صورت پذیرد و چنین انتخاباتی باید باطل شود . وی ضمن ابراز مخالفت با تحریم های اقتصادی ایران که به گفته وی مردم ایران را زیر فشار می گذارند، خواستار “تحریم سیاسی” تهران برای تغییر رفتار آن شد.

 

در همین روز، بان کی مون خواستار آن شد که دولت ایران در مواجهه با مخالفان خود از زور وخشونت استفاده نکند.  او با ابراز نگرانی  از خشونت هایی که طی روزهای گذشته توسط دولت جمهوری اسلامی علیه مخالفان به کار گرفته شده تصریح کرد که باید راه حلی مسالمت آمیز برای حل اختلافاتی که پس از انتخابات ایران به وجود آمده پیدا شود.  دبیرکل سازمان ملل همچنین از تهران خواست که حقوق پایه مدنی همچون آزادی بیان و رسانه ها و حق اجتماع را مورد احترام قرار دهد و فورا به بازداشت مخالفان و استفاده از خشونت خاتمه دهد.

 

 این دومین واکنش بان کی مون به تحولات ایران پس از انتخابات است کهبه زعم ناظران، نشان دهنده توجه سازمان ملل و نیز تندتر شدن لحن دبیرکل آن نسبت به ایران محسوب می شود.

 

ابراز خشم اوباما، اخراج دیپلمات ها از تهران و لندن

 

دیروز همچنین باراک اوباما آنچه را “اقدامات ناعادلانه” علیه تظاهر کنندگان سیاسی در ایران نامید محکوم کرد. وی روز سه شنبه در کاخ سفید گفت ایالات متحده و جامعه بین المللی از تهدید ضرب و شتم و دستگیری و زندانی ساختن معترضین به وحشت افتاده و به خشم آمده است. اوباما اظهار داشت آمریکا در امور ایران مداخله نمی کند، اما خشونت را قویا محکوم می کند و بر حق جهانی مردم ایران برای تشکیل گردهمایی و آزادی بیان تاکید می گذارد. 

 

در تحولی جداگانه، به دنبال اتهاماتی که مقامات ایرانی به انگلیس در زمینه دخالت درمورد داخلی خود زده اند، از جمله پس از آنکه آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته این کشور را” خبیث تر” از سایر دشمنان ایران نامید، تهران دو دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد.  منوچهر متکی پیشتر از بررسی اخراج برخی سفرای کشورهای اروپایی خبرداده بود.  بریتانیا هم درپاسخ  به این اقدام به دو دیپلمات ایرانی یک هفته فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند.  گوردون براون در مجلس این کشور گفت که این وظیفه ایران است که به مردم خود بگوید انتخابات سالم انجام شده است.  او همچنین اظهار داشت که باید مجلس این کشور را در جریان بگذارد که ایران براساس” اتهاماتی بی پایه” دو دیپلمات انگلیسی را اخراج کرده است.

 

 

 در واکنشی دیگر، آنگلیکا بر  که ریاست هیات رسیدگی به مساپل ایران را درپارلمان اروپا به عهده دارد در گفت وگویی با شبکه رادیویی آلمان گفته: “طبیعی است که نمی‌توان این جنایات علیه تظاهرکنندگان معترض را جزو مسایل داخلی به شمار آورد.  ما با این قضیه در مورد چین و کشتاری که در میدان صلح آسمانی روی داد، آشنا هستیم”.  وی افزود: “انتظار من این است که سازمان ملل متحد در روند اوضاع مداخله کند.  به نظر من اکنون باید در تمامی سطوح دست به فعالیت‌های دیپلماتیک زد و بهترین اقدام این است که شخص بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل تقاضای انجام سفری فوری به ایران را مطرح کند.”

 

 آنگلیکا بر تاکید کرد:  “اتحادیه اروپا بیش از اندازه به انتظار نشسته است.  هیات ما با موافقت پارلمان ایران خواستار این شده بود که اتحادیه‌ی اروپا، نمایندگی‌ای در تهران دایر کند تا از این طریق گفت‌گویی واقعی میان طرفین انجام گیرد و ما هم بتوانیم تماسی مستقیم با مردم ایران داشته باشیم، اما از به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها جلوگیری شده است.”