شرح

نویسنده
مرضیه حسینی

دو فیلم علیه جنبش سبز

 

دو فیلم علیه جبنش سبز اصلی ترین فیلم های جشنواره فیلم فجر هستند. اخراجی های 3به کارگردانی مسعود ده نمکی کل جنبش سبز را به بیگانگان منسوب می کندو پایان نامه قتل ندا آقاسلطان را.

نویسندگان روز این دو فیلم که به نظر می رسد صاحبان اصلی سیمرغ های دولتی باشند، مورد بررسی قرار داده اند.

 

بهنوش بختیاری، بازیگر نقش زهرا رهنورد

 

اخراجیها: علیه جنبش

داستان فیلم از این قرار است که جنگ تمام شده، اخراجی‌ها و دیگر هم‌رزمانشان به شهر برگشتند و هر کس در پی کسب و کاری است، یک برنامه زنده تلویزیونی در تلاش است تا تعدادی از آن رزمندگان را برای حضور در یک برنامه دعوت کندو… ده نمکی که در ساخت و تولید دو اثر پیشین خود با بخت و اقبال گیشه مواجه شد این بار خود تهیه‌کننده گی فیلمش را بر عهده دارد. در پروژه سینمایی “اخراجی‌ها 3” بیش از 40 بازیگرحضور دارند که به طور متوسط و در سکانس‌های متفاوت بین 100 تا 2 هزار هنرور نیز در قالب 100 گروه بازیگری مقابل دوربین رفته اند.ده‌نمکی در مرحله پیش تولید فیلم خود با اطلاع رسانی کامل از وضعیت جمع آوری بازیگران مورد نیاز خاطرنشان کرد:با همه آنانی که باید درفیلم می بودند قرار داد بسته ایم و مبلغ هر یک از آنان با رقم بسیار معقولی بسته شده و عدم حضور بعضی بازیگران گذشته به اقتضای فیلمنامه برمی‌گردد.

این فیلم  که  رونمایی ازفیلمنامه‌اش نخستین باردر جشن تجلیل از عوامل اخراجی‌های 2 در تالار وزارت کشور اتفاق افتاد، به دلیل گستردگی فضای فیلمبرداری با پیش تولید طولانی تری نسبت به آثار سینمایی روبرو شد. تاخیر در صدور پروانه ساخت فیلم هم حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت. فیلمنامه این فیلم چند بار دچار تغییر شده تا به مرحله تولید رسیده و حتی پیش‌بینی داستان فیلم به مسابقه گذارده شده است.

ده نمکی که در این فیلم برای اولین بار تهیه کنندگی را نیز تجربه می‌کند، با انکارحمایت های مالی دولت گفت: “این کار بسیار شلوغ و با سخت افزارهای قوی است که این شرایط تولید را سخت‌تر می‌کند، ضمن این که تمام هزینه‌های فیلم توسط بخش خصوصی تهیه شده است.”

خبرها حاکی از آن است که اخراجی های 3 مانند نسخه های 1و ۲ در قالبی طنز به نگارش درآمده اما این بار چاشنی سیاسی آن بیش از گذشته عنوان می شود. ده نمکی چندی پیش درباره اخراجی های ۳ گفت: امیدوارم سیاستمداران طاقت طنزهای اخراجی های ۳ را داشته باشند.

دراین فیلم رهبران جنبش سبز مورد حمله قرار گرفته اند. بهنوش بختیاری نقش زهرا رهنورد را ایفاء  می کند.

وی در آخرین مصاحبه های خود پس از دریافت مجوز اکران دربخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر احتمال ساخت “اخراجی‌ها”ی بعدی را منتفی ندانست و گفت: آینده بسیار تاثیرگذار و شرایط بازیگران هم در آن دخیل است. هنوز معلوم نیست که پرونده‌ی “اخراجی‌ها” با این فیلم بسته شود.گفتنی است امکان حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر درحالی مهیا شده است که بخش های زیادی از مراحل فنی پس از تولید به صورت نیمه کاره به شورای انتخاب تحویل داده شد،  اما کارشناسان منتصب به اعضای انتخاب آثارجشنواره با بازبینی چند سکانس محدود و با اغماض نسبت به این اثر مجوز حضور در فجر را صادر کردند.

دست اندرکاران اخراجی های3 :

مدیر فیلمبرداری فرشاد گل‌سفیدی -طراح چهرپردازی :ایمان امیدواری - طراح صحنه و لباس: حسن روح‌پروری -صدابردار: بابک اخوان-  صداگذار: سیدعلیرضا علویان - تدوین: محسن توکلی-موسیقی: بهنام ابطحی -مجری طرح: محمدرضا شریفی‌نیا .

بازیگران:  امین حیایی، اکبرعبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب‌صفوی، رضا رویگری، سید جواد هاشمی، یوسف صیادی، علی دهکردی، قاسم زارع، سپند امیرسلیمانی، فخرالدین صدیق شریف، امیر نوری، محمود مقامی، سیروس کهوری‌نژاد، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادی‌زاده، لیلا اوتادی، بهنوش بختیاری، مریم کاویانی، رز رضوی، مریم سلطانی، حلیمه سعیدی و شهربانو موسوی

چکامه چمن ماه، بازیگر نقش ندا

 

پایان نامه ندا آقا سلطان

دومین فیلم ضد جنبش “پایان نامه ” نام دارد.این فیلم با حمایت های فامیلی علیرضا سجاد پور با کارگردان 27 ساله ان حامد کلاهداری به مرحله نهایی راه پیدا کردو به ماجرای  قتل ندا آقا سلطان می پردازد.لیلا اوتادی در نقش دخترقهرمان داستان به همراه سه دانشجو به دنبال استاد راهنما برای ارائه پایان نامه خود هستند که طور کاملا نا خواسته درگیر ماجرایی پیچیده می شوند و با توجه به حوادث روزهای پس از انتخابات، اتفاقاتی برای آنها می افتد و…

 حامد کلاهداری که در جریان تولید این فیلم با مخالفت مردم و رسانه ها روبرو شد، سرانجام با هزینه یکی از موسسات سپاه با نام  مرآت‌هنرموفق به تهیه وتولید فیلم خود شد. وی در نشست مطبوعاتی ویژه این فیلم درباره تهیه کننده گان “پایان نامه” گفت: “در روند تولید این اثر تاکنون هیچ گونه کمکی از مراکز دولتی به من نشده است و حتی در بحث دوربین نیز فارابی حتی به ما دوربین هم نداد. ما مجبور شدیم یک دوربین قدیمی را از یک موسسه خصوصی اجاره کنیم.تعداد محدودی از داخل و خارج سینما دست در دست هم دادند تا با هیاهوز مانع ساختن این فیلم شوند، اما نهایتا با همت کلیه عوامل، این فیلم ساخته شد.”

کلاهداری که درمیان سینماگران ایرانی متهم به خودفروشی شده است، درانتخاب بازیگران وعوامل فیلم خود دچار مشکلات عدیده ای بود.با افشای داستان اصلی “پایان نامه” برخی از بازیگران از بازی دراین فیلم خودداری کردند.امیر آقایی نخستین بازیگری بود که با انتشار نامه ای سرگشاده از حضور دراین فیلم  عذرخواهی کرد.دیری نپایید.کارگردان “پایان نامه ” اورا “غیرحرفه ای”نامید و گفت: “خوشحلم که امیر آقایی از جمع بازیگران “پایان‌نامه” جدا شد، چرا که احساس می کنم لباس این فیلم برتن آقایی گشاد بود.”

تنها دو روز پس از حرف های کلاهداری، بدستور معاونت سینمائی امیر آقایی را سینمای ایران از

 همه پروژه های سینمایی حذف کردند.

فیلم “پایان نامه” مانند “اخراجی های 3” درحالی به بخش اصلی جشنواره راه پیدا کرد که بخش عمده ای از مراحل فنی آن به اتمام نرسیده است. داود رسولیان درباره مشکلات فنی این فیلم در کنفرانس خبری خود گفت: “چند پلان از فیلم “پایان نامه” جا مانده و برخی سرویس‌های تصویری آن نیز باقی مانده است که در روزهای آینده انجام خواهد شد.مهم این است که هیئت انتخاب فیلم را دید و آن را برگزید تا نسخه نهایی آن به دست هیئت داوران جشنواره برسد.”

گفتنی است در شناسنامه این فیلم نام شاپور پورامین به عنوان مدیر فیلمبرداری، بهروز معاونیان به در سمت صدابردار، علی وطن‌دوست درمقام طراح صحنه و لباس و ایمان امیدواری طراح گریم ذکر شده است.
ساخت موسیقی این فیلم راسیدبهنام ابطحی وتدوین آن را  داوود یوسفیان انجام می دهند.
بازیگران این پروژه امنیتی  حامد کمیلی، بهاره افشاری، کامران تفتی، محمد صادقی، چکامه چمن‌ماه، هادی دیباجی، نیما شاهرخ‌شاهی، میرطاهر مظلومی، علی اوسیوند، میرحسین معلومی، مریم کاویانی، داریوش ارجمند، محمدرضا شریفی‌نیا، احمد نجفی و جمشید هاشم‌پورهستند.