روحانی دعوت می کند، قاضی زندانی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ۱۲۳ سال حبس برای ۸ کاربر واحضار زاکربرگ

برای هشت فعال فیس بوکی مجموعا ۱۲۳ سال زندان درنظر گرفته شده است تا نشانی از این باشد که قوه قضاییه در مقوله کاربران ایرانی و اینترنت، اعتنایی به نظر حسن روحانی ندارد که فیلترینگ را بی‌ثمر می داند و دعوت به حضور در فضای مجازی می‌کند. کما اینکه رییس این قوه هم مخالفت صریح خود را با رییس جمهوری اعلام و فضای مجازی را باتلاقی توصیف کرده که باید دورش سیم‌خاردار کشید. در کنار صدور احکام سنگین برای هشت کاربر فیس‌بوک، قاضی دادگاهی در استان فارس هم مارک زاکربرگ، مدیر و بنیان‌گذار فیس‌بوک را احضار کرده است.

 

قاضی مقیسه در جنگ با فضای مجازی

 وبسایت کلمه خبر داده که شعبه دادگاه انقلاب تهران برای هشت شهروند ایرانی احکام طولانی مدت زندان صادر کرده است. این فعالان شبکه‌های مجازی سال گذشته توسط “واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران” بازداشت شده‌ بودند.

بنا بر این گزارش، اتهامات این افراد اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. قاضی صادرکننده این احکام، قاضی مقیسه است که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات‌های قانونی را تشدید هم کرده.

این قاضی معروف که گفته می‌شود نامش مستعارست، یکی از پرکارترین قضات دستگاه قضایی در برخورد با هواداران جنبش سبز بوده و علاقه بسیاری به صدور احکام زندان بلند مدت دارد. صدور حکم اعدام برای یک دانشجو به دلیل عضویت در “انجمن پادشاهی ایران” نیز یکی از احکام جنجالی اوست.

یک زندانی سیاسی سابق در گفت‌وگو با روز، قاضی مقیسه را در حوزه اینترنت و فضای مجازی “کاملا بی‌سواد” توصیف می‌کند و تاکید دارد که بنا بر مشاهدات او و روایات سایر زندانیان، عموم قاضیان دادگاه انقلاب مانند مقیسه و پیرعباس، ابتدایی‌ترین مفاهیم این حوزه را نیز نمی‌دانند.

او می‌گوید: “قاضی مقیسه در دادگاه یکی از زندانیان سیاسی، از او پرسیده بود این استاتوس‌ها چی بود که ایمیل می‌کردی؟ یا اینکه گفته بود ایمیل‌هایت را در لپ‌تاپ مخفی کرده بودی و…”

و حالا قاضی مقیسه برای ۸ کاربر فضای مجازی مجموعا ۱۲۳ سال زندان درنظر گرفته است و با توجه به سکوت رسانه‌های رسمی داخل کشور در این مورد، مشخص نیست که آیا محکوم‌شدگان به وکیل دسترسی داشته و یا اینکه تقاضای تجدیدنظر داده‌اند یا نه.

وبسایت کلمه همچنین گزارش داده که محتوای تولید شده از سوی این کاربران، انتقاد از سیاست‌های حکومتی، شعر و ترانه‌های اعتراضی، حمایت از اعتراضات سیاسی و اطلاع رسانی درخصوص حوادث پس از انتخابات ۸۸، طنز اجتماعی – سیاسی و … بوده است.

آنها در جریان بازجویی‌ها با وعده و فریب بازجویان و تحت فشار روحی، مجبور به اعترافات تلویزیونی با محوریت ابراز ندامت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و دادن هشدار در خصوص تاثیرات منفی این شبکه‌ها شده‌اند.

 

جزییات حکم و مشخصات محکومان

رویا صابری‌نژاد نوبخت ، از بین این ۸ تن سنگین‌ترین حکم را داشته و به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. صابری‌نژاد یک شهروند ایرانی-بریتانیایی است که مهر ماه سال گذشته در سفر به ایران بازداشت شد. او که ساکن انگلیس است برای دیدن خانواده به شیراز آمده بود و همسرش تا چند ماه خبر بازداشت او را رسانه‌ای نکرد. فروردین ماه امسال بود که خبر رسید او در شرایط ناگواری زندانی و اتهامات سنگینی متوجه اوست.

 

 برای امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، فریبرز کاردارفر، سید مسعود سید طالبی به ترتیب ۲۰ سال و یک روز زندان، ۱۹ سال و ۹۱ روز زندان، ۱۸ سال و ۹۱ روز زندان و ۱۵ سال و یک روز زندان درنظر گرفته شده است. این جوانان مدیران و دست‌اندرکاران صفحات فیس‌بوکی بودند که عمدتا اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و تحلیل‌های منتقدانه منتشر می‌کردند. عنوان شده که برخی از این صفحات چند ده هزار مخاطب داشته و به همین دلیل توجه نهاد اطلاعاتی سپاه را جلب کرده بود. این افراد از مرداد ماه سال گذشته توسط سپاه بازداشت و گزارش شده که تحت فشارهای بسیار مجبور به اعترافات خلاف واقع شده اند. فریبرز ۲۴ ساله و سید مسعود ۲۰ ساله است.

 

امین(فرید) اکرمی‌پور، مهدی ری شهری و نغمه شاهی سوندی شیرازی هم به ترتیب ۱۳ سال،

۱۱ سال و ۷ سال و ۹۱ روز حکم زندان گرفته‌اند. به گزارش وبسایت هرانا، امین از ایرانیان ساکن هند بوده که سال ۹۲ به ایران بازگشت و آذر ماه توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد. مهدی هم که در همان ماه بازداشت شد، اهل شاهین‌شهر است و به تازگی در یک کارگاه سی ان جی در تهران شاغل شده بود.

 

دادگاهی در فارس به دنبال زاکربرگ “صهیونیست”

همزمان با صدور حکم هشت فعال فضای مجازی پس از ماه‌ها بازداشت، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور هم خبر داده که مارک زاکربرگ، مدیر و بنیان‌گذار فیس‌بوک هم توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی احضار شده است.

به گفته روح‌الله مومن‌نسب، دادگستری استان فارس در رسیدگی به “شکایت عده‌ای از هموطنان در مورد نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌آپ و نرم‌افزار اینستاگرام” تشکیل پرونده داده و این مرجع قضایی رای به “مسدودسازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار” داده است.

این مقام بسیج عنوان کرده که با رای قاضی، “مدیر صهیونیست شرکت فیسبوک یا وکیل قانونی آن باید برای دفاع از خود و جبران مافات به دادگستری این استان مراجعه کند و این امر در همه جهان مرسوم است”.

پیش از این دبیر “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” هم فیس‌بوک را یک ابزار جاسوسی دانسته بود که برای جمع‌آوری و بهره‌برداری از اطلاعات مردم کشورهای مختلف جهان طراحی شده و آمریکا از آن به عنوان ابزار براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده است. به گفته عبدالصمد خرم‌آبادی، فیس‌بوک “سایتی صهیونیستی” است که “یک فرد صهیونیست به نام مارک زاکربرگ که چهارمین صهیونیست تأثیرگذار در جهان است مدیر این سایت و جزو مالکین آن است و مابقی سهامدارانش نیز صهیونیست‌هایی هستند که جزو نفرات اول تا سوم تأثیرگذار در جهان هستند.”

به نظر می‌رسید با نظر صریح حسن روحانی در مورد لزوم اعتماد به جوانان و برچیده شدن محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت و همچنین دعوت به مشارکت گسترده در فضای مجازی، بهبودی در وضعیت حاضر ایجاد شود اما رییس قوه‌قضاییه بلافاصله به این سخنان واکنش نشان داد و سخنان رییس‌جمهوری را به تمسخر گرفت.

برخورد با دست‌اندرکاران ساخت نسخه ایرانی کلیپ “خوشحال” و صدور این احکام سنگین و احضار مدیر فیس‌بوک، آن هم پس از سخنان حسن روحانی، نشان از سرناسازگاری بخش عمده‌ای از حاکمیت با فضای مجازی دارد که به تعبیر آیت‌الله لاریجانی، به “باتلاق” می‌ماند.