سوغاتی که حجاج آورده اند

نویسنده
فیروزه متین

» ویروس کرونا

زائران ایرانی حج موجب ورود ویروس اپدیمیک”کرونا” به ایران شده اند که تاکنون در چند شهر گسترش یافته و براساس گزارش ها طی ۴۸ ساعت گذشته ۴ مورد از ابتلا به آن شناسایی شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش این بیماری، برنامه قرنطینه زائران را در دستور کار قرار داده و با اعلام وضعیت “هشدار” در برخی شهرهای ایران، از شهروندان خواسته پس از مشاهده علائم حادی چون تنگی نفس و اختلال در گوارش خود را بلافاصله به مراکز درمانی برسانند.
بنا به گفته محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکنون دو نفر درکرمان به این ویروس دچار شده اند.این بیماری که توسط زائران از کشور عربستان و عراق به ایران منتقل شده منجر به مرگ ۲۰۷ نفر در کل دنیا شده است.
او گفته است: “۴ مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که ۲ مورد ابتلا به آن مربوط به ۲ خواهر در کرمان تایید شده است که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است. افرادی که در تماس با این ۲ مورد بوده اند، در مدت کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت‌های ویژه از آنها به عمل آید”.
 او زائران را به عنوان عاملان و ناقلان اصلی این ویروس معرفی کرده و افزوده است: “برنامه‌های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه‌های کشور و همچنین، در طی ایام حضور در عربستان به صورت فعال صورت گرفته است”.
او گفته است که در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. سایت همشهری آنلاین هم مشخصات این بیماری را چنین معرفی کرده: “ویروس کرونا از طریق تنفس نزدیک با فرد مبتلا و ناقل این بیماری منتقل می شود، این بیماری تاکنون در ۱۸ کشور دنیا ۶۷۲ نفر را مبتلا کرده و جان ۲۰۷ نفر را گرفته است. بیشترین موارد این بیماری در عربستان بوده که با ابتلای ۵۶۲ نفر در این کشور، ۱۷۹ مورد مرگ را در بر داشته است.وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بروز موارد این بیماری از حدود ۱٫۵ سال گذشته بیش از ۹۰۰ مورد مشکوک را در آزمایشگاه مرجع کشور بررسی کرده تا اینکه اولین موارد مشکوک هفته گذشته در کرمان تأیید شد. عفونت ویروس کرونا که بیماریهای مختلفی را باعث می شود در این مورد بیماری MERS را شایع کرده است که منشاء آن شترهای مبتلا به این بیماری در عربستان بوده است. انتقال انسان به انسان این بیماری به آسانی بیماری آنفلوانزا نیست و معمولاً موارد ابتلا در بیمارستان و در صورت ارتباط نزدیک تنفسی رخ می دهد. این بیماری هم اکنون علاوه بر عرستان در کشورهای امارات، قطر، کویت و اردن نیز مشاهده شده است اما تاکنون موردی از این بیماری در کشور عراق مشاهده نشده است”.
وزارت بهداشت هم شامگاه گذشته با انتشار اطلاعیه ای از همکاری سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جهت تمهیدات گسترده برای پیشگیری از ابتلای ایرانیان به این ویروس خبر داده و اعلام کرده است: “تمام زائران به عربستان تحت آموزش مراقبتی قرار می گیرند و تیم های تخصصی نیز در عربستان حضور دارند. هر مورد مشکوک را به سرعت بررسی می کنند و در صورت لزوم به بیمارستانهای عربستان ارجاع می دهند”.
در این اطلاعیه آمده است: “هر یک از زائران ایرانی که به عربستان سفر می کنند اگر تا ۱۴ روز پس از بازگشت به کشور علامت بیماری در خود دیدند به سرعت به یکی از مراکز بهداشتی- درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند.آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت مجهزترین آزمایشگاه خاورمیانه است و جواب تمام نمونه ها بعد از ۲۴ ساعت از ارجاع به این مرکز مشخص می شود. وضعیت این بیماری در کشور ما نگران کننده است و نگرانی اصلی از شیوع بیمارستانی این ویروس بیش از دیگر موارد است و به همین علت افراد مشکوک در بیمارستانها ایزوله می شوند”.
وزارت بهداشت، همچنین از زائران عربستان خواسته که از شترسواری در عربستان خودداری کنند و این نکته را در نظر بگیرند که حتی گوشت خوب نپخته شتر نیز می تواند این بیماری ویروسی را منتقل کند.
گفتنیست، در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. بیشترین موارد مبتلایان به کرونا ویروس در عربستان با ۵۶۲ مورد و امارات متحده عربی با ۶۸ مورد بوده است.
به نوشته سایت “انتخاب”، حسن هاشمی، وزیر بهداشت هم دیروز گفته است: “متاسفانه در حال حاضر ۲ نفر در کرمان به این ویروس مبتلا شده اند، با این حال معاونت بهداشت وزارت بهداشت با همکاری هلال احمر از ۶ ماه پیش مراقبت ها را جهت جلوگیری از گسترش این ویروس شروع کرده اند”.