باید به نقض حقوق بشر خاتمه داد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تحصن فعالان دانشجویی مقابل دفتر سازمان ملل

با گذشت بیش از سه هفته از ناپدید شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران‌شان، رهبران جنبش سبز، ایرانیان خارج از کشور هم‌زمان با برگزاری اجلاس حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو، در پی برگزاری تحصن وتجمعات اعتراضی هستند.

در همین زمینه، عده‌ای از فعالان سابق دانشجویی با امضای بیانیه‌ای اعلام کردند که هم‌زمان با برگزاری اجلاس حقوق‌بشر، به مدت سه روز دست به تحصن در مقابل محل برگزاری این اجلاس خواهند زد.

فعالان سابق دانشجویی کشور، با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام تحصن در مقابل مقر سازمان ملل، با اشاره به سرکوب‌های رخ داده در سی و دو سال گذشته، آورده‌اند: “با گذشت بیش از ۳۲ سال از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷، همچنان شاهد نقض گسترده آزادی‌های اجتماعی و سیاسی از سوی حاکمیت اقتدارگرای جمهوری اسلامی علیه شهروندان ایران با عقاید و دیدگاه‌های گوناگون هستیم. پس از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸، اعتراض شهروندانی که تنها خواستار احترام به آرا و دیدگاهشان بودند، با سرکوب سیستماتیک و گسترده کسانی مواجه شد که به جای دفاع و پشتیبانی از ملت بزرگ ایران، به دست بوسی مسندنشینان نالایق و قدرتمندان ناشایست شتافتند. شمشیر خیانت به مردم را به نام دروغین دین از رو بستند و جوانان وطن را به خاک و خون کشیدند”.

این بیانیه همچنین با اشاره به ناپدیدشدن موسوی و کروبی، اضافه کرده است: “با تداوم اعتراضات گسترده مردم علیه حاکمیت استبدادی و گسترش دامنه تجمعات به سراسر کشور، نهادهای نظامی و امنیتی در حالی به بازداشت غیرقانونی آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان خانم‌ها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی اقدام کرده‌اند که با طرح ادعاهای مضحک در مجامع داخلی و بین‌المللی از پذیرش مسوولیت اقدامات غیرقانونی خود که ناقض اصول مسلم اعلامیه جهانی حقوق بشر و حتی قوانین جاری کشور می باشد، طفره می‌روند”.

این بیانیه زمان اعلام این تحصن را ۱۲ الی ۱۴ مارس (۲۳-۲۱ اسفند ماه) و در اعتراض به “موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران؛ از جمله کشتار مردم بی‌گناه و دانشجویان آزادی‌خواه، بازداشت گسترده، شکنجه و صدور احکام سنگین حبس برای دانشجویان و همراهان جنبش سبز و بازداشت غیرقانونی رهبران آن” اعلام کرده است.

نسیم سرابندی، فعال سابق دانشجویی و از امضاکنندگان این نامه، در این باره به روز می‌گوید: “به دنبال نقض گسترده حقوق‌بشر توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی که از گذشته تاکنون ادامه داشته، به ویژه طی یک ماه اخیر  به دنبال از سرگیری اعتراضات خیابانی توسط مخالفان دولت که منجر به بازداشت گسترده فعالان سیاسی و به ویژه فعالان دانشجویی و حتی کشتار شهروندان به دست نیروهای سرکوب‌گر شده است و همچنین تداوم حصر خانگی رهبران جنبش سبز و همسران ایشان، توسط نهادهای امنیتی و عدم پاسخ‌گویی درباره وضعیت آنان به افکار عمومی، ما جمعی از فعالان جنبش دانشجویی ایران در خارج از کشور، هم‌زمان با برگزاری اجلاس حقوق بشر سازمان ملل به مدت سه روز  برای اعلام همبستگی با مردم و رهبران جنبش سبز دست به تحصن خواهیم زد”.

وی اضافه می کند: “متاسفانه مقامات جمهوری‌اسلامی به هیچ عنوان خودرا ملزم به پاسخ‌گویی به افکار عمومی در داخل و مجامع بین‌المللی نمی‌دانند”.

وی هدف این تحصن را “برانگیختن حساسیت نهادهای بین‌المللی در خصوص آنچه که در ایران رخ می‌دهد و جلب حمایت آنها به قصد تحت فشار قرار دادن جمهوری‌اسلامی برای پایان دادن به نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران” اعلام می کند.

سرابندی می افزاید: “یکی دیگر از خواسته  های اصلی متحصنین فرستادن گزارش‌گر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل به ایران و تهیه گزارش از آنچه که در زندان‌های جمهوری‌اسلامی بر سر مخالفان می‌رود و همچنین واکنش فوری درباره این اقدامات والزام جمهوری‌اسلامی به انجام دادن تعهدات بین‌المللی است”.

همچنین امیر معماریان، یکی دیگر ازامضاکنندگان این نامه، در این‌باره به روز می‌گوید: “هم‌زمان با برگزاری اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، و در حالی که قرار است به پرونده نقض گسترده و سازمان‌دهی شده حقوق بشر توسط  نظام جمهوری اسلامی رسیدگی شود؛ ما عده ای  از فعالان دانشجویی سابق که به تازگی پا به تبعید گذاشته‌ایم، بر آن شدیم که در محکومیت نقض صریح و آشکار حقوق بشر توسط حکومت اسلامی، که از طریق بازداشت‌های خودسرانه و اعمال فشار بر تمام اقشار جامعه علی‌الخصوص فعالان جنبش  دانشجویی انجام می‌شود، و مشخصا اعتراض به دستگیری رهبران جنبش سبز، تجمعی اعتراضی در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل و همزمان با حضور شخص دبیر کل سازمان ملل برگزار کنیم”.

وی درباره تعداد افراد شرکت‌کننده در این تجمع می افزاید: “تاکنون استقبال از این فراخوان بسیار بیشتر از حد انتظار ما بوده، که می‌توان دلیلش را بازداشت آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم‌ها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دانست که حساسیت بسیاری را در بین ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده است”.

وی نیز مطالبات این گروه را چنین اعلام می کند: “مشخصا مطالبات ما از جامعه جهانی، بررسی دقیق پرونده سنگین نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، و گسیل سریع بازرس ویژه حقوق بشر به ایران برای بازدید از زندانهای ایران، و رسیدگی به پرونده زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای دستگاه‌های امنیتی نظام جمهوری اسلامی است”.