ایران در آستانه همکاری با آمریکا

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره امید به آزادی مأمور سابق اف بی آی

آدام گلدمن

درحالی که خانواده رابرت لوینسون مأمور بازنشسته اف بی آی چهارمین سالگرد ناپدید شدن وی را پشت سر می گذارند، ایران و آمریکا به تدریج به سوی نوعی از همکاری گام می بردارند که امید برای بازگردادن وی به آغوش خانواده اش را زنده می کند.

چهار روز پس از آنکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از زنده بودن لوینسون خبر داد، تهران و واشنگتن به رد و بدل کردن احتیاط آمیز پیام های دیپلماتیک دست زدند. هر دو طرف یافتن آقای لوینسون، پدر هفت فرزند را یک مسأله انساندوستانه توصیف کردند.

ایران هرگونه دست داشتن در ماجرای ناپدید شدن لوینسون را رد کرده است و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در امیدوارکننده ترین واکنش از زمان غیبت آقای لوینسون اعلام کرد، کشورش “بر اساس معیارهای حقوق بشر” همکاری خواهد کرد. وی از آمریکا خواست اطلاعات بیشتری در خصوص آقای لوینسون ارائه دهد.

وی گفت: “اگر اطلاعات قابل اعتمادی وجود داشته باشد، انتقال آن به مسؤولان ایران می تواند به یک همکاری سازنده تبدیل شود.”

وزارت خارجه آمریکا نیز از قصد ایران برای یافتن لوینسون به وجد آمده است.

پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “با توجه به ابراز علاقه ایران برای کمک در این مسأله، ما امیدواریم این کشور برای حل معضل مایل باشد دست به اقدامات بشردوستانه بزند. بنابراین امیدواریم همکاری بوجود آید.”

لوینسون بازرس خصوص که برای مشتریان یک شرکت کار می کرد، در سال 2007 در جزیره کیش ایران ناپدید شد. خانواده وی می گویند وی در آن زمان در حال تحقیق بر روی پرونده قاچاق سیگار بود.

مسؤولان در اواخر سال گذشته به آسوشیتدپرس گفتند خانواده لوینسون شواهد غیرقابل انکاری درباره زنده بودن وی به دست آورده اند. همین ماجرا سبب تجدید اقدامات دیپلماتیک شد که ظاهراً در حال نتیجه دادن است. اظهارات علنی مقامات ایران و آمریکا سال هاست که با یاس و سرخوردگی همراه بوده است.

کریستین همسر لوینسون روز سه شنبه در چهارمین سالگرد ناپدید شدن همسرش گفت: “از زمان ناپدید شدن باب، یک عضو دیگر به خانواده بزرگ و در حال رشد ما اضافه شده است، دومین نوه باب به اسم گریس. ضمناً دخترمان سارا در سپتامبر 2010 ازدواج کرد. غیبت باب هر روز ما را آزار می دهد ولی هنگام رویدادهایی از این دست که تنها یک بار در زندگی رخ می دهند، درد آن بیشتر احساس می شود.”

لوینسون پس از دیدار با داوود صلاح الدین، فراری آمریکایی که به دلیل ترور یک دیپلمات ایرانی در مریلند در سال 1980 تحت تعقیب قرار دارد، ناپدید شده است. صلاح الدین گفته است آخرین بار لوینسون را در حالی دیده که مأموران ایران در حال سؤال از وی بوده اند. امضای قابل شناسایی لوینسون در زیرپای برگه خروج از هتل دیده می شود اما وی هرگز به فرودگاه نرسید.

کلینتون روز سه شنبه اعلام کرد ممکن است آقای لوینسنون جایی در جنوب غرب آسیا نگاه داشته شده باشد.

ایران با کشورهای جنوب غربی آسیا نظیر پاکستان و افغانستان هم مرز است و همین مسأله، احتمال فرستاده شدن آقای لوینسون به یکی از این کشورها را پیش می کشد. مرز با هر دو کشور به عنوان مجاری قاچاق شناخته می شوند. مجرای ورودی به پاکستان به یک منطقه قبیله ای بی قانون ختم می شود که پناهگاه ستیزه جویان، گروه های تروریستی و سازمان های تبهکار محسوب می شود.

منبع: بوستون گلوب- 8 مارس