لالایی برای مردم جهان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یکی از کارهای جالبی که بسیار در زندگی بشر تاثیر دارد، خواندن لالایی است و چه بسا اگر ما که می خواهیم جهان را مدیریت کنیم و اگر موفق شویم این کار را بکنیم دیگر مهم نیست در سعادت آباد یکی بزند در روز روشن یکی دیگر را جلوی چشم مردم و پلیس بکشد، می توانیم برای مردم جهان لالایی بخوانیم، و همین باعث می شود که علاوه بر اینکه مردم جهان زودتر خواب شان می برد، از مصرف داروهای خواب آور هم در همه جهان صرفه جویی می شود.

حالا اینکه اگر بلدیم لالایی بخوانیم، چرا خودمان خوابمان نمی برد، این دیگر مساله داخلی کشور ماست، ممکن است اصلا کسی دوست نداشته باشد در ایران دولت یا ملت بخوابند. چه مرضی داریم که همه را بخوابانیم؟ در همین راستا سخنگوی وزارتخارجه ایران گفت که “ایران از توافق گروههای عراقی برای تشکیل دولت فراگیر ملی استقبال کرد.” آگاهان توضیح دادند که تشکیل دولت فراگیر ملی فقط برای عراقی ها خوب است و ما ایرانیان باید تمام تلاش مان را بکنیم که دولت فراگیر ملی حتما در عراق تشکیل بشود، اما در ایران دولت فراگیر ملی نه تنها خوب نیست، بلکه یک دولت “ گیر ملی” که به همه ملت گیر بدهد لازم است. انجمن پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که اصولا چون ما ایرانی ها فشارمان بالاست، مصرف دولت فراگیر ملی برای قلب ما خوب نیست، ولی برای عراقی ها خیلی خوب است

انجمن تاریخ نویسان مقیم مرکز نیز اعلام کردند که چند سال قبل ایران به ارتش آمریکا کمک کرد تا عراق و افغانستان را اشغال کند، همین انجمن اعلام کرد که اگر خدای ناکرده یک دولت خائن مثل دولت عربستان یا کویت یا یک جای دیگر برای حمله آمریکا به ایران پایگاه در اختیار آمریکا قرار بدهد، خیلی خائن و کثیف و پلید و سایر چیزهای بد محسوب می شود و اگر دولت ایران به آمریکا کمک کرد، بخاطر این بود که ایران بلد بود برای عراق و افغانستان لالایی بخواند، ولی حالا خوابش نمی برد، چی کارش دارید، شاید تا چند ساعت یا چند روز یا چند ماه دیگر خبر مرگش خوابش برد، یک نفس راحتی کشیدیم. همچنین دولت ایران اخیرا و مجددا و برای بار 237 ام پیشنهاد کرد برای حل مشکل فلسطین رفراندوم برگزار شود، همین دولت اعلام کرد که اگر در ایران کسی حرف رفراندوم را بزند، نه تنها تکه بزرگش گوشش خواهد بود، بلکه ممکن است او را به کهریزک ببرند و یک کاری کنند که تکه بزرگش از گوشش هم کوچکتر باشد.

از طرف دیگر یکی از مقامات وزارت خارجه کشورمان که می خواست نامش فاش شود، ولی چون نامش قبلا در یک جای دیگر فاش شده بود، فایده ای نداشت از “ تغییر دولت فرانسه به دلیل تظاهرات گسترده در این کشور” استقبال کرد و گفت “ آخ جوووووون” وی در توضیح عبارت “ آخ جوووووووون” اعلام کرد که تغییر دولت به دلیل اعتراض مردم کار درستی است. وی در پاسخ به این سووال که اگر تغییر دولت به دلیل اعتراض مردم کار درستی است، چرا دولت احمدی نژاد که یک سال مورد اعتراض سنگین مردم بود، نباید عوض شود، گفت “ غلط کردی این سووال را می پرسی.” وی هرگونه رابطه مشروع و نامشروع خودش با محمد علی رامین را تکذیب کرد.

 

باز رفت تو چشمش

البته که من طرفدار برابری زنان و مردان هستم، اصولا همه زنها برابر مردها هستند، حتی همان زنهایی که خودشان طرفدار برابری مرد و زن نیستند. اما بالا بروید پائین بیایید نمی توانم قبول کنم که مردان با زنان فرق ندارند، نه تنها من به عنوان یک مرد این را قبول ندارم، بلکه زنها هم خودشان می دانند که با مردها فرق دارند. حالا اینکه این فرق چیست، طبیعی است که هر کسی یک جور تشخیص می دهد، یک وقت می بینی شما بچه شیرین و بامزه ای هستید و از همان دو سالگی می فهمید که فرق یک دختر کوچولو و یک پسر کوچولو را بدون اینکه به بالا تنه شان نگاه کنید، از همان پائین می فهمید، کاری ندارد، همین که نگاه کنید به کفش بچه ها می فهمید آن بچه ای که کفش صورتی پوشیده دختر است، به همین راحتی. البته ممکن است بعضی ها از روی جوراب هم تشخیص بدهند. ولی من خودم یک بار جوراب زنانه پوشیدم، نه اینکه واقعا دوست داشتم جوراب زنانه بپوشم، اشتباه کردم. بعدا کلی خندیدند که چرا جوراب زنانه پوشیدی.

گاهی اوقات آدم می خواهد لباس زیر بخرد، و اصرار می کند که هیچ فرقی نمی کند. به نظر من نباید اصرار کرد، یکهو می بینی فروشنده عصبانی شد و فرقش را کرد توی چشم آدم. خوب زن و مرد فرق دارند و اگر کسی متوجه این فرق نشود بعید نیست که فرقش برود توی چشم آدم. نه تنها زن و مرد، بلکه هاشمی و احمدی نژاد هم فرق دارند. ممکن است در آن چند ماه اول نفهمید، ولی وقتی قیمتها بالا رفت همین منحنی تورم می رود توی چشم آدم. گاهی اوقات این قله های هسته ای می رود توی چشم آدم. گاهی اوقات گلوله وسط خیابان در می رود و آدم تا بیخ متوجه می شود که فرقش چیست. من چند بار به خانم شیرین عبادی گفته بودم که احمدی نژاد و خاتمی فرق دارند، ایشان می گفت چه فرقی دارند؟ حالا آدم که نمی تواند هی فرق نشان بدهد. حالا منظورم این نبود که بالاخره خانم عبادی بعد از سالها متوجه فرق خاتمی و احمدی نژاد شد، منظورم این است که همین خانم عبادی که بالاخره بعد از سالها فرق این دو تا را فهمید، امروز گفته که موسوی و کروبی رهبر ما نیستند. البته من کاملا با نظر ایشان موافقم، چون موسوی و کروبی رهبر خانم عبادی نیستند. هر کسی این را می فهمد، با وجود این من هنوز تاکید می کنم که مرد و زن با هم فرق دارند، قبول کنید.

 

رمز گشائی از یک اسفندیار

من تازه فهمیدم چرا خیلی اوقات متوجه حرف های آقای مشائی نمی شوم. نه اینکه مطلقا نمی فهمم، اتفاقا خیلی اوقات خیلی خوب می فهمم حرفش چیست، ولی متوجه نمی شوم منظورش چیست. مثل این می ماند که یک آدمی وارد اتاق بشود و بگوید “ آب آب آب” بعد شما هر چه فکر کنید متوجه نشوید منظورش چیست. طبیعی ترین چیزی که به ذهن می رسد این است که فکر کنید این آقای مشائی که جیغ می زند آب آب آب، بخاطر این است که تشنه است و آب می خواهد، بعد یک لیوان آب بدهید دستش، بعد او بگوید “ نه، آب آب آب” این دفعه فکر می کنید جایی آتش گرفته و آب می خواهد، سطل آب را می برید و به او می دهید. باز می گوید نه و همان فریاد را می زند که آب آب آب، این بار فکر می کنید ماشینش داغ کرده و باید آب در کاربوراتورش بریزید و یک آفتابه آب می دهید و با او می دوید بیرون که آب بریزید توی کاربوراتور ماشین که یک دفعه زلزله می آید و تمام خانه خراب می شود. بعد یک دفعه می بینید آقای رحیم مشائی نگاهی عاقل اندر سفیه به شما کرد و گفت “ یک ساعت است دارم می گویم آب آب آب، چرا نمی فهمید که دارد زلزله می آید؟” شاید به همین دلیل است که آقای علی آقای مطهری گفت “ اظهارات مشائی رمز آلود است.” اتفاقا من هم با آقای مطهری تصادفا موافقم. به نظر من وقتی آقای مشائی می گوید “ آب آب آب” اگر همین سه کلمه را رمزگشائی کنیم، می شود “ دارد زلزله می آید، بروید بیرون” ممکن است از من بپرسید این را از کجا فهمیدم. طبیعی است که من هرگز به شما رمزهای آقای مشائی را نخواهم گفت ولی حالا که خیلی اصرار می کنید از چند جمله که ایشان گفته است رمزگشائی می کنم.

شش سال قبل بعد از بازگشت از ترکیه ایشان گفت “ مجلس رسمی بوده و لهو و لعب هم نداشته. ضمن اینکه رقص نبوده و از دیدگاه بسیاری هنر است و آنها برخلاف ما آن را حرام نمی‌دانند”.

جمله رمز گشائی شده: “ ترکیه جای باحالی است، فقط مرتاض کم دارد و دوربین فیلمبرداری زیاد دارد، وگرنه لازم نبود بلند شیم بیائیم بیرون.”

پنج سال قبل گفت: “ ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می دانیم‎.‎‏”

جمله رمزگشائی شده: “ اسرائیل باید از بین برود، چون در جهان امروز را منفورترین واژه‌ای دانست که مترادف نژادپرستی، خیانت، خشونت، مکر و فریب است.”

چهار سال قبل گفت: “ حضرت نوح با ۹۵۰ سال عمر نتوانست مدیریت جامع کند، چرا که عدالت را ایجاد نکرد.”

جمله رمزگشائی شده: “ ما در یک جلسه در مشهد، 200 تصمیم در صد دقیقه گرفتیم، همه جانورها هم بودند و وسط توفان هم بودیم، حالا پول مان از بین رفت حرف دیگری است.”

سه سال قبل گفت: “ اگر امروز به افرادی مانند رازی و ابوعلی‌سینا افتخار می‌کنیم به طوری که قد آنها از اعماق تاریخ بیرون است برای بلندی قد آنها نیست بلکه کوتاهی قد نسل‌های بعدی آن را نمایان کرده‌است.”

جمله رمزگشائی شده: “ اگر قد من و محمود کوتاه است، در عوض وقتی مردیم دراز می شویم.”

دو سال قبل گفت: “ در ایران استفاده از حجاب بدون ‏اجبار است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمی‌شود. این یک انتخاب کاملا شخصی است. ‏وهیچ اجباری در ‏کار نیست‎.‎‏”

جمله رمزگشائی شده یک هفته بعد: “ من هرگز چنین حرفی نزدم، شما یک نفر پیدا کن که جرات داشته ‏باشد که بیاید توی این کشور بگوید حجاب آزاد است، حالا ‏معاون رییس جمهور هم نه هرکسی گفت دومی اش من!”

یک سال و نیم قبل گفت: “ از 24 میلیون رأی احمدی‌نژاد تنها 4 میلیون هوادار نظام هستند و 20 میلیون معترض و خواهان تغییرند.”

جمله رمزگشائی شده به مصباح یزدی: “ عرض کردم که از 24 میلیون رای احمدی نژاد تنها 4 میلیون رای هواداران نظام هستند و 20 میلیون هم معترض بودند که تغییرشان دادیم.”

یک سال قبل: “ ما باید از این به بعد مکتب ایران را به جای مکتب اسلام دنیا معرفی کنیم.”

جمله رمزگشائی شده: “ چون مکتب اسلام باندازه کافی ضایع شده، ایران را هم ضایع کنیم، ماموریت تمام است، می توانیم برگردیم برویم جزایر برمودا.”

 شش ماه قبل گفت: “ ‎بنده به حرف‌هایم افتخار می‌کنم و آن‌ها ‏را اصلاح نمی‌کنم.”

پنج ماه قبل گفت: “ بنده امر رهبر را مطاع می دانم و نه تنها حرفم را اصلاح می کنم، بلکه خودم هم می روم زیر تانک.”