کودتا چیان مقاومت بیهوده نکنند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» جبهه مشارکت در واکنش به آزادی آنگ سان سوچی:

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور اطلاعیه ای خطاب به “همه کودتاچیان، متقلبان و اقتدارگرایان” به آنها متذکر شد که از “مقاومت بیهوده دست بردارند” و “در برابر آرا و اراده ملتهای خود تسلیم و سر تعظیم فرود آورند.”

جبهه مشارکت این اطلاعیه را به مناسبت آزادی آنگ سان سوچی، رهبر جنبش مدنی برمه صادر کرده است. خانم سوچی روز شنبه 13 نوامبر برابر با 22 آبان پس از تحمل 15 سال زندان و حبس خانگی، آزاد شد.

این حزب سیاسی اصلاح طلب که اخیرا توسط حکومت جمهوری اسلامی منحل اعلام شده، در اطلاعیه خود ضمن ابراز خشنودی از آزادی رهبر مخالفان حکومت نظامیان در برمه آن را نشانه “پیروزی دمکراسی و سقوط دیکتاتوری” دانسته است.

در اطلاعیه جبهه مشارکت آمده است: “آزادی خانم آنگ سان سوچی مبارز جنبش مدنی برمه پس از 15 سال حبس خانگی و پس از 20 سال دزدیده شدن آرای مردم در انتخابات آن کشور نشانه پیروزی نهایی دموکراسی و سقوط قطعی دیکتاتوری است.”

این حزب سیاسی در ادامه این حادثه مهم را نشاندهنده آن دانسته که: “در عصر اگاهی و خرد و در دوران رسانه های مدرن و ارتباطات، تلاش مستبدان برای بستن راههای دسترسی ملتها به حقایق از پیش شکست خورده و پیروزی مردم قطعی است.”

جبهه مشارکت با تبریک این پیروزی به مردم برمه و خانم آنگ سان سوچی، “پیروزی عدالت خواهان و مظلومان” را “سنت قطعی الهی” عنوان کرده است.

این حزب سپس از “همه کودتاچیان، متقلبان و اقتدارگرایان” خواسته تا “به جای سرکوب نداهای عدالت طلبانه، آزادی خواهانه و حقیقت جویانه در برابر آرا و اراده ملتهای خود تسلیم و سر تعظیم فرود آورند.”

 

نماد امید

آزادی آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دولت نظامی برمه، با موجی از واکنش های مثبت و استقبال نهادهای حقوق بشری و کشورهای جهان روبرو شده است.

آزاد کردن خانم  سوچی از حبس خانگی، شش روز پس از برگزاری اولین انتخابات برمه پس از بیست سال، صورت گرفت. در این انتخابات، احزاب و گروه های مرتبط با دولت نظامی برمه پیروز شدند. جامعه جهانی صحت و سلامت این انتخابات را رد کرده است.

رهبر طرفدار دموکراسی برمه، در سال ۱۹۹۰ در انتخابات عمومی این کشور پیروز شد ولی رهبران نظامی برمه این انتخابات را باطل اعلام کردند.

آنگ سن سو چی که برنده جایزه صلح نوبل است، از آن هنگام تا روز آزادیش در سیزده نوامبر، به خاطر اتهامات مختلف زندانی یا در بازداشت خانگی بوده است.

به گزارش بی بی سی، آنگ سان سوچی برای بسیاری نمایانگر تلاش و تقلا برای برقراری دموکراسی در برمه است.او با ثابت قدمی و وقار خود چنان نفوذی را رقم زده که باعث حمایت آرام ولی خلل‌ناپذیر مردم کشورش از او شده؛ ‌مردمی که او همواره برای‌ آنها نمادی از امید بوده ‌است.امتناع او از ترک برمه آن هم در حالی که بیش از بیست سال توسط دولت نظامی برمه در بازداشت بوده، باعث شده که مشکلات مردم این کشور مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار بگیرد.او که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده، برای پایبندی همیشگی خود به داشتن برمه‌ای مردم سالار، بارها توسط روسای جمهور و رهبران مذهبی دنیا مورد تقدیر قرار گرفته است.

 

امید خود را از دست ندهید

رهبر جنبش دموکراسی خواهی برمه یک روز پس از آزادی، در اولین سخنرانی خود در جمع هوادارانش از آنها خواست که “امید خود را از دست ندهند.”

خانم سوچی تاکید کرد که: “به حاکمیت قانون و حقوق بشر باور دارد و به مبارزه در این راه ادامه می دهد.”

او خطاب به هوادارانش گفت که “اگر آنها خواهان تغییر هستند، باید راه درست و صحیح را برای رسیدن به آن انتخاب کنند.”

خانم سوچی در مورد هفت سال گذشته که در بازداشت خانگی بوده نیز اظهار کرد “نسبت به افرادی که او را بازداشت کردند، احساس خصومت ندارد.”

وی افزود که با او خوب رفتار شده و گفت: “کاش با مردم نیز این گونه رفتار می شد.”

 

مشارکت؛ از تاسیس تا انحلال

اطلاعیه جبهه مشارکت در استقبال از آزادی رهبر جنبش دموکراسی خواهی برمه در شرایطی منتشر شد که  تعدادی از مسئولان و اعضای این حزب، پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بازداشت و در دادگاه به زندان های طولانی مدت محکوم شده اند.اکثر این افراد هم اکنون یا در حال گذراندن دوران حبس خود هستند و یا به قید وثیقه به مرخصی آمده اند.

این حزب همچنین توسط قوه قضائیه و دولت منحل اعلام شده؛ موضوعی که توسط اعضای آن پذیرفته نشده است.به گفته مسئولان جبهه مشارکت اساسا هیچ دادگاهی برای بررسی اتهامات این حزب تشکیل نشده و نماینده و وکیل آن هم در هیچ محکمه ای حاضر نبوده که حکم انحلال آن صادر شده باشد.

با وجود این، مقامات حکومت اسلامی تاکید کرده اند که از نظر آنها جبهه مشارکت منحل شده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با امضای اعضا و مسئولان ستادهای انتخاباتی سید محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 بلافاصله پس از آن انتخابات تشکیل و به یکی از تشکل های سیاسی ایران تبدیل شد.این حزب توانست اکثریت نسبی کرسی های دوره ششم مجلس شورای اسلامی را از آن خود کند و بخشی از کابینه محمد خاتمی را نیز در اختیار بگیرد.

اما این تنها یک طرف سکه بود. در اوج قدرت اصلاح طلبان و جبهه مشارکت، سعید حجاریان نظریه پرداز و عضو شاخص این حزب در برابر شورای شهر تهران ترور شد، بسیاری از هواداران و اعضای آن مانند عباس عبدی به زندان افتادند، روزنامه های متعلق یا نزدیک به این حزب توقیف شدند و در نهایت دفتر آن پس از انتخابات 22 خرداد 1388 با حمله ماموران امنیتی پلمب شد و مسئولان و اعضای اصلی آن در تهران و شهرهای دیگر کشور دستگیر شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند.

به گفته مسئولان جبهه مشارکت، قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول برخورد با این حزب و اعضای آن بوده و بازجویی از اعضای آن در دوران زندان نیز تحت نظر این قرارگاه فوق امنیتی سپاه صورت گرفته است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی، در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران از احزاب اصلی حامی میرحسین موسوی بود و پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات فوق را “حاصل کودتای سپاه پاسداران و دیگر ارکان قدرت علیه آرای سبز مردم” خواند.

جبهه مشارکت به صورت رسمی اعلام کرده است که علیرغم اصرار مقامات جمهوری اسلامی بر انحلال آن، به فعالیت های خود ادامه می دهد.