رسوایی دفن مخفیانه اجساد معترضان

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز در مورد اتهامات جدید در ایران

مایکل اسلاکمن

درحالی که ایرانیان ماه مبارک و  مقدس رمضان را آغاز می کنند، حکومتگران با اتهامات جدیدی مبنی بر شکنجه حامیان جنبش اصلاحات در زندان و دفن مخفیانه اجساد معترضان در گورستانی در خارج تهران روبرو شدند.

این اتهامات در وب‌سایت‌های مربوط به جنبش اصلاحات منشتر شد و بر کشمکش بین جنبش مخالفان که سعی دارند خود را از سرکوب نجات دهند و دولت که تلاش کرده است بحران ناشی از انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری را پشت سر بگذارد اضافه شده است.

تحلیلگران می‌گویند بحران سیاسی ایران در دو سطح زبانه می‌کشد: از یک سو در خصومت میلیون‌ها نفر که اعتقاد دارند پیروزی آقای احمدی‌نژاد جعلی است و از سوی دیگر در مبارزه پشت صحنه در درون ساختار قدرت بین خودی‌های سیاسی و روحانی.

به گزارش خبرگزاری مجلس که وابسته به جناحی از مجلس است که با رئیس‌جمهور مخالفت کرده است، روز شنبه زمانیکه آقای احمدی‌نژاد سنت را شکست و در اجلاس مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرد جنگ داخلی به نمایش گذاشته شد. این مجمع که هیاتی تاثیرگذار درحاکمیت است توسط حریف آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسبق، علی اکبر هاشمی رفسنجانی اداره می‌شود.

آقای رفسنجانی که مناقشه سیاسی بر سر انتخابات را سوخت‌رسانی کرده است و در عین حال تلاش کرده است در انظار عمومی خود را ورای این نزاع نشان دهد، این اجلاس را با درخواست «وحدت و یکدلی برای عبور از مشکلات داخلی» آغاز کرد.

سخنرانی او نسخه‌ای را برای التیام پیشنهاد کرد وخواستار اطاعت از قانون شد و زیرکانه تقصیرهایی را متوجه تمام طرفها ساخت. آقای رفسنجانی نتایج انتخابات و واکنش دولت را مورد چالش قرار داده است اما نسبت به در خطر انداختن جدی ثبات سیستم محتاط بوده است.

وی روز شنبه گفت: «وضعیت حاضر این را می‌طلبد که از رهنمودهای رهبر پیروی کنیم، محیط مساعدی را برای نزدیکی بی‌طرفانه به قانون اساسی و برخورد با قانون‌شکنان ایجاد کنیم.»

اما تحلیلگران می‌گویند آرام کردم این مناقشه ورای دسترس است و اتهامات اخیر شکنجه، تجاوز و کشتار که به نظر می‌رسد دلیل اصلی خشم عمومی است فروکش نکرده است.

رسول نفیسی یکی از دانشگاهیان ساکن ویرجینیا که سال‌ها در مورد جمهوری اسلامی مطالعه کرده است با اشاره خاص به اتهام تجاوز گفت: «این موضوع قلب ادعای کشور بر اخلاقیات را نشانه می‌رود.»

دولت ادعاهای مبتنی بر تجاوز را رد کرده است اما رئیس کنونی مجلس، علی لاریجانی که اول این اتهامات را رد کرده بود قبول کرده است تا شواهد آن را، در صورت وجود، بررسی شوند.

ایران درهای کشور را به روی خبرنگاران خارجی بسته و بسیاری از روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است و تایید یا تکذیب بسیاری از اتهامات را مشکل دشوار است.

دولت رسما گفته است که حدود 30 نفر در اعتراضات و سرکوبی دولت کشته‌ شده‌اند در حالیکه مخالفان می‌گویند این رقم نزدیک به 70 نفر است.

روز شنبه خبرگزاری نوروز، یک ‌سایت اصلاح‌طلب گزارشی منتشر کرد که می‌گفت کارگران بهشت زهرا در تهران، 28 جسد را از 12 تا 15 ژوئیه (21 تا 24 تیر) در قطعه 302 دفن کرده‌اند. اگر این خبر تایید شود، آمار کشته‌شدگان بیشتر از مقداری خواهد بود که دولت عنوان کرده است.

این گزارش با تصاویر ضمیمه گفته است که در موارد دیگر، اجساد توسط مقامات به خانواده‌های آنها بازگردانده شده‌اند که بصورت یخ زده بوده‌اند و نشان از آن دارند که در مکان‌های صنعتی نگهداری شده‌اند.

گزارشهای جدید بسیار دیگری از جمله یکی در وب‌سایتی وابسته به رهبر جنبش میرحسین موسوی می‌گوید، رهبران اصلی جنبش در زندان مورد آزار یا حتی شکنجه از جمله ماندن طولانی مدت در سلول انفرادی قرار گرفته‌اند. گزارش‌های قبلی شکنجه متمرکز بر معترضان خیابانی بود نه رهبران مخالف.

گزارشات دیگر می‌گویند تعویق محاکمه احمد زیدآبادی و فیض‌الله عرب‌سرخی به این دلیل بوده است که این افراد بستری شده‌اند و این گمانه‌زنی‌ها را ایجاد می‌کنند که در زندان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

 

منبع: نیویورک تایمز، 22 اوت