پرونده سازی مقام آگاه فارس برای مهدی هاشمی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» در رسانه نهادهای نظامی امنیتی انجام شد

خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی جمهوری اسلامی از تفهیم چهار اتهام سنگین به مهدی هاشمی، پسر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که اکنون در بخش قلب بیمارستان دی تهران بستری است، خبر داد که در این صورت فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی به اعدام محکوم خواهد شد.

خبرگزاری فارس که محمود احمدی نژاد آن را وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی معرفی کرد بار دیگر سراغ “یک منبع آگاه” رفت و این منبع با اشاره به روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، گفت: “تاکنون چهار اتهام اصلی مهدی هاشمی به وی تفهیم شده است.”

این منبع آگاه نخستین اتهام تفهیم شده به فرزند هاشمی رفسنجانی را “اتهام جاسوسی و انتقال اطلاعات حساس به بیگانگان” عنوان کرد. به گفته این منبع آگاه که در موارد لازم سر و کله اش در خبرگزاری فارس پیدا  می شود “دومین اتهام وی اخلال در نظام اقتصادی کشور است.”

ایجاد اختلال در امنیت ملی از طریق حضور در “فتنه ۸۸” و فساد در قراردادهای بزرگ نفتی در دوران مسئولیت در وزارت نفت در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی اتهام سوم و چهارم تفهیم شده به مهدی هاشمی هستند که به گفته این “منبع آگاه” خبرگزاری فارس به او تفهیم شده است.

براساس ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی “تسلیم اسرار سیاست داخلی و خارجی به افراد غیر صالح” و “مطلع ساختن اشخاص غیر صالح از نقشه‌ها و اسرار دولت” در هر مجازات جاسوسی با توجه به کیفیت و مراتب جرم، یک تا ده سال حبس است.

همچنین در ماده ۲ قانون مجازات، اخلال گران در نظام اقتصادی “چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور چنانچه در حد فساد فی الارض باشد مرتکب به اعدام و در غیر این صورت به حبس از پنج سال تا بیست سال محکوم می شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد حکم خواهد داد.”

براساس چهار جرمی که این “منبع آگاه” خبرگزاری فارس اعلام کرده وضعیت مهدی هاشمی در سطح یک “مجرم خطرناک” است و چنین جرم هایی براساس قانون مجازات اسلامی حکم اعدام در پی خواهد داشت.  ”منبع آگاه” این خبرگزاری وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی البته اشاره ای به مصادیق جرم های چهارگانه وی نکرده است. رویه قضایی جمهوری اسلامی درباره متهمان خطرناک، آن هم در دروان انفرادی چنین است که درصورت نیاز به انتقال آنها به بیمارستان، آنها را به صورت محرمانه به یکی از بیمارستان های وابسته به سپاه یا وزارت اطلاعات انتقال می دهند. این در حالی است که مهدی هاشمی در یکی از بیمارستان های خصوصی تهران با امکان رفت و آمد خانواده بستری است.

براساس اخبار رسانه ها، مهدی هاشمی از روز سه شنبه تاکنون به دلیل نارسایی قلبی و مشکلات عروقی در بخش قلب بیمارستان دی تهران بستری شده است. به گفته فاطمه هاشمی خواهر وی “متاسفانه شب گذشته ضربان قلب و فشار مهدی افزایش یافت. علاوه بر این به دلیل مشکلات شیمیایی و ریوی دوره جنگ، پزشک با معاینه وی تشخیص داد که باید پیش از آنژیوگرافی تست‌های ریوی انجام شود.”

به گفته دختر ارشد هاشمی رفسنجانی “در صورتی که پزشک تایید کند او(مهدی) امروز پنجشنبه آنژیوگرافی می شود.”

از زمان بستری شدن مهدی هاشمی در بیمارستان، رسانه های وابسته به اصولگرایان افراطی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی سعی در القای دروغ بودن مشکل قلبی وی دارند.

خبرگزاری فارس در ادامه خبر خود به نقل از همان “منبع آگاه” ادعا کرده است که “در حالی که مهدی هاشمی در بیمارستان بستری است اما پزشکان اصل بیماری این متهم را تائید نکرده‌اند.”

این منبع آگاه همچنین با اعتراض به انتقال مهدی به بیمارستان اعلام کرده: “با توجه به اینکه کارشناسان قضائی روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی را خلاف قانون و عدالت می‌دانند و معتقدند نوع برخورداری این متهم از امکانات گسترده با دیگر متهمان در دستگاه قضا سابقه نداشته است، بیم آن می‌رود که روند تحقیقات از وی با اخلال جدی مواجه شود.”

خبرگزاری فارس چند ساعت پیش از انتشار این خبر نیز در گفتگو با یک “منبع آگاه” دیگر خبر داده بود که طی 2 روز گذشته فشار سنگینی از سوی هاشمی رفسنجانی به رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت نیمه تمام ماندن تحقیقات و انتقال مهدی هاشمی به بیمارستان وارد شده است.

براساس اظهارات این منبع آگاه “خانواده هاشمی با این ادعا که مهدی نیاز به درمان فوری دارد، درصدد ناقص گذاشتن مراحل تحقیقات و ایجاد وقفه در فرآیند کارشناسی مربوط به پرونده هستند. فشارها روی شخص آیت‌الله آملی لاریجانی شدید شده، اما وی همچنان بر ضرورت تکمیل تحقیقات و تداوم سیر قانونی پرونده‌ تاکید دارد. مسئولان قضایی تاکید کرده‌اند که اجازه هیچ نوع اعمال فشاری را در این پرونده نخواهند داد.”

خبرگزاری فارس همچنین در بخش پایانی این خبر نوشته بود: “منابع مطلع می‌گویند که مسئله بیماری مهدی هاشمی به هیچ وجه جدی نیست و طرح گسترده این موضوع در رسانه‌ها صرفاً برای ایجاد راه گریزی از تکمیل روند تحقیقاتی پرونده است.”

سایت رجانیوز نزدیک به مصباح یزدی هم که مدیر آن چندی پیش به اتهام بدهی سنگین به روزنامه ایران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته مدعی شده که “که نه تنها موضوع بیماری مهدی هاشمی، به هیچ وجه جدی نبوده بلکه این فضاسازی با هدف بهانه‌تراشی برای توقف روند تحقیقات، آزادی و ناتمام ماندن پرونده مهدی هاشمی صورت گرفته است.”

خبرنگار این سایت همچنین به سراغ یکی از کارکنان بیمارستان دی،محل بستری شدن مهدی هاشمی رفته و به نقل از وی نوشته: “در حالی که مهدی هاشمی به بهانه بیماری قلبی در این بیمارستان بستری شده و قرار است در روز پنجشنبه تحت آنژیوگرافی قرار بگیرد، امروز(دیروز) علاوه بر غذای معمول بیمارستان که برای بیماران تهیه شده و طبق برنامه غذایی جوجه کباب بود، دو عدد دیزی چرب نیز که توسط همراهان وی تهیه شده بود، به عنوان غذای روزانه مصرف کرده است.”

این سایت در ادامه به نقل از همین کارمند بیمارستان افزوده: “این در حالی است که همراهان وی بسته های بزرگی از چیپس و پفک نیز برای او تهیه کرده اند تا به عنوان بیمار قلبی، یک روز پیش از آنژیوگرافی آنها را مصرف کند.”

 این کارمند بیمارستان دی در گفتگوی خود با رجا نیوز همچنین گفته: “حضور مهدی هاشمی در این بیمارستان مشکلات جدی را برای بیماران حاضر در طبقه ای که وی بستری است به وجود آورده است چنانکه به علت تمایل رئیس مجمع تشخیص نظام برای عیادت روزانه فرزندش، تیم حفاظت وی که تیم سنگینی به حساب می آیند، محدودیت های فراوانی را برای بیماران، همراهان و نزدیکان بیماران بستری در آن بخش به وجود آورده اند.”

روز در تماس با بخش قلب و عروق بیمارستان دی تهران از مسوول این بخش پرسید که آیا امکان آوردن غذاهایی چون دیزی برای بیماران وجود دارد؟ که مسوول بخش پاسخ داد: “بیمارستان دی با توجه به خصوصی بودن برای همراهان بیمار نیز غذا تهیه می کند اما آوردن غذا، گل و شیرینی داخل بخش قلب و عروق قدغن است.”

رسانه های نزدیک به جریان های اصولگرا پیش از بازگشت مهدی هاشمی به ایران، خواستار بازداشت  او پس از ورود به فرودگاه بودند که این اتفاق نیفتاد و او به منزل پدری رفت. برخی رسانه ها خبر داده اند که مهدی طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه و محسنی اژه ای دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات پرونده مهدی هاشمی را مدیریت می کنند.