ایران غایب اجلاس افغانستان

نویسنده

استیون ارلانگر

روز یکسنبه، افغانستان و همه همسایگانش- به جز ایران که غیبتش مشهود بود- در کنفرانس غیر رسمی در پاریس شرکت کردند تا درباره امنیت و ثبات و تئوافق بر سر همکاری برای ایجاد ثبات در افغانستان، ایجاد قوانین سخت در مورد قاچاق مواد مخدر و همکاری علیه گروه های تروریستی، گفتگو کنند.

با وجود اینکه ایران اعلام کرده بود که وزیر خارجه این کشور در در این اجلاس شرکت خواهد کرد، بعد گفت که این کار را نخواهد کرد و بعد دوباره اعلام کرد که شرکت خواهد کرد و بعد از آن اعلام شد که سفیر ایران در فرانسه به عنوان نماینده ایران در اجلاس حضور پیدا خواهد کرد، در نهایت طبق گفته اریک شووالیه، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، هیچ کس به نمایندگی از ایران در اجلاس روز یکشنبه حضور نداشت.

شووالیه گفت: “باعث تاسف است، هیچ کس از طرف ایران در اجلاس حاضر نشد، اما اجلاس آغاز شد و هیچ کس هیچ توضیحی نداد”.

ایران از سخنان نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، که به اظهارات رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد علیه اسرائیل انتقاد کرده بود، دلگیرست. شاید با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ماه ژوئن، برای منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، بهتر باشد که در خانه بماند.

حضور نداشتن ایران در اجلاس باعث از بین رفتن امید های فرانسه شد که قصد داشت اولین اجلاس را با حضور همه کشورهایی که بنحوی با افغانستان در ارتباط هستند، تشکیل دهد. این کشورها شامل همه “ستان” های شوروی سابق- ازبکستان، ترکمنتستان و تاجیکستان – چین، هند و پاکستان بود.

در این اجلاس نماینده ویژه سازمان ملل درافغانستان ، کای آیده، و مقامات ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

آلمان هم به عنوان مهم ترین سرمایه گذار و کشوری که از او خواسته شده است در آموزش سربازان و پلیس افغانستان مشارکت بکند، دعوت شده بود. همه کشورهایی که در افغانستان نیروی نظامی دارند و نیز آمریکا، انگلستان و روسیه هم جزو مدعوین بودند.

مقامات فرانسوی گفتند که با اعلام این نکته از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا که عهد کرده است تا به تعلیم پلیس و سربازان افغانی تا زمان ثبات این کشور ادامه بدهد، فرانسه که تا پایان سال آینده رئیس اتحادیه اروپا خواهد بود از اروپاییان خواست تا راه حل هایی رو به جلو، ارائه کنند.

بعد از حملات تروریستی به بمبئی، که مشخص شد تروریست ها با پاکستان در ارتباط بودند، برنارد کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه گفت که این اجلاس فرصت مغتنمی برای دو کشور است که درباره مشکلاتشان گفتگو کنند. کوشنر بعد از اجلاس اعلام کرد: “همگی توافق داشتند که بدون حضور قوی همسایگان افغانستان، رسیدن به صلح، امنیت و موفقیت، امکان پذیر نخواهد بود و صلح و امنیت و نوفقیت در منطقه بستگی به ثبات افغانستان دارد”.

پاکستان متهم شد به اینکه به اندازه کافی برای جلوگیری از عبور طالبان از مرز، تلاش نمی کند و کامیون ها و انبار های ناتو اخیرا در پاکستان مورد حمله واقع شده است. روز یکشنبه، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان در بحرین اعلام کرد که مشکلات پاکستان ضرورت جدیدی را بوجود آورده است تا ما راه های جدیدی از طریق قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان پیدا کنیم.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت که حملات تروریستی بمبئی، حمله به همه ماست.

کنفرانس با جزئیات بیشتری به مسئله همکاری های اقتصادی منطقه پرداخت و اتحادیه اروپا هم پیشنهاد داد تا اوایل سال آینده کنفرانسی با حضور کارشناسان اقتصادی برای بهبود اقتصاد در منطقه، در اسلام آباد برگزار شود.

منبع: اینترنشنال هرالد تریبون 14 دسامبر