علویان چه کسانی هستند؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یکی از مشکلات ملت ایران، بخصوص آن ۹۸ درصدی که منحرف هستند، اعم از من و شما که مدرسه رفتیم و درس خواندیم و افرادی که تاجر بودند و کار کردند، یا منحرفینی که از چیزهای زیبا خوششان می آید یا صدای پرنده ای را به نعره کرگدن ترجیح می دهند، این است که توجه نمی کنیم این علویان چه کسانی هستند. همین مسئله کوچک باعث می شود تا سالها در زندگی مان مشکل داشته باشیم، اصولا حمله آمریکا به طبس، کودتای ۲۸ مرداد، واقعه پانزده خرداد و خیلی اتفاقات دیگر کلا بخاطر این است که ما توجه نداریم که علویان چه کسانی هستند.

حالا باز خوب است که آدمی مثل آقای کاظم صدیقی امام جمعه عبور موقت تهران اینقدر حواسش هست که بداند که: “عربستان سگ کی هست که به حجاج ما اهانت کند؟” دقت کردید این عبارت “کی هست؟” چقدر مثل شناخت علویان در وجود بشر و جنبش های انسانی معاصر نقش دارد. الآن نصف مشکلات ایران با همین جمله حل می شود. طرف هفت تا دکترای مردم شناسی گرفته و ۳۶ سال درس خوانده ولی چون ما از او خوشمان نمی آید، یک دفعه دماغ ایرانی را می دهیم بالا و از ارتفاع دو هزار پایی به طرف می گوئیم: “تو اصلا کی هستی که می خواهی به ما ایرانی ها جامعه شناسی یاد بدهی؟”

حالا بدبخت بیچاره پانزده سال خودش را تکه تکه کرده، کلی رزومه نوشته، کلی مطالعه کرده، شش تا کپی از مدرکش آورده، هشت تا کتاب به شش زبان زنده و چهار زبان مرده نوشته، ولی برای ما که اینها مهم نیست، ما اگر خوشمان بیاید، پسر عموی مان می شود بزرگترین جامعه شناس جهان، چون راننده تاکسی است و هر روز مسافر سوار می کند. یا همان پسرعموی مان استاد ادبیات است، چون بلد است گلستان سعدی را سروته بخواند. یعنی محمد علی فروغی و سعید نفیسی را توی گورشان می لرزانیم با همین نبوغی که پسر عموی مان نشان می دهد.

همان پسر عمویی که وقتی خودش رای داده بود به احمدی نژاد ما فهمیدیم همه آمارها دروغ است، چون پسر عموی من خودش به من گفته بود که چطور شده. یعنی اگر ما از یک فامیل مان فقط بخاطر اینکه خودش با من حرف زده چیزی بشنوم، این از همه نتایج موسسه گالوپ و مرکز آمار ایران درست تر است. یعنی منظورم این بود که بیخودی ناامید نشویم که نبوغ ایرانی ممکن است کم شود یا خدای ناکرده لک بردارد.

و اصلا همین شیوه حرف زدن مان که خودش همه چیز را اثبات می کند، مثل همین حرفهایی که آقای کاظم صدیقی امام جمعه تهران گفته که “باکری ها و بروجردی ها کجا هستند که عربستان به حجاج ما توهین کند؟ دل سیدتان( خامنه ای) خون است.” اصلا همین که ما اینطوری حرف بزنیم معلوم می شود که اصولا باکری ها و بروجردی ها و همت ها و هاهاها، و اصولا هر اسمی که با ها دنبال شود، نقش مهمی در اثبات نظریه ما دارد، حالا اگر یک شیرپاک خورده ای پیدا شود و بگوید این “شهید باکری” همان است که همسر و فرزندش در جریان انتخابات موسوی آن همه فحش خوردند و اصولا شهید باکری و بروجردی ها هم اگر الآن زنده بودند، احتمالا مثل میرحسین موسوی یا صدها نفر دیگر یا در حصر بودند یا زندانی شده بودند. و احتمالا سید شان هم خامنه ای نبود.

لامروت ها یک ریتم دارند، که هزار و سیصد سال است همان را تکرار می کنند، “دل سیدتان خون است”، “دل آقایتان خون است”، “دل امام تان خون است”، حالا ما چکار کنیم؟ برویم مرکز انتقال خون؟ ما چکار کنیم که این آقای ما دائم دلش از همه چیز خون است؟ موسیقی پخش می شود، دلش خون می شود، زنان ساپورت سبز یا نارنجی می پوشند دلش خون می شود، دختر ورزشکار گل می زند، این آقا بخاطر این که ذره بین دستش گرفته جلوی تلویزیون و به هیکل فوتبالیست های زن گیر داده دلش خون می شود، طرف در نیویورک دست می دهد، این یکی در قم دلش خون می شود، یکی دیگر در آنکارا ودکا می خورد یا در آنتالیا قر می دهد، یا در کالیفرنیا لایک می کند، طرف در جمکران و غیاث آباد قم دلش خون می شود. حالا ما چکار کنیم؟ چه خاکی به سرمان بریزیم؟ اصلا چرا این شتر بدبخت را کتک می زنی؟ هی می خواستی به الکسیس فلان و آن یکی خلیفه لبنانی فکر نکنی که هی واجب الحمام بشوی و بعدش این شتر بدبخت را کتک بزنی.

بعدش هم آیت الله صدیقی در کمال رشادت و شهامت و نکته سنجی و رزومه بینی و فهم تاریخی علویان و امویان، گفته که “اگر دیدی آخوندی آنچنانی است، فرزندانش در خارج تحصیل می کنند و بیت المال را خرج فرزندان خود در خارج می کند، او علوی نیست.” و حالا فکر می کنی پس علوی کیست؟ آیا اصلا این حاچ کاظم صدیقی آیا مشکلی با رفتن فرزندان علویان به خارج دارد؟ مطمئنا ندارد، اگر فرزند علویان برود کانادا و سرمایه گذاری بانکی کند، یا برود برزیل انگشت توی استخر مردم بکند، یا برود به کره جنوبی و انگشت توی هتل زنان مردم بکند، علویان مشکل پیدا نمی کنند، علویان فقط در یک صورت مشکل پیدا می کنند که بروند خارج و درس بخوانند. وگرنه علویان اگر بروند مادرید در نقش گاو هم توسط ماتادورها به شهادت برسند، باز علوی بودنشان انکار نشده، یا بروند نیکاراگوئه و به زبان اسپانیولی روضه علی اصغر بخوانند و حاضرین قمه بزنند.

یا اصلا اگر همین علویان بیت المال را در همین قم یا مشهد یا کیش یا هر جای دیگری خرج فرزندش بکند، هفت تا پورشه یا مازارتی زیر پای پسر یا دخترش بیاندازد که تمام هنر این جوان در سلفی گرفتن و آپلود عکس در اینستاگرام است، هیچ مشکلی ندارد. آخوند می تواند علوی باشد، و روزی سه تا دکل ۸۷ میلیون دلاری توی کشوی آشپزخانه اش قایم کند، می تواند هشت هزار میلیارد مثل معاونین احمدی نژاد وام بگیرد و پس ندهد، فقط شرطش این است که دانشگاه نرود، شعور نداشته باشد، بابک زنجانی باشد، یا کلا فهمش از جهان چیزی در حد حسن عباسی یا علی آبادی باشد. یعنی این علویان آدم های خیلی مهمی هستند، فقط اگر شعور و فهم و سواد و دلسوزی نداشته باشند، مااااچ، وگرنه علوی نیستند. بقول طرف آریایی نیستی اگه لایک نکنی.