اتحادیه اروپا هم خواستار آزادی روزنامه نگاران شد

لوموند
لوموند

» واکنش ها به محاکمه رکسانا صابری در لوموند

رئیس اتحادیه اروپا روز دوشنبه 20 آوریل با این استدلال که حقّ “محاکمه عادلانه و شفاف” از رکسانا صابری سلب شده است خواستار آزادی روزنامه نگار ایرانی ـ آمریکائی شد که اخیراً از سوی دستگاه قضائی ایران به جرم جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده است.

 

صابری 31 ساله روز 13 آوریل محاکمه و به جرم جاسوسی برای آمریکا به هشت سال زندان محکوم شد… باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز روز یک شنبه ضمن درخواست آزادی صابری اظهار داشت که “یقین مسلم دارد که وی به هیچ عنوان کار جاسوسی نمی کرده است”.

 

روز یکشنبه رئیس جمهور ایران از دادستان تهران خواست “اقدامات لازم را برای رعایت عدالت و دقّت در رسیدگی به اتهامات” دوشیزه صابری انجام دهد. وزیر امور خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که” این اظهارات با عمل همراه باشند”. خانم کلینتون تأکید کرد که:” ما معتقدیم که ایشان باید فوراً  آزاد می شد و اتهاماتی را که به او زده شده بی پایه و اساس و روند رسیدگی به پرونده را فاقد شفافیت و غیر قابل پیش بینی و خود سرانه می دانیم”.

 

روز شنبه پدر رکسانا، رضا صابری پس از شنیدن خبر محکومیت او گفت که بازجویان دخترش به او وعده داده بودند که اگر به دروغ اعتراف کند که گناهکار است فوراً آزادش می کنند امّا به وعده خود  عمل نکردند.

 

در این میان توکیو هم “به خاطر روابط گرمی که با ایران دارد” پیشنهاد کرده که در این قضییه نقش “میانجی” را برعهده گیرد.

 

گفته می شود که رکسانا صابری گروگان ایران برای واداشتن آمریکا به آزاد کردن سه ایرانی است که از ژانویه در  بازداشت نیروهای آمریکائی در عراق به سر می برند امّا حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این شایعه را تکذیب کرد.      

 

منبع: لوموند 20 آوریل             

 

www.lemonde.fr/proche-orient/article/2009/04/20/l-ue-reclame-la-liberation-de-la-journaliste-condamnee-a-de-la-prison-en-iran_1183164_3218.html