از اعدام تا توقیف یاس نو

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در هفته ای که در ایران به انتخابات ریاست جمهوری می انجامد، سه نفر اعدام شدند، یک نفر به اعدام محکوم و حکم اعدام یک فعال کرد هم لغو شد. جلوه جواهری از زندان آزاد شد و روزنامه یاس نو برای پنجمین بار توقیف گردید.

در زاهدان دو عضو جندالله به نامهای عبدالحمید ریگی و رضا قلندرزهی به اتهام محاربه و عضویت در گروه “جندالله” به دار آویخته شدند. اعدام این دو تن بدنبال انفجار هفته قبل زاهدان صورت گرفت که طی آن دهها تن کشته و زخمی شدند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم اعلام کرد:” یک جوان ساکن اهر به نام یدالله محمدی به جرم قتل، پس از عدم موفقیت در جلب رضایت اولیای دم و طی تشریفات اداری و سپری نمودن حدود  چهار سال زندان، در محوطه زندان تبریز به دار آویخته شد”.

همچنین دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه شهروندی به نام حسین خضری را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم کرد.

و البته یک حکم اعدام هم لغو شد. دادگاه انقلاب مریوان، حکم اعدام هیوا بوتیمار، فعال کرد را به 11 سال حبس تعزیری تغییر داد.

آنطرفتر، جلوه جواهری در این هفته با وثیقه 100 میلیونی از زندان آزاد شد. “تغییر برای برابری” هم خبر داد:” روز دوشنبه 18 خرداد با انتقال کاوه مظفری از زندان اوین به شعبه 2 دادسرای امنیت، آقای سبحانی بازپرس پرونده اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبانی برای تجمع تبلیغی علیه نظام و نیز داشتن تجهیزات ماهواره‌ای را به او تفهیم کرده و قرار بازداشت او را به قرار وثیقه 50 میلیون تومانی تبدیل کرد که کاوه نپذیرفته است. “

بعلاوه، عالیه مطلب زاده، یکی از بازداشت شدگان 23خرداد سال گذشته، از اتهامات تمرد در برابر پلیس و اخلال در نظم تبرئه شد.

باز هم در همین هفته:رادیو بین المللی فرانسه، از بازگشت بهمن قبادی به ایران و بازداشت و سپس آزادی وی خبر داد. به گفته این منبع، خانواده  و دوستان بهمن قبادی برای آزادی وی وثیقه سنگینی را تودیع کرده اند.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان هم در خبری اعلام کرد: “دو فعال کرد به نامهای رحمان رحیم پور و منصور محمدی اهل شهرهای سقز و سنندج توسط دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به حبس های 3 و 5 سال و تبعید به بندر عباس محکوم شدند”.

و در آخر، روزنامه “یاس نو” برای پنجمین بار  و به دستور سعید مرتضوی توقیف شد. وکیل روزنامه “یاس نو” به خبرگزاری ایسنا گفت: “عدم طی شدن مراحل تجدیدنظر خواهی در پرونده این روزنامه علت توقیف مجدد آن بوده است.”