وضعیت نامعلوم سعید رضوی فقیه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مخالفت با مرخصی استعلاجی سعید رضوی فقیه

سعید رضوی فقیه علیرغم توصیه پزشک معالج اش مبنی بر لزوم حضور در بیمارستان و ادامه درمان به زندان رجایی شهر منتقل شده است. یکی از نزدیکان این روزنامه نگار به “روز” می گوید که وضعیت جسمانی او مساعد نیست و پس از جراحی قلب باز همچنان تحت نظر پزشک بود و پزشک معالج اش با انتقال او به زندان به شرایط فعلی مخالفت کرده بود اما او در بیمارستان نیست و امکان دارد زیر فشار مجبور به بازگشت به زندان شده باشد.

او می گوید که به دلیل کارشکنی ها و مخالفت مسولان دادستانی، اگر وی را به زندان برده باشند، انتقال با شتاب بسیار انجام شده  در حالی پزشکان بهداری زندان هم گفته بودند او باید در بیمارستان خارج از زندان تحت درمان قرار بگیرد .

این فرد نزدیک به سعید رضوی فقیه می گوید: هرگونه استرس برای او به شدت خطرناک است محیط زندان برای او مناسب نیست و متاسفانه در بیمارستان هم ماموران باعث استرس زیادی برای او بودند. نزدیکان او موفق به ملاقات با این فعال دانشجویی و مدنی نشدند و ممنوع الملاقات بود و تمام مدت در بیمارستان پاهایش با زنجیر و دستانش با دستبند فلزی به تخت بسته شده بود. حتی وقتی او را از اتاق عمل بیرون می آورند هم دستبند و زنجیر بسته بودند و واقعا تاسف برانگیز است که یک زندانی بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته چه خطری برای آقایان دارد که در آی سی یو هم اینطور با او رفتار می کنند؟

سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سیاسی است که از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته در حال سپری کردن محکومیت یک ساله خود است. او به گفته نزدیکانش از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و در جریان جراحی در بیمارستان امام خمینی، قلب او عمل باز شده و ۵ رگ او تعویض شده است.

 وب سایت کلمه هفته گذشته از انتقال او به بیمارستان امام خمینی خبر داده بود و یکی از نزدیکانش می گوید: تا پایان محکومیت آقای رضوی فقیه زیاد نمانده ولی متاسفانه با مرخصی استعلاجی او هم موافقت نکردند. الان هم خبر نداریم که وضعیت اش چگونه است و در زندان در چه وضیعتی است. مشکل هم در زندان فقط استرس و محیط خاص آنجا نیست بلکه بیماری در این وضعیت نیاز به مراقبت دارد نیاز دارد که کسی بالای سر او باشد، غذای زندان به هیچ عنوان برای او مناسب نیست و ما واقعا نمی دانیم کسانی که دستور بازگشت او به زندان در چنین شرایطی را صادر کرده اند پیش خود چه فکر می کنند و چه هدفی دارند. اگر بحث محکومیت او است که دارد محکومیت اش را می کشد او نیاز به مرخصی استعلاجی دارد و بعد از درمان و وقتی حالش بهتر شود می توانند او را به زندان برگردانند اما بدون اینکه توضیحی بدهند و دلیلی ذکر کنند با مرخصی استعلاجی مخالفت می کنند. حداقل تحت نظر خودشان وقتی چند مامور بالای سر او گذاشته اند، اجازه می دادند در بیمارستان بماند این برای خودشان هم خوب بود اما او را برخلاف نظر پزشک اش برگرداندند و حالا هم شنیده ایم که گفته است اعتصاب غذا خواهد کرد و واقعا نگران هستیم. امیدواریم چنین کاری نکند چون وضعیت خوبی ندارد و اعتصاب غذا در وضعیت فعلی اش برای او خطرناک است.

او می گوید که هیچ اطلاعی از وضعیت سعید رضوی فقیه پس از انتقال از بیمارستان ندارد.

انتقال سعید رضوی فقیه به زندان رجایی شهر در حالی صورت گرفته که وب سایت انصاف نیوز هم گزارش داده است یکی از پزشکان معالج با نوشتن توصیه نامه‌ای اعلام کرده آقای رضوی فقیه تحت هیچ شرایطی نباید استرس داشته باشد و بازگشت او در این شرایط به زندان مناسب نیست.

سعید رضوی فقیه عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و همکار روزنامه های توقیف شده نوروز، یاس نو، بهار و وقایع اتفاقیه بود که در سال ۱۳۸۲ هم بیش از دو ماه را در بازداشت گذرانده بود. او مدتی برای ادامه تحصیل دکترا در کشور فرانسه به سر می‌برد و هنگام بازگشت به کشور هم بازداشت و مدتی زندانی بود.

اسفند ۹۲ سعید رضوی فقیه در شرایطی بازداشت شد که خبرگزاری ایرنا دلیل بازداشت او را “سخنان ساختارشکنانه” ی در جمع اصلاح طلبان استان همدان اعلام کرد. او پس از سخنرانی اش در همدان به شدت از سوی سایت ها و رسانه های امنیتی همچون خبرگزاری فارس و تسنیم مورد حمله قرار گرفته بود. دادسرای عمومی و انقلاب تهران اما اعلام کرد که بازداشت وی نه به علت سخنرانی او در همدان، بلکه به علت پرونده‌ای بوده که پیشتر این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به خاطر آن به یک سال زندان محکوم شده بود.

براساس گزارش رادیو فردا سعید رضوی فقیه در سخنان خود آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در کنار سایر زمامداران ایران تا پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قرار داده و گفته بود: ما از انقلاب مشروطیت تا الان هفت زمامدار به خودمان دیدیم، زمامدار هفتم آیت‌الله خامنه‌ای است، شش زمامدار دیگر از دنیا رفته‌اند. از این شش زمامدار، زمامدار اول (مظفرالدین‌ شاه) و زمامدار ششم( آیت‌الله خمینی) حکومت خودشان را به پایان بردند و احترام خود را حفظ کردند و در ایران دفن شدند، چهار زمامدار دیگر اما حکومت خودشان را هیچ وقت به پایان نبردند یا تبعید شدند یا در غربت مردند.

اشاره عضو سابق دفتر تحکیم وحدت به محمدعلی شاه، احمدشاه، رضاشاه و محمدرضاشاه است که در خارج از کشور در تبعید مردند.