ایران؛ بزرگترین تهدید تروریستی دنیا

نویسنده

» بوستون هرالد و مواضع سناتور آمریکایی

اسکات براون سناتور آمریکایی از ماساچوست روز شنبه گفت تروریست های دنیا پرحوصله و شکیبا هستند و در حال طرح ریزی یک استراتژی درازمدت. این استراتژی، به کارگیری شهروندان آمریکایی برای انجام اقدامات افراطی را نیز دربرمی گیرد.

براون که در نهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر سخن می گفت، اعلام کرد در طول یکسال گذشته سه اقدام تروریستی در داخل خاک ایالات متحده خنثی شده است که یکی از آنها برای اجرا در دیترویت و دو مورد دیگر در نیویورک طرح ریزی شده بودند. وی گفت این حوادث به اطلاع عموم نرسیده است اما  به وی اطلاعاتی داده شده .

براون اعلام کرد: «ما با دشمنان زیاد و معضلات گسترده ای روبرو هستیم که در صدد آسیب رسانی به ما هستند.»

براون گفت تروریست ها به طور فعال در حال بکار گیری شهروندان آمریکایی هستند و دست کم 20 آمریکایی از سوی گروه های تندرو آموزش دیده اند. وی گفت او همیشه باور داشته که آمریکایی ها، فارغ از تفاوت ها و اختلافاتشان، در عزم خود برای دفاع از کشور متحد هستند.»

براون گفت: «این خیلی مأیوس کننده است که برخی افراد چنین احساسی ندارند.»

این سناتور جمهوری خواه که در کمیسیون خدمات مسلحانه و امنیت داخلی سنا نیز عضویت دارد، اخیراً از سفر به اردن و اسرائیل بازگشته است. وی می گوید هرچند القاعده بسیار خطرناک است، اما ایران بزرگترین تهدید موجود در دنیا به شمار می رود.

براون در دیدار سالانه انجمن سردبیران خبری آسوشیتدپرس گفت: «آنطور که من فهمیده ام، دیده ام و از تحقیق درباره ایران دستگیرم شده است، عوامل آنها در همه جا حضور دارند.»

به گفته وی، این خطر در صورت مجهز شدن ایران به قدرت بالقوه هسته ای تشدید خواهد شد. این بزرگترین نگرانی رهبران اسرائیل، اردن و عربستان سعودی است.

«آنها مایل نیستند که یک ایران هسته ای بتواند شیوه تروریستی خود را به سرتاسر منطقه و دنیا صادر کند. این رویداد سبب بی ثباتی منطقه می شود و سایر کشورها را به فکر دستیابی به تسلیحات هسته ای خواهد انداخت.»

براون گفت تحریم ها سرانجام در حال تأثیرگذاری بر ایران هستند و برای از میان بردن این تهدید، نیاز به تحریم های سنگین تر است.»

وی گفت: «تصور اینکه گروه های شبه نظامی حزب الله و حماس در زیر چتر حمایت ایران به چه نیروهایی تبدیل خواهند شد و فعالیت های تروریستی خود را چگونه در سراسر دنیا و منطقه اشاعه خواهند داد، کار دشواری نیست. کافی است به آنچه در یازدهم سپتامبر و در اثر فعالیت های انجام شده در افغانستان رخ داد، توجه کنیم.» 

براون گفت یکی از تصاویر ماندگار پس از حملات 11 سپتامبر، صحنه گردهم آمدن تمامی نمایندگان مجلس بر روی پله های ورودی ساختمان مجلس بود. به گفته وی، لازم است آمریکا دوباره به همان اتحاد برای حرکت رو به جلو دست پیدا کند.

وی گفت: «ما به نوعی از اتحاد حزبی عقب نشسته ایم و این به نفع دشمنان کشوربوده است. من امیدوارم به تلاش برای خلق آن صحنه غرورآمیز ادامه دهیم زیرا بر توانایی ما برای مدیریت اقتصادی مان نیز تأثیر خواهد گذاشت. ما چالش های اقتصادی و نیز نظامی جدی در پیش داریم.»

براون در مراسم نمادین بزرگداشت قربانیان حمله 11 سپتامبر در بوستون شرکت کرد و قرار بود در یک مراسم دیگر برای ارج گذاشتن به مأموران آتش نشانی کشته شده در حادثه سپتامبر نیز حضور یابد.

 

منبع: بوستون هرالد- 11 سپتامبر