پستی که کسی حاضر نیست آن را بپذیرد

نویسنده
جلال یعقوبی

» وزارت کشور بدون معاون سیاسی

از اواسط خرداد ماه گذشته که کاظم میرولد، معاون سیاسی وزیر کشور استعفا داد، هنوز جانشین وی مشخص نشده است. میرولد که یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸ بود، به دلیل اختلاف با وزیر کشور از این سمت کناره گیری کرده بود. گفته می شد که اختلاف بر سر تغییرات “مدیرکل سیاسی، مدیرکل انتخابات و مدیرکل تقسیمات کشوری” موجب این استعفا بوده است.

در همان روزها، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اعلام کرد:“برای این سمت هنوز کسی را در نظر نگرفتم و تا انتخاب معاون جدید خودم عهده دار این مسئولیت خواهم بود.”

اکنون با گذشت چند ماه از کناره گیری معاون سیاسی وزیر کشور، هنوز جانشینی برای وی انتخاب نشده است. فقدان معاونت سیاسی در وزارت کشور، اجرای مسئولیتهای این معاونت را نیز با مشکل مواجه کرده است. اوایل هفته احمد بخشایش، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، خبر داد که بعد از کناره گیری کاظم میرولد، این کمیسیون جلسه ای تشکیل نداده است. او گفته بود: “عدم برگزاری کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نقدی بر کار وزیر کشور است، بنابراین از وزیر کشور درخواست داریم هر چه زودتر این کمیسیون جلسات خود را از سر بگیرد. وزیر کشور باید جلسه برگزاری کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برگزار کند، اما به دلیل ازدحام کاری به ذهن می‌رسد که آقای رحمانی‌فضلی نیز نمی‌خواهد این جلسه را برگزار کند.”

چندی پیش وزیر کشور در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره این معاونت گفته بود: “ما در مجموعه وزارت کشور در این معاونت در خدمت مهندس میرولد که از دوستان قدیمی من هستند بودیم که به دلایل شخصی علی رغم میل باطنی و روابط خوبی که با هم داشتیم از چند ماه قبل ترجیح دادند که جای دیگری خدمت کنند و ما چند ماه ایشان را با اصرار و خواهش نگه داشتیم اما شرایط برای ایشان به گونه ای بود که می خواستند در جای دیگر خدمت کنند.” او اضافه کرده بود: “بعد از رفتن مهندس میرولد با توجه به حساسیت این معاونت مدتی طول کشید که افرادی را شناسایی کردم چرا که دو مشکل در این زمینه وجود دارد یکی اینکه افرادی که ما می خواهیم با ویژگی دولت اعتدالی شناسایی کنیم سخت یا کم گیر می آید و دوم اینکه خودشان راضی نمی شوند.اخیرا دو سه نفر را کاندیدا کردم که باید در مورد آن ها با دولت مشورت کنم که انشاء الله پس از مشورت به نتایجی در این زمینه می رسیم.”

با اینهمه هنوز خبری از معرفی معاون سیاسی نیست. دیروز خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول وزیر کشور نوشت: “در اصل این معاونت هم در زمینه احزاب، و انتخابات و هم در مقوله عزل و نصب‌ها و نیز تصمیمات کشوری مسئولیت دارد لذا خود بنده حساسیت خاصی در مورد این معاونت در ابتدای امر داشتم و در حال حاضر نیز چنین حساسیتی دارم لذا تلاش کردیم طی جلساتی با افراد مختلفی برای تصدی معاونت سیاسی وزارت کشور صحبت‌هایی داشته باشیم. در این زمینه برخی از افراد به لحاظ پر زحمت بودن این مسئولیت، این پست را قبول نکردند.” او باز هم تاکید کرده بود: “در حال حاضر برخی دیگر را بررسی کردیم که در نهایت دو-سه کاندیدا در این مورد مد نظر داریم که حتما باید با دولت و نظرات رئیس‌جمهور انطباق دهیم تا به زودی مسأله آن حل شود.”

همزمان خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با عنوان “فشار فتنه‌گران برای انتصاب معاون سیاسی وزارت کشور” مدعی شد: “جریان فتنه و احزاب غیرقانونی مشارکت و مجاهدین فشارهای فراوانی برای انتصاب یک چهره نزدیک به خود در پست معاونت سیاسی وزارت کشور به دولت وارد می‌کنند. رییس جمهور برای پذیرش افرادی چون حق‌شناس یا محقر (مدیرکل انتخابات وزارت کشور در دوره دوم محمد خاتمی) در پست معاونت سیاسی وزارت کشور به شدت تحت فشار است.همچنین اصلاح طلبان سعی می‌کنند این فشار را به وزیر کشور هم منتقل کنند.”

 نویسنده این گزارش افزوده بود: “برخی اصلاح طلبان به‌قدری برای تصاحب کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور جدی هستند که حتی گزینه‌ای مانند امیری (قائم‌مقام فعلی وزارت کشور) برای این پست هم مقبول آنها واقع نشده است.به نظر می‌رسد این جریان در پی آن است که پست معاونت سیاسی وزارت کشور را هم برای تسریع بازگشت احزاب فتنه به صحنه سیاسی کشور و هم به‌منظور ورود به صحنه انتخابات مجلس، به هر قیمت ممکن به دست بگیرد.”

به نظر می رسد که انتخاب معاون سیاسی برای وزارت کشور به عرصه رویارویی جدی جناح های سیاسی در ایران تبدیل شده  و علت تاخیر در انتخاب این معاونت نیز به دلیل همین چالش ها است.

چند روز پیش سایت راستگرای مشرق از قول یک منبع آگاه نوشته بود: “عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با کاظم جلالی نماینده شاهرود، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، برای پذیرش قائم‌مقامی وزیر و معاونت سیاسی وزارت کشور مذاکره کرده است.” این سایت مدعی شده: “رحمانی فضلی برای اقناع علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، تماس‌هایی با وی داشته است که این رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.”

از طرفی دیگر، خبرگزاری آریا  در گزارشی اعلام کرد: “خبرهای جدید حاکی از آن است که بر اساس تصمیم اتخاذ شده ، یک چهره اصلاح طلب به این صندلی مهم دست خواهد یافت.” در این گزارش آمده بود: “تا پیش از این گفته می شد امیری که هم اکنون سرپرستی معاونت سیاسی را بر عهده دارد در نهایت به عنوان معاون انتخاب خواهد شد اما گویا با این مساله از سوی معاون اول رییس جمهور مخالفت می شود. شنیده ها حاکی از این است که رایزنی ها در این مورد به سطح رییس جمهور هم می رسد و نتیجه آن جلسه هم انتخاب یک چهره اصلاح طلب برای بالانس سیاسی در وزارت کشور می شود.”

خبرگزاری آریا گزینه های اصلاح طلب را چنین معرفی کرده: “در میان چهره های اصلاح طلب  سه گزینه بیش از سایرین مورد توجه قرار می گیرند؛سید محمود میرلوحی (معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات)، محقر(مدیرکل انتخابات وزارت کشور در دولت اصلاحات» و محمد جواد حق شناس. گفته می شود که شانس حق شناس بیش از دیگران است”.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان “اعتدال، بر سر دوراهی انتخاب معاون سیاسی” که دیروز منتشر شد، نوشت: “صندلی خالی معاونت سیاسی وزارت کشور البته کم‌کم برای رحمانی فضلی دردساز هم می‌شود. هم اصلاح‌طلبان نسبت به این قضیه اعتراض دارند و هم اصولگرایان. اصلاح‌طلبان که در کل معتقدند وزارت کشور با قدرت و سرعت لازم در مسیرمسائل مربوط به توسعه سیاسی حرکت نکرده است، خالی بودن این پست را چندان بر نتافته و آن را نشانه‌یی بر بی‌برنامگی وزارت کشور در حوزه سیاسی می‌دانند. همزمان در اردوگاه جریان اصولگرا هم خالی بودن معاونت سیاسی وزارت کشور یکی از محورهای طرح استیضاحی است که برای فشار به رحمانی فضلی در مجلس تهیه شده است.”