اتهام: نقض تحریم ایران

نویسنده

» گزارش تلگراف از دستگیری مرد چینی

پلیس مرزی بریتانیا یک چینی را که آمریکا به دلیل نقض تحریم ها علیه ایران تحت تعقیب قرار داده بود، دستگیر کرد. وی قصد داشت ابزاری را به ایران بفرستند که برای غنی سازی اورانیوم از آن استفاده می شود.

سیهای چنگ، ۳۴ ساله روز هفتم فوریه در فرودگاه هیترو دستگیر شد.

پلیس لندن گفت که آقای چنگ در همه جلسات بازجویی حاضر شده و منتظر جلسه دادگاه است.

دادستان آمریکایی می گوید که چنگ که ساکن شانگهای است برای صادر کردن مبدل فشار ساخت آمریکا به ایران با فردی به نام سید ابوالفضل شهاب جمیلی ساکن تهران و شرکت های ایرانی نیکارو و عیوض تکنیک در ارتباط بوده است.

مبدل فشار که یک نوع سنسور است می تواند در سانتریفوژ ها برای تبدیل کردن اورانیوم طبیعی به نوعی از اورانیومعمل کند که در ساخت سلاح اتمی بکار می رود.

شرکت ام کی اس در ماساچوست، این وسیله را تولید می کند. در کیفرخواست آمده است که آقای چنگ قصد داشت این وسیله را از طریق چین به ایران بفرستد.

در این کیفرخواست آمده است در عکس هایی که در اختیار عموم گذاشته شده است دیده می شود که این قطعات در آبشار سانتریفوژ های گازی در نظر استفاده شده است.

آقای چنگ کارش را با شرکت جمیلی و نیکارو در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و از آن زمان هزاران قطعه ساخت چین برای برنامه اتمی ایران فروخته است.

آقای جمیلی، به نوبه خود چنگ را از طریق ایمیل آگاه کرده بود که خریدار اصلی شرکت عیوض تکنیک است که این قطعات را در اختیار دولت ایران قرار می دهد.

بین ماه آوریل ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۱ آقای چنگ بیش از هزار قطعه مبدل فشار به ارزش ۱.۸ میلیون دلار سفارش داده بود.

بیشترین سفارش ها شامل ۳۰ تا ۱۰۰ واحد می شود که همانطور که آقای جمیلی، آقای چنگ را آگاه کرده بود، مورد تحریم دولت آمریکا بوده است.

قدرت های غربی و اسرائیل به برنامه های اتمی ایران مشکوک هستند و می گویند که برنامه های اتمی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است. ایران این اتهامات را رد می کند.

اقتصاد وابسته نفت ایران بعد از تحریم های غرب با هدایت آمریکا وضعیت وخیمی دارد.

شش قدرت جهان، آمریکا، انگلستان، چین، روسیه، فرانسه و آلمان امیدوارند که تا ۲۰ ژوئیه امسال به توافق اتمی نهایی با ایران برسند.

تلگراف، ۵ آوریل