حمله کنید، انرژی مسلمانان آزاد می شود

نویسنده
شیرین کریمی

» هشدار مقامات جمهوری اسلامی به آمریکا:

با نزدیک شدن به حمله نظامی ایالات متحده به سوریه، و در حالیکه منابع آلمانی از شنود مذاکرات تلفنی سفیر جمهوری اسلامی در این کشور با حزب الله لنبان خبر داده اند، دیروز معاون فرهنگی سپاه پاسداران از آمریکا خواست از جنگ پرهیز کند تا انرژی مسلمانان آزاد نشود. همزمان رئیس مجلس اصولگرایان نیز پیش بینی کرده است واشنگتن در باتلاق گرفتار خواهد شد. در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از دیدار با بشار اسد، با دبیر کل حزب الله ملاقات کرده است تا از روحیه بالای بشار اسد برای وی بگوید. در حالی که حمله نظامی ایالات متحده علیه سوریه دست کم تا هشتم سپتامبر ( ۱۷ شهریور) تا زمان تصویب در کنگره به تعویق افتاده است، سردار اسلامی، جانشین فرمانده سپاه دیروز در همایشی تحت عنوان “سوریه سنگر مقاومت” به طور تلویحی از واشنگتن خواست بیشتر پیرامون عواقب این حمله تامل کند. سردار اسلامی می گوید: “آمریکا در این دو هفته که به خود فرصت داده بداند جنگ انرژی‌ها را فعال می‌کند و روح جهاد را نزد مسلمانان گسترش می‌دهد.”

وی بدون اشاره به اینکه طبق شواهد کشورهای غربی، ارتش سوریه در حمله شیمیایی دو هفته پیش ۱۴۰۰ غیرنظامی از جمله ۴۰۰ کودک را کشته، به “تحسین” از حکومت بشار اسد پرداخته و گفته است: “مقاومت مردم، ارتش ونظام سوریه طی سه سال گذشته در خور تحسین است.”

جنگ داخلی در سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته و میلیون ها آواره بر جا گذاشته است، اما غرب تا پیش از حمله شیمیایی اخیر اراده ای برای حمله نظامی به مواضع بشار اسد نشان نداده بود. با این وجود پس از حمله شیمیایی اخیر، ایالات متحده دمشق را به عبور از “خط قرمز” واشنگتن متهم کرده و مهیای تهاجم نظامی به سوریه شده است. سردار اسلامی اما تحلیل اش این است که “ظرف دهه‌های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان وابسته منطقه‌ای آنها از همه سیاست‌ها و استراتژی‌ها برای دستیابی به اهداف بلند سیاسی خود استفاده و در همه آنها شکست خوردند” و اضافه کرده است: “انعکاس این شکست‌ها منجر به تلاش آمریکا برای رخنه در مرکز ثقل مقاومت اسلامی یعنی سوریه شده است.”

با این حال سردار اسلامی نیز پا را از این دست تبلیغات به نفع سوریه فراتر نگذاشته و هیچ اشاره ای به مواضع اخیر سپاه در صورت حمله آمریکا به متحد استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه نکرده است. در یک سالی که از جنگ داخلی سوریه می گذرد سرداران سپاه و مقامات نظامی به امضای پیمان دفاعی مشترک نظامی تهران و دمشق در سال ۲۰۰۶ اشاره می کردند و حتی سردار آسوده معاون فرهنگی سپاه شهریور گذشته هشدار داده بود در صورت حمله آمریکا به سوریه جمهوری اسلامی به نفع سوریه وارد جنگ خواهد شد؛او اما در یک هفته اخیر کاملا ساکت بوده است. جزئیات دقیقی از پیمان نظامی مذکور منتشر نشده اما سه شنبه هفته گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از ولید معلم، وزیر خارجه سوریه این پیمان دفاعی مشترک میان تهران و دمشق را تکذیب کرد.

علی لاریجانی هم یکی دیگر از کسانی است که حرف های امروزش با حرف های چند ماه قبلش درباره سوریه توفیر زیادی دارد. رئیس پارلمان اسلامی که پیشتر گفته بود تهران “در هر شرایطی کنار بشار اسد می ایستد” حالا صرفا در قبال حمله قطعی پنتاگون به سوریه، موضعی ریش سفیدانه گرفته و گفته: “تنها راه حل مسائل سوریه یک راه‌حل سیاسی است.”

او نیز مثل برخی مقامات نظامی سیاست هشدار به ایالات متحده برای انصراف از حمله به سوریه را پیش گرفته است، نه بیشتر. لاریجانی که دیروز در دانشگاه علوم دریایی “امام خمینی” نوشهر سخنرانی می کرد گفته است: “برخی از کشورهای هوس‌باز منطقه جای پای لیزی درست می‌کنند که آمریکایی‌ها با پا گذاشتن بر روی آن به باتلاق خواهند افتاد، البته به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها زمینه این اقدام را دارند.”

او از یک طرف گفته ایالات متحده قدرت “جمع کردن آشفته سازی هایش” در منقطه را ندارد و از سوی دیگر متذکر شده است: “ممکن است برخی اختلافات در سوریه وجود داشته باشد اما اگر آمریکایی‌ها وارد این کشور شوند عقد اخوت سوری‌ها آنها را به هم پیوند می‌دهد و از این رو مشکلات فراوانی برای آمریکایی‌ها ایجاد خواهد شد.”

این در حالی است که در ماه های اخیر ائتلاف ملی سوریه و همچنین ارتش سوریه آزاد – گروه های اصلی سیاسی و نظامی مخالف اسد- بارها خواستار دخالت نظامی ایالات متحده و غرب به نفع آن ها در جنگ علیه ارتش بشار اسد شده اند.

در همین شرایط علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصولگرایان نیز پس از سفر به سوریه حالا به لبنان رسیده و با رهبر شبه نظامیان شیعه این کشور دیدار کرده است. بروجردی که پیش از این با بشار اسد ملاقات کرده و همواره بر قانونی بودن دیکتاتور سوریه تاکید داشته روز چهارشنبه و در سفارت خانه جمهوری اسلامی در بیروت به سید حسن نصرالله گفته است: “آمریکا باید قبل از دست زدن به هر تصمیم غیر عقلانی، پیام‌های جهانی را درک کرده و از فرصت موجود برای نجات خود و همپیمانانش از این ورطه خطرناک استفاده کند.”

این نماینده مجلس به دیدار خود با بشار اسد در روزهای پس از حمله شیمیایی ارتش سوریه به غیرنظامیان اشاره و خاطرنشان کرده روحیه رئیس جمهور و ارتش سوریه بالا و “ستودنی” است.

سید حسن نصرالله نیز که سازمان شبه نظامی خود را پیرو سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه می داند و با چراغ سبز تهران، خرداد ماه در نبردی تمام عیار علیه شورشیان سوریه در این کشور شرکت جست، از تنهایی ایالات متحده در جنگ آتی علیه سوریه سخن گفته است. بنا بر ادعای وی “علیرغم سیطره شبکه صهیونیستی بر بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای جهان و جنگ رسانه‌ای موجود در جهت وارونه جلوه‌ دادن حقایق صحنه سوریه، تنها ماندن آمریکا در عملی کردن تهدید نسنجیده خود علیه سوریه نشانه عدم مقبولیت توجیهات غیر منطقی آمریکایی- صهیونیستی در جهان است.”