جعفر توفیقی: تفکیک جنسیتی را قبول ندارم

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش محافظه کاران به اقدامات سرپرست وزارت علوم

برکناری رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، خشم محافظه کاران را نسبت به جعفر توفیقی، وزیر پیشنهادی وزارت علوم بیش از پیش بر انگیخته است. با این حال، تلاش حلقه پایداری در مجلس برای محدود کردن اختیارات او به منظور جلوگیری از حذف بیشتر چهره های افراطی از دانشگاه ها، با ناکامی رو به رو شد و مجلس با وجود آنکه روزنامه کیهان در شماره دیروز خود نمایندگان را به تصویب طرح دو فوریتی محدود کردن اختیارات سرپرست ترغیب کرده بود، این طرح را تصویب نکرد.

برکناری صدر الدین شریعتی که با خشنودی وسیع دانشجویان دانشگاه علامه و موجی از ابراز رضایت از این اقدام در شبکه های اجتماعی همراه شده، واکنش شدید افراطیون مجلس را بر انگیخته است.

در یک نمونه، لاله افتخاری، نماینده وابسته به حلقه پایداری در مجلس به خبرگزاری فارس که دیروز ده ها مطلب علیه توفیقی منتشر کرد، گفته است: “شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از همه دستگاه‌ها وظیفه دارد که نسبت به عزل و نصب‌ها در وزارت علوم واکنش نشان دهد و با تخلف افراد برخورد صورت گیرد. اقدامات شتابزده، جابجایی و عزل و نصب‌های متعدد در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها جز سرگردانی اساتید، ایجاد بی‌نظمی در برنامه‌ دانشگاه‌ها و برهم زدن آرامش فضای دانشگاهی هیچ فایده دیگری نمی‌تواند داشته باشد”.

او عمق نگرانی محافظه کاران را نشان داده و گفته: “صدرالدین شریعتی به دلیل حُسن انجام وظیفه و اجرای مصوبه تفکیک جنسیتی در دانشگاههای بر زمین مانده شورای عالی انقلاب فرهنگی از سمت خود برکنار شد، در حالی که معتقدیم از ایشان به دلیل اجرای شجاعانه این مصوبه باید تقدیر می‌شد و وی الگوی سایر روسای دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت. مردم از این تغییرات دچار دلهره و نگرانی نشودند زیرا پس از تصویب این طرح، تغییرات صورت گرفته ملغی خواهد شد”.

با این حال طرح مورد نظر وی و دیگر اعضای حلقه پایداری در مجلس ناکام ماند.

سایت فرارو در اینباره چنین گزارش داد:“در ادامه جلسه روز سه شنبه بررسی دوفوریت طرح تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه ها در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.عزل روسای دانشگاهها توسط توفیقی سرپرست وزارت علوم دلیل اصلی ارائه این طرح از سوی نمایندگان بود. در پایان دوفوریت طرح تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه ها با ۱۱۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید. دوفوریت این طرح نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان بود.پس از آن یک فوریت طرح به رای نمایندگان گذاشته شد و به تصویب رسید اما آرای آن در صفحه نمایش نشان داده نشد.بررسی طرح های یک فوریتی در مجلس زمان بر است و احتمالا خواست بانیان این طرح را برای جلوگیری فوری از اقدامات توفیقی سرپرست وزارت علوم در عزل ونصب ها را محقق نخواهد کرد”.

“نه” مجلس به خواست حلقه پایداری در حالی بود که کیهان در سرمقاله دیروز خود در انتقاد از جعفر توفیقی نوشته بود:“سرپرست کنونی وزارت علوم که به نظر می‌رسد مأموریت جاده‌صاف‌کنی و ریل‌گذاری این وزارتخانه حساس به نفع فتنه‌گران را برعهده دارد، این روزها با عجله و شتاب فراوان به عزل و نصب‌های سؤال‌برانگیز و تغییرات غیرقابل توجیه و غیرعلمی در وزارتخانه تحت‌ سرپرستی خود مشغول است. به عنوان نمونه و فقط به عنوان نمونه، دیروز، یعنی در یک روز تعطیل رسمی حجت‌الاسلام دکتر شریعتی را از ریاست دانشگاه علامه عزل کرد و چند روز قبل در اقدامی مشابه و غیرمنتظره و با یک تماس تلفنی کوتاه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را نیز برکنار کرده بود و همچنین با اتخاذ یک تصمیم بی‌جا و اعتراض‌آفرین، دانشجویان بورسیه را از حق قانونی خود محروم کرد… و اقدامات مشابه دیگری از همین دست. آیا مردم، اساتید دانشگاه، دانشجویان و نمایندگان مجلس حق ندارند از رئیس جمهور محترم درباره انگیزه و علت اینگونه اقدامات سؤال کنند؟! مثلاً؛ عزل حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر شریعتی با چه انگیزه‌ای صورت پذیرفته است؟ آنچه همگان از ایشان می‌شناسند و همه شواهد نیز گواه آن بوده و در دسترس و قابل بررسی است، شخصیت علمی برجسته دکتر شریعتی، تلاش بی‌وقفه ایشان برای گسترش دامنه علم‌آموزی و پیشرفت‌های علمی، تأکید بر آموزه‌های اسلامی و انقلابی و ایستادگی ایشان در مقابل فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ و روشنگری درباره آن خیانت بزرگ است. اگر سرپرست وزارت علوم و یا جناب رئیس جمهور محترم خصوصیت دیگری در ایشان سراغ دارند که باعث عزل وی شده است، چرا اعلام نمی‌کنند؟ و اگر عزل ایشان تنها به‌خاطر ویژگی‌های یاد شده است که…؟!و بالاخره، این روزها برخی از جماعت یاد شده و پست و مقام یافته، چنان به قلع و قمع این و آن مشغولند که باید از جناب روحانی پرسید، آن کلید کذایی که در تبلیغات ریاست جمهوری به مردم نشان دادید و بعدها نیز بارها به آن اشاره فرمودید، کلید حل مشکلات بود یا سوئیچ‌‌بولدوزر؟! چرا که کار از «داس» و امثال آن گذشته است.”

سایت صراط نیوز نیز نظر برخی از نمایندگان محافظه کار مجلس در باره اقدامات قاطع توفیقی را بازتاب داده است.از جمله زهره طبیب‌زاده نماینده محافظه کار مجلس در باره توفیقی گفته: “با توجه به سابقه توفیقی در فتنه ۸۸ و اطمینان از اینکه وی قطعا نخواهد توانست اعتماد مجلس برای وزارت را کسب کند، به عنوان سرپرست به کار گمارده شد تا تغییرات مورد نظر دولت را اعمال کند و سپس شخص معتدل‌تری برای وزارت به مجلس معرفی شود و با این کار خود، مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند. این اقدامات توسط افرادی افراطی که در کابینه حضور دارند طراحی شده و این افراد کسانی هستند که برای آقای روحانی تعیین‌ ‌تکلیف می‌کنند. انتصاب توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، دهن‌کجی واضح و آشکار از جانب دولت و مشاوران آقای روحانی به مجلس و نمایندگان مردم است و کمیسیون آموزش مجلس در مقابل این قبیل اقدامات خواهد ایستاد”.

عطاءالله سلطانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گفته است: “آقای توفیقی داس در دست گرفته و ظاهرا حوصله هم ندارد، چرا که نیروهای متعادل را نمی‌تواند تحمل کند. توفیقی نیروهای ارزشی را تخریب و از بین می‌برد و در حال بدعت‌گذاری‌هایی است که در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده است. توفیقی فردی کم جنبه و کم‌ظرفیت و عجول و مغرض است و رئیس‌جمهور باید در این رابطه فکری کند چرا که امثال توفیقی عملکرد دولت اعتدال را زیر سئوال می‌برند. مجلس باید این موضوع را بررسی کند و با تصویب قانونی، اجازه ندهد تا این اتفاقات رخ دهد”.

محمدمهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم هم که خود را “نابغه ریاضی” می دانست واکنون سمت رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در اختیار دارد گفته است: “اعضای کمیسیون به اتفاق ابراز نگرانی خود را از تغییرات در وزارت علوم اعلام کردند و قرار شد آقای نصیری معاون پارلمانی وزارت علوم پیام اعضا را به سرپرست وزارتخانه برساند”.

توفیقی اما در برابر این اعتراض ها، به روزنامه بهار گفته است: “باید بعضی رفتارهای مدیریتی افراطی که استاد و دانشجو را آزار می‌دهد، اصلاح شود. ما بر آنیم که از کرامت استادان و دانشجویان دفاع کنیم تا به کسی بی‌احترامی نشود و همه با شور و اشتیاق در کلاس حاضر شوند”.

او در مورد علوم انسانی هم که خامنه ای آن را”عامل فتنه” ۸۸ دانسته بود، گفته: “علوم انسانی در کشور ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس چاره آن است که پژوهشگران و مراکز پژوهشی را تقویت کنیم. مخصوصا باید بکوشیم دانشجویان مستعد را با سیاست‌های تشویقی به علوم انسانی جهت بدهیم که نخبه‌ترین دانشجویان ما، علوم انسانی، اولویت‌شان باشد. البته بازنگری هم فعالیت مستمری است که در طولانی‌مدت میسر می‌شود. برخورد با اندیشه‌های غرب باید از موضع قدرت، آگاهی و اطلاع اما کاملا انتقادی باشد که جوانب مثبت و منفی را بسنجد. به هر جهت نمی‌توان جلوی ورود اندیشه‌های غرب را گرفت اما می‌شود با آن برخورد انتقادی کرد. هر قدر هم فضا بازتر شود، برخورد اندیشه‌ها برای تعامل فعال با دنیا بیشتر شده و این، بر کیفیت کار موثر است”.

او درباره طرح “تفکیک جنسیتی” هم قایل به رفراندوم از دانشگاهیان شده و افزوده: “طرح تفکیک جنسیتی چند سالی است که در بعضی دانشگاه‌ها، به شکل محدود در حال اجراست. اما به نظرم باید این تجربه در کشور به دقت بررسی شود و آثار علمی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی آن مورد توجه قرار گیرد که مثلا هزینه‌های آن را باید از کجا تامین کرد. از همه مهم‌تر آن‌که باید با دانشگاهیان و دانشجویان گفت‌وگو و تبادل افکار و بحث شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص همیشه گفته‌ام دانشگاهیان باید در بحث‌هایی که به سرنوشت آن‌ها برمی‌گردد، مشارکت داشته باشند. اما به نظر من به اندازه کافی روی بحث‌های نظری این موضوع، بررسی صورت نگرفت. من به تنهایی هیچ‌گاه موافق آن نبودم و فکر می‌کردم آثار تربیتی، آثار فرهنگی و آثار اقتصادی مثبتی ندارد. اما اکنون در جایگاه یک مقام مسئول باید به خرد جمعی احترام گذاشت و نظر جمع دانشگاهیان را پرسید و با مشورت آنان است که می‌توانیم تصمیم جمعی بگیریم.”