تلاش بین المللی برای لغو حکم اعدام

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از اعتراض ایرانیان

لغو حکم اعدام، یا حداقل لغو موقت آن،  در هشتمین روز جهانی مبارزه با اعدام یک صدا از سوی فعالان در سراسر جهان خواسته شد. مخاطبین این کمپین کشورهایی مانند چین، ایران و ایالات متحده هستند.

در ژاپن، تنها دموکراسی صنعتی که به همراه ایالات متحده، به حکم اعدام متوسل می شود، در حدود ۱۰۰ نفر در توکیو به خیابان ها آمدند و خواستار لغو اعدام شدند. این درحالی است که ۱۰۷ زندانی در راهروهای مرگ و در انزوای کامل در انتظار مرگ نشسته اند.

در پاریس حداقل ۲۰۰ نفر، به گفته پلیس، و ۴۰۰ نفر، به گفته تظاهرکنندگان، در تظاهراتی خواستار لغو اعدام در جهان شدند. این افراد که در برابر مرکز فرهنگی ژرژ پومپیدو گرد آمده بودند، حرکات موزون دسته جمعی، طراحی شده توسط هنرمند فیلیپ لافوی، را اجرا کردند: برخی به صورت اعدام شده و برخی تیرباران شده به زمین افتادند.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، با اشاره به حکم سنگساری که برای سکینه آشتیانی صادر شده، از دولت هایی که حکم اعدام در آنها مطروحه است خواست “به صورت موقت کلیه احکام اعدام و محکومیت ها را لغو کنند”.

در اسپانیا، کارلوس ایپولیتو در پارک “رتیرو” در مادرید، مانیفست سازمان عفو بین الملل را قرائت کرد و خاطرنشان ساخت که “حکم اعدام در واقع یک قتل از قبل برنامه ریزی شده در کمال خونسردی است”.

در لبنان سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر از دولت خواست که “اعدام ها را مجدداً آغاز نکند و درخواست حزب الله مبنی بر اعدام عوامل اسراییلی که طی دو سال اخیر دستگیر شده اند را رد کند”.

به گفته عفو بین الملل، در سال ۲۰۰۹ حداقل ۱۷۰۸ نفر در ۱۸ کشور اعدام شدند. بیش از ۱۰۰۰ نفر از این افراد در چین اعدام شده اند. ایران با حداقل ۳۸۸ اعدام در دومین رده و عراق با ۱۲۰ نفر در سومین رده قرار دارند. ایالات متحده با ۵۲ اعدام در رده پنجم است.

اسپانیا، فرانسه و سوئیس به همراه چند کشور دیگر روز پنج شنبه در مادرید نهادی تأسیس کردند به نام “کمیسیون بین المللی مبارزه با اعدام” که هدف آن رسیدن به “لغو موقت اعدام تا سال ۲۰۱۵” است.

این کمیسیون که ریاست آن را فدریکو مایور، رییس سابق یونسکو، برعهده خواهد داشت، از شخصیت هایی مانند روبر بادنتر، وزیر دادگستری سابق فرانسه که در سال ۱۹۸۱ از لغو اعدام در فرانسه حمایت کرد تشکیل شده است.

بادنتر می گوید: “لغو جهانی حکم اعدام بیش از آنچه فکر می کردیم نزدیک شده است.” او می افزاید: “اکنون سه نقطه وجود دارد که از این لحاظ مقاومت می کنند: چین، ایالات متحده و دولت های اسلامی.”

در موریتانی، شخصیت های جامعه مدنی روز یکشنبه اعلام کردند که قصد ایجاد یک “ائتلاف ملی” علیه حکم مرگ را دارند که طی ۲۰ سال گذشته امکان آن به وجود نیامده است.

گفته می شود که این ائتلاف به انجام کمپینی در زمینه لغو اعدام، به ویژه در نزد علمای مسلمان که معمولاً نسبت به اجرای احکام دیکته شده در آیات قرآن سرسختی نشان می دهند، منجر خواهد شد.

تلاش ها و تجمعات دیگری نیز یکشنبه شب و طی روزهای آتی در ایالات متحده که از سال ۱۹۷۷ تاکنون تعداد ۱۲۰۰ نفر در آن اعدام شده اند، برگزار خواهد شد.

 

منبع: فرانس پرس، ۱۱ اکتبر