حمله به هاشمی در آستانه سفر خامنه ای به قم

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با ابطال وقف دانشگاه آزاد

همزمان با تبلیغات رسانه های حکومتی درباره سفر آیت الله خامنه ای به قم که جوان آنلاین، پیشاپیش اعلام کرده با “استقبال بی نظیری” رو به رو خواهد شد، و در کنار گمانه زنی سایت های تحلیلی در مورد اهداف این سفر وهمچنین طرح مجدد پیشنهاد “شورای رهبری” از سوی هاشمی رفسنجانی که محمد یزدی خبر آن را در مصاحبه با نشریه “پنجره” فاش کرد، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد، حملات رسانه های حامی دولت به رفسنجانی را وارد فاز جدیدی کرد.

سخنان آیت الله خامنه ای درباره دانشگاه آزاد در شرایطی مطرح شده که طی چند روز گذشته حمله به هاشمی رفسنجانی و خانواده وی به موضوع ثابت رسانه های حامی دولت تبدیل شده است.

بنا به گزارش پایگاه رسمی  آیت الله خامنه ای، وی در متنی که درباره توقف وقف دانشگاه آزاد نوشته، آورده است: “وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذکور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشاء این وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذیصلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست. ضمناً با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود”.

بنا به نوشته این سایت، خامنه ای خواسته است تا “مراتب” به  محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ابلاغ شود.

گفتنی است توقف وقف در کنار اصلاح اساسنامه، آنطور که سایت تابناک نوشته به معنای بازگشت اموال به  خارج از مسیر وقف است.

به این ترتیب، هاشمی رفسنجانی که پیش از این به دلیل دفاع از وقف دانشگاه آزاد، حتی از سوی سلیمی نمین متهم به “تلاش برای استمرار تسلط بر اموال عمومی” شده بود، هم اکنون با مخالفت جدیدی از سوی آیت الله خامنه ای و آنهم در آستانه سفر وی به قم  مواجه شده که ناظران سیاسی آن را به دعوای قدرت در بالاترین سطوح جمهوری اسلامی مرتبط می دانند؛به ویژه اینکه سخنان محمد یزدی در مورد “پیشنهاد شورای رهبری” از سوی هاشمی رفسنجانی هم درست در همین شرایط مطرح شده است.

پیشنهاد شورای رهبری از سوی هاشمی رفسنجانی، بخصوص در شرایطی واکنش حامیان حکومت را برانگیخته که اخبار حکایت از “استقبال سرد علما از سفر خامنه ای به قم” دارد؛ برخوردی که سایت راه سبز آن را دلیل تعویق چندباره سفر آیت الله خامنه ای به قم دانسته بود.شاید به همین جهت بود که محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری و از حامیان احمدی نژاد، مجددا حمله به هاشمی رفسنجانی را از سرگرفته و طی مصاحبه ای در آستانه سفرخامنه ای به قم، از “پیشنهاد هاشمی درباره شورای رهبری” خبر داده است.

بنا به گزارش رجانیوز، یزدی در این مصاحبه گفته است: “در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح می‌کند، باز هم ما مخالفیم و بعدا هم مخالف خواهیم بود. به این علت که مسئله تشکیل شورای رهبری مبنای فقهی و علمی ندارد، بلکه مبنای روشنفکری دارد، چون یک مجتهد هیچ‎وقت نمی‌تواند مقلد باشد و با نظر شورایی بحث کند”.
علاوه بر محمد یزدی، عبدالنبی نمازی هم که رجا نیوز او را از “اعضای برجسته خبرگان” معرفی کرده  در گفت و گو با فارس نیوز از “مواضع هاشمی درباره رهبری” انتقاد کرده و اظهار کرده: “مواضع اخیر آقای هاشمی را قبول ندارم و نسبت به آن اعتراض دارم. آقای هاشمی باید تاکیدات رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهد و از ایشان تبعیت کند”.

انتقاد برخی از اعضای حامی حکومت در مجلس خبرگان به رئیس این مجلس، آنهم با اوج گیری  حملات سایت هایی چون جوان آنلاین و رجا نیوز که عموماً بر اساس “شنیده ها” درباره همسر و فرزندان هاشمی می نویسند و در نهایت مخالفت صریح آیت الله خامنه ای با وقف دانشگاه آزاد که هاشمی در سفر اخیرش به مازندران درباره آن گفته بود “خدا اجازه نمی دهد این وقف باطل شود”، ارتباط سفر خامنه ای با افزایش حملات به هاشمی را مطرح کرده است.