جان مهدی کروبی، درخطر

نویسنده

» مقاله ای از کمپین حقوق بشر در ایران

کمپین حقوق بشر، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران را مسئول مستقیم امنیت و سلامتی کروبی و موسوی می داند و خواستار آزادی فوری این افراد است.

یکی از منابع خبری می گوید: “مهدی کروبی تحت فشار های روانی برای اعتراف تلویزیونی است.”

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، می گوید که مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش سبز، تحت خطر آسیب روانی و جسمانی است. این خبر در حالی منتشر شده است که وی 42 روز است که در انزوای کامل است. این کمپین خواستار آزادی فوری وی شد.

یک منبع قابل اعتماد از داخل ایران به کمپین گفت: “کروبی توسط یک تیم روانشناس و ماموران امنیتی تحت فشار روانی است تا مجبور به اعتراف تلویزیونی بشود.”

هادی قائمی، سخنگوی کمپین می گوید: “ما شدیدا نگران سلامتی کروبی 74 ساله هستیم. شش هفته است که هیچ کس نه همسرش، نه اعضای خانواده اش از او خبر ندارند.”

امروز همسر کروبی گفت که همسرش را روز اول اوت به آپارتمان کوچکی منتقل کرده اند و از روز 16 ژوئیه کاملا از او بی خبر است. مصاحبه  فاطمه کروبی در سایت رسمی کروبی، سحام نیوز، منتشر شد.

یک مقام نزدیک به مقامات ایرانی که نخواست نامش فاش بشود به کمپین گفت که یک گروه از روانشناس به کسانی که کروبی را زندانی کرده اند پیوسته اند تا او را مجبور به اعتراف بکنند. ماموران امنیتی ایران سابقه ای طولانی در اجرای این روش های اعتراف گیری بر روی مخالفان حکومت دارند که تحت گزارشی با عنوان “تاریخچه کوتاه حصر خانگی و خانه های امن: چه بر سر رهبران مفقود شده آمده است؟” منتشر شده است.

قائمی گفت: “به نظر می رسد که حکومت در راه پروژه یک نمایش شنیع، تکراری و خسته کننده دیگری برای اعترافات تلویزیونی قدم گذاشته تا کسانی که کروبی را در چنگال خود اسیر دارند بتوانند مقاصد سیاسی خود را پیش ببرنند.”

مهدی کروبی و میر حسین موسوی، دو کاندیدای ریاست جمهوری که به انتخاب محمود احمدی نژاد در ماه ژوئن سال 2009، از تاریخ 14 فوریه 2011 در حصر خانگی هستند.

هیچ گونه روند قانونی برای چنین اقدامی از سوی مقامات ایرانی طی نشده است. منابع مطلع می گویند که رهبر و افراد نزدیک به او مستقیما مسئول حصر خانگی رهبران جنبش سبز هستند.

احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان در نماز جمعه روز 18 فوریه حصر خانگی موسوی و کروبی صحه گذاشت و گفت: “راه های ارتباطی آنها باید مسدود شود، درهای خانه هایشان باید بسته شود و ارتباط تلفنی و اینترنتی آنها باید قطع شود تا نتوانند هیچ پیامی بفرستند و بیانیه بدهند. آنها باید در خانه هایشان زندانی شوند.”

کمپین حقوق بشر ایران، آیت الله علی خامنه ای را مسئول مستقیم امنیت و سلامتی موسوی و کروبی می داند و خواستار آزادی فوری این افراد است.

منبع: کمپین حقوق بشر در ایران، 28 اوت