بگذارید مردم حداقل نمازشان را بخوانند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ممنوعیت برگزاری نماز در مصاحبه با مولوی عبدالمجید

نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در آستانه عید فطر به درخواست هیات امنای نمازخانه اهل سنت صادقیه  طی نامه ای  به احمدی نژاد خواستار آن شدند که با  برگزاری مراسم نماز عید فطر از سوی پیروان اهل سنت در تهران مخالفت نشود.

مولوی عبدالمجید، از علمای اهل سنت ایران و رئیس دفتر امام  جماعت زاهدان درمصاحبه با روز می گوید: “مشکل برگزاری نماز عید فطر موضوع تازه ای نیست. سال گذشته نیز مسئولان مانع از برگزاری این مراسم شده اند و این متاسفانه یکی از مشکلات اصلی اهل سنت ایران به ویژه ساکنان پایتخت است.”

 

درخواست های بی پاسخ

به گزارش سایت اصلاح وب، سایت رسمی جماعت دعوت و اصلاح ایران، در پی ابلاغیه ای که از سوی مسئولان استان تهران مبنی بر ممنوعیت برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران، صادر شد، مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی در روز شنبه، پنجم شهریور با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، از او خواستند در خصوص فراهم نمودن زمینه برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران، “مساعدت و همکاری”  کرده و دستورات لازم را به استاندار تهران و دیگر مسئولان ذیربط صادر کند.

رونوشت این نامه به دبیر “مجمع تقریب مذاهب و مشاور رئیس‌ جمهور در امور اهل سنت” و همچنین “هیات امنای نمازخانه‌ی غرب تهران ـ صادقیه” ارسال شده است.

نامه مذکور به امضای برخی از نمایندگان  استان های کردستان، ترکمن‌صحرا و سیستان و بلوچستان از جمله اقبال محمدی، جلال محمودزاده،  محمدعلی پرتوی، عبدالجبار کرمی، پیمان فروزش و حمیدرضا پشنگ رسیده است.

این نامه به دنبال درخواست هیات امنای نمازخانه‌ی صادقیه به نمایندگان مجلس نوشته شد. در بخشی از نامه این هیات آمده است: “سال گذشته بدعت جدیدی تحت عنوان ممانعت از برگزاری نماز عید اهل سنت توسط مسؤولین استان تهران بنیان گذاشته شد و از رهگذر انعکاس رسانه‌ای این محرومیت، جایگاه مفهوم راهبردی وحدت اسلامی نزد قاطبه شهروندان اهل سنت کشور و نیز ناظران داخلی و خارجی مخدوش شد.”

هیات امنای نمازخانه‌ی صادقیه، از نمایندگان مجلس خواسته اند که “در سال پایانی دوره‌ی وکالت ملت در مجلس فعلی به طریق مقتضی اقدامات عاجل را به عمل آورند تا کام شهروندان اهل‌سنت تهران در بامداد عید تلخ نگردد و موجبات خشنودی خلق و رضایت خالق فراهم آید.”

بر اساس اعلام های رسمی اسلامی روز چهارشنبه 9 شهریور ماه در کشور به عنوان عید فطر اعلام شده ولی هنوز مقامات مسئول در جمهوری اسلامی و از جمله محمود احمدی نژاد،  به نامه‌ی “مجمع نمایندگان اهل سنت” در مورد آزادی برگزاری مراسم نماز عید فطر برای اهل سنت در تهران پاسخی نداده‌اند.

 

نادیده گرفتن دستور خمینی

در واکنش به این موضوع مولوی عبدالمجید، از علمای اهل سنت ایران به روز می گوید: “در قانون اساسی یک سری آزادی های مذهبی برای اهل سنت تعریف شده است. از لحاظ عرف و از لحاظ شرع هم مردم آزادند منطبق با صلاحدید و نظرات مذهبی خود اقدام به برگزاری مناسک دینی از جمله نماز جماعت و نماز عید فطر کنند. در هیچ جای دنیا ممنوعیتی برای برگزاری نماز جماعت وجود ندارد. امیدواریم که مسئولان سعه صدر نشان دهند و بگذارند مردم حداقل نمازشان را بخوانند و مجبور نباشند در خانه ها یک فریضه دینی را به جا بیاورند”.

اشاره این روحانی اهل سنت به اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی است که در آن تصریح شده است: “پیروان مذاهب حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی طبق فقه خودشان آزادند.”

اهل تسنن بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در ۱۴ استان زندگی می کنند. تعداد آنها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است. سنی های ساکن پایتخت حتی یک مسجد برای به جا آوردن مناسک دینی خود ندارند. این در حالیست که نمایندگان مناطق سنی نشین در ایران بارها از مجلس شورای اسلامی خواسته اند نسبت به تاسیس “حداقل یک مسجد برای اهل تسنن” اقدام کنند؛ در خواستی که تا کنون به آن رسیدگی نشده است.  محافل اهل سنت در ایران می‌گویند، درباره‌ی عدم صدور مجوز برای احداث مسجد در تهران تا به حال توضیحی داده نشده و پاسخ رسمی نیز به آنها ابلاغ نگردیده است.

در این ارتباط مولوی عبدالمجید می گوید: “تلاش های زیادی شده است. قبل از ما هم حضرت مولانا عبدالعزیز از علمای برجسته و صاحب نفوذ اهل سنت تلاش های چشمگیری در این راستا انجام دادند. علیرغم اینکه امام  خمینی دستور دادند که مشکل نماز جمعه اهل سنت در تهران حل شود، ولی متاسفانه تاکنون دستور ایشان عملی نشده است. تا امروز تلاش های ما و نمایندگان مجلس بی نتیجه مانده است.”

به گفته این روحانی اهل سنت، مشکل ممانعت از برگزاری مراسم عید فطر اهل سنت در تهران موضوع تازه ای نیست: “سال گذشته هم مردم برای برگزاری نماز عید سعید فطر دچار مشکل شدند و در نهایت هم نتوانستند مراسم خود را در تهران برگزار کنند. امسال هم مجددا علیرغم توصیه و درخواست ما از رهبر انقلاب برای جلوگیری از اعمال سلیقه تاکنون پاسخی در خصوص اجازه برگزاری نماز به ما داده نشده است.”

در سالهای گذشته گفته می شد به علت ممنوعیت برگزاری مناسک اهل سنت در تهران، جمعیت سنی مذهب پایتخت برای نماز عید فطر مجبور می شدند به سفارت خانه کشورهای اسلامی در تهران مراجعه کنند.

اما اینک رئیس دفتر امام  جماعت زاهدان می گوید: “قبلا این امکان وجود داشت. اما الان هم مسئولان و هم مقامات این سفارت ها به بهانه اینکه این اماکن سیاسی است اجازه برگزاری مراسم را نمی دهند.”

 

“پلیس از ائمه تعهد می گیرد”

در واکنشی دیگر به ممنوعیت برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل تسنن زاهدان طی یک سخنرانی در مسجد جامع مکی این شهر گفته است:  “در تهران، پلیس امنیت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گیرد که نماز عید سعید فطر را برگزار نکنند. این در حالی است که نص صریح قرآن از وظایف حکومت اسلامی اقامه نماز را قرار داده است.”

او همچنین از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که اجازه ندهد “افرادی تحت هر عنوانی برادران اهل سنت را از اقامه نماز عید سعید فطر و اقامه نمازها در مناسبتهای دیگر در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند، ممانعت و جلوگیری نمایند.”

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل تسنن “مسجد مکی” شهر زاهدان، مدیر مدرسه دارالعلوم این شهر و یکی از روحانیون با نفوذ در میان عالمان دین و مردم اهل تسنن منطقه سیستان و بلوچستان است. او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از نامزدی مهدی کروبی حمایت و مقامات جمهوری اسلامی را به اعمال سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت اهل تسنن در ایران متهم کرده بود.

او در یکی از تازه ترین اظهارات خود خواسته های اهل سنت ایران را مطرح کرده و گفته بود تنوع اقوام و مذاهب در ایران غنیمتی است که در کمتر کشوری وجود دارد و نباید به هیچ وجه باعث اختلاف و دودستگی شود.

نقض حقوق اقلیت های دینی در ایران، به ویژه در طول چند سال گذشته، از سوی نهاد های جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است. سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، کمیسیون آزادی بین المللی ادیان آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه بریتانیا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که خبر تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت های دینی و مذهبی در ایران را تائید و آن را محکوم کرده اند.