گزارش

نویسنده
یوسف محمدی

اعضای هیات انتخاب فیلمهای جشنواره فیلم کیستند؟

مدیران، امنیتی ها و ورشکسته ها….

 

 

جشنواره سی و یکم فجر شروع شده است. هیئت انتخاب فیلمها کیستند؟ پاسخ را می توان در زندگینامه انها پیداکرد:مدیران دولتی، امنیتی ها وورشکست های سینمائی.

 

مصطفی شایسته در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد و فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۷ با فیلم “ روز با شکوه” به کارگردانی کیانوش عیاری آغاز کرد و سپس با ساخت فیلم “مادر” به کارگردانی علی حاتمی و ساخت و توزیع دهها فیلم سینمایی ایرانی با کارگردان های مختلف سینمای ایران به فعالیت خود ادامه داد.

 

مهدی صباغ‌زاده متولد ۱۳۳۰ در مشهد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم است. وی فعالیت هنری را با تئا‌تر و شرکت در سینمای آزاد و فیلمسازی تجربی آغاز کرد و پس از کسب تجربه و ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند وارد کار حرفه‌ای شد. او سالهاست بعلت عدم استقبال از فیلم ها وسریال هایش عملا از صحنه سینمای ایران حذف شده است.

 

علی معلم نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون متولد آذرماه ۱۳۴۱ تهران است. فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ صدا و سیمای جمهوری اسلامی دررشته کارگردانی فیلم است و در مقطع فوق‌لیسانس در رشتهٔ پژوهش هنرتحصیل کرده است. در شوراهای مختلف تولید، پخش و پژوهش سینمایی در مراکز سینمایی همچون سازمان توسعه سینمایی سوره، موزه سینما، خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضویت داشته است. عضو مؤسس و رئیس سه دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و بازرس خانهٔ سینما، عضو مؤسس بنیاد حمایت از سینمای ملی ایران، نایب رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانهٔ سینما در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ بوده و عضو شورای مرکزی کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران است و عضو شواریعالی سینما، منصوب بیت رهبری.

 

جلیل عرفان منش متولد ۱۳۳۹ در شیراز است. تالیف کتاب های همگام با امام رضا (ع) از مدینه تا مرو، کوروش و بازیابی هویت ملی، نامه شیراز، زندگینامه احمدبن موسی و چندین اثر دیگر در حوزه تاریخ و هنر را عهده دار بوده است. اوهمچنین موسس و رئیس دانشگاه سوره شعبه شیراز در سال ۱۳۷۴، مدیرگروه تاریخ و مناسبت های شبکه دو سیما طی سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۷، عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ بوده است. وی همچنین از اعضای هیات داوران چهارمین دوره از جشنواره بین المللی سینما حقیقت بوده است. عرفان منش هم اکنون معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی کشور است.

 

محمدحسین نیرومند متولد ۱۳۴۳ـ مشهد، لیسانس طراحی صنعتی، دانشگاه تهران. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به: ـ مدیر مسئول کیهان کاریکاتور ۱۳۸۱ ـ ۱۳۷۱، ـ مدیریت گروه جوان طرح و برنامه شبکه دو سیما۱۳۸۰ ـ ۱۳۷۵، ـ مدیر سابق گروه طرح و برنامه شبکه دو سیما.، ـ کتاب طنز مصور مجموعه آثار ـ تألیف ده‌ها مقاله در ارتباط با آموزش کاریکاتور در کیهان کاریکاتور ـ تألیف مقالات در روزنامه کیهان مطالب روز ـ دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ـ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ مدیر گروه طرح و برنامه و نظارت و ارزشیابی شبکه دو سیما ـ وی همچنین رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره است.

 

مهدی عظیمی میر آبادی متولد سال ۱۳۴۴ از شهرضا و فارغ التحصیل صنایع اتومبیل ست. فعالیتهای حرفه‌ای هنری (تئا‌تر و خوشنویسی را در سال ۱۳۶۲ آغاز کرده است و سپس با گذراندن دورهٔ سه ماهه آموزش فیلمسازی و ساخت فیلمهایی در قطع۸ م. م و ویدئو به صورت تجربی (سال ۱۳۶۳) به صورت جدی‌تر در زمینه سینما وارد شده است. در کنار فعالیت‌ها و مسئولیت‌های سینمایی مدرک کار‌شناسی سینما را دریافت کرد و وارد انجمن سینمای دفاع مقدس شد. پذیرش مسئولیت‌های روابط عمومی، انتشارات، طرح و برنامه و قائم مقامی انجمن به تناوب، و همکاری ونگارش مطالب برای مطبوعات از جمله کار و کارگر و ابرار (۱۳۷۲). ـ پذیرش معاونت تولید اداره کل تولید و پشتیبانی معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد و جانشینی نمایندهٔ تام الاختیار معاونت امور سینمایی در خانه سینما و نظارت مالی خانه سینما (سال ۱۳۷۵). ـ ورود به دانشکدهٔ سینما تئا‌تر (کار‌شناسی ارشد سینما) و پذیرش طرح برنامه بنیاد روایت و سردبیری مجله دیدگاه سینما (سال ۱۳۷۷). ـ پذیرش مسئولیت گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما (سال ۱۳۷۹). ـ از جمله فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی اوست. عظیمی می‌رآبادی هم اکنون سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی است.

 

بهمن حبشی متولد ۱۳۴۰ دارای تحصیلات در زمینهٔ حوزه و دانشگاه است و او مدتی را در بخش فرهنگی وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت بوده است. حبشی از سال ۶۵ تا ۶۸ در گروه‌های فیلم و سریال، معارف‌ و تاریخ شبکهٔ اول سیما فعالیت می‌کرده و از سال ۷۹ تا ۸۵ نیز مدیریت طرح و برنامه مرکز فرهنگی هنری صبا وابسته به صداوسیما را برعهده داشته است. مدیر کل طرح و برنامه مرکز صبا، مشاور فرهنگی مدیر شبکه یک سیما، مدیر پژوهش شبکه یک، مشاور و محقق چند پروژه تلویزیونی مستند و داستانی و… بوده است. وی سابقه فعالیت مستمر در معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه را نیز در کارنامه دارد. حبشی در حال حاضر سرپرست دفتر مجامع سینمایی و جشنواره‌ها معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری است.

 

نگاه امنیتی

تکلیف فیلمهای منتخب این هیئت که کمترین ارتباط را با سینما و هنر دارد، روشن است. وقتی این هیئت پس ازبرگزاری جلسات متعدد آثارراه یافته به بخش نگاه نو” فیلم های اول “ وفیلمهای سودای سیمرغ ” مسابقه سینمای ایران “ را در ۱۶ دی ماه اعلام کرد، حرف وحدیث های فراوانی بوجود آمد. اکثریت فیلمسازانی که آثارشان موفق به حضوردرمرحله نهایی نشده است هیچ پاسخ روشن وقانع کننده ای ازهیات انتخاب دریافت نکرده اند وتنها هیات انتخاب تاکید اصلی خود را بربی کیفیت بودن آثارفوق می دانند. اما طی روزهای گذشته اخباروگمانه زنی های گوناگونی درمحافل سینمایی بوجود آمد مبنی براینکه دلیل اصلی راه نیافتن برخی فیلم ها مشکل محتوایی، سانسوروممیزی های بی سابقه واعمال نظرهای شخصی وغیرکارشناسانه است. فیلم‌های زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ” روح‌الله حجازی”، همه چیز برای فروش “ امیر ثقفی”، گس “ کیارش اسدی‌زاده”، این یک رؤیا نیست “محمود غفاری” و مهمونی کامی “علی احمدزاده” از جمله آثاری بودند که با وجود نظر مثبت تعدادی از اعضای هیات انتخاب با مشکل ممیزی روبه‌رو شدند و نتوانستند وارد بخش نگاه نو و سودای سیمرغ شوند. فیلم “ آسمان زرد کم عمق ” ساخته بهرام توکلی هم با وجود تنها یک رأی مثبت دراعضای انتخاب دچارممیزی فراوانی گردید وازلیست نهایی کنارگذاشته شد. فیلمهای “ چ ” ساخته ابراهیم حاتمی کیا و” آشغال های دوست داشتنی “ محسن امیریوسفی هم برخلاف ادعای مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که مدعی هستند نسخه آثارفوق را برای بازبینی تحویل دفترجشنواره داده اند توسط اعضای هیات انتخاب مورد بررسی قرارنگرفتند وهیات انتخاب اعلام کرد که نسخه فیلمهای فوق به دست آنها نرسیده است. بروزچنین اتفاقاتی باعث گردید تا دبیرجشنواره فیلم ” محمد رضا عباسیان “ که مدیریت موسسه رسانه های تصویری ” را هم برعهده دارد برای کم کردن حواشی توضیحاتی درباره معیارانتخاب آثارارایه دهد وی درگفتگو با صدا وسیما بطورصریح رویکرد اصلی انتخاب آثاررا چنین برشمرد : “ جشنواره فیلم فجر درهر دوره پرحاشیه است چرا که سینما و جزئیات آن برای همه جذابیت دارد. در شورای فیلم فجر مهمترین شاخه هنری انقلاب است. از اهداف مهم این دوره استانداردسازی، کاهش جوایز، حذف دو بخش از جشنواره بوده است، کاهش فیلم‌های ایرانی به این دلیل بوده که جشنواره به صورت استاندارد و حرفه‌ای‌تر برگزار شود و مطابق با سیاست‌ها و گفتمان‌های انقلاب اسلامی باشد. ” وی دربخش دیگری ازاظهاراتش سیاست های ارایه شده ازسوی مسئولان سازمان سینمایی را هم ازارکان اصلی انتخاب آثارمعرفی نمود. اما نکته جالب توجه دراین دوره که عباسیان ازبازگوکردن آن ابایی ندارد دخالت افرادی ست که هیچ تخصصی درحوزه سینما ندارند. وی درارتباط با همکاری این افراد با جشنواره چنین گفت : “ در این دوره نیز نمایندگانی از گروه‌ها و نهادهای مختلف از جمله حوزه علمیه هم درخواست داده اند که آثار را ببینند و نظرشان را اعلام کنند.” با توجه به چنین اظهاراتی وبا نگاهی به ترکیب هیات انتخاب به سادگی می توان دریافت که رویکرد اصلی مسئولان جشنواره وستاد برگزاری این دوره برچه مبنایی ست. سینمای ایران که طی ماهها وسالهای گذشته بیشترین ضربه را ازسوء مدیریت ها ودخالت های بیجای نهادها وارگان های غیرمسئول خورده است، شتاب روزافزونی به سمت سراشیبی سقوط آغازکرده است .