آخر خطه داداش، .... بیدار شو

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

احمد توکلی یا همان پسرِ دخترخاله‌ علی لاریجانی یا نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری ششم و هشتم و یا سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میر حسین موسوی و یا رئیس سابق  مرکز پژوهش‌های مجلس ویا بالاخره نماینده  کنونی مجلس، خیلی پسر خوبی است. گاهی هم حرف های خیلی درستی می زند، ولی تقریبا همیشه دو سه سالی دیر به نتیجه می رسد.

اخیرا هم همین نماینده  مجلس گفته  به دو دلیل موافق طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس نیست:

اول اینکه : “رئیس جمهور نشان داد رفتار معقول متناسب با منافع ملی در شرایط سئوال ندارد”

که طبیعتا هفت سال دیر به این نتیجه رسیده، چون مموتی تا جایی که ما می دانیم اساسا از همان روز اول در هیچ شرایطی رفتار معقول متناسب با منافع ملی نداشته و ندارد. در پاسخ دادن به سووال هم که اظهرمن الشمس الواعظین است معجزاتش، طرف در آمریکا در مصاحبه تلویزیونی سووال می پرسد، به جای اینکه معقول جواب بدهد، دو تا سووال از مصاحبه کننده می پرسد. از او می پرسند چرا قیمتها بالا رفته؟ جواب می دهد من خودم مهندسم.

و دوم اینکه:“چون بخشی از سئوال نمایندگان مربوط به نوسانات بازار ارز است امکان دارد اظهارات رئیس جمهور به بی اعتمادی موجود دامن بزند و کار را سخت تر کند.”

که باز هم باید در این مورد به اطلاعشان برسانیم دامن بازار ارز خیلی وقت است با همین نوسانات از وسط جر خورده و به قول معروف جای سوخته سبز است، جای نگرانی نیست.

البته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خیلی اصرار دارد که: رئیس جمهور عرف و شان را رعایت نمی کند و با اظهارت خود باعث می شود تنش های سیاسی جامعه بیشتر شود، چون بازار ارز به تنش های سیاسی حساس است امکان دارد آسیب اقتصادی بیشتری را متوجه مردم کند.

و ما هم اصرار می کنیم کار مردم از این حرف ها گذشته چه یک وجب، چه صد وجب، آسیب های اقتصادی هم کم کم دارد متوجه خود نظام می شود، شما اگر می توانی پاچه خودت را بالا بگیر خیس نشود… تنش های سیاسی پیش کش

واو همچنان پیشنهاد می دهد: بهتر بود نمایندگان با استناد به ماده 233 و بند 6 ماده 33 آیین نامه داخلی رئیس جمهور را برای ارائه توضیحات در خصوص سئوالات شان به کمیسیون های مربوطه دعوت می کردند تا مباحث در کمیسیون به صورت کارشناسانه بررسی شود و فضاسازی های رسانه ای کمتر باشد. در صورت اجرای این پیشنهاد پس از بررسی موضوعات با حضور رئیس جمهور و یا نماینده اش در کمیسیون ها گزارشی با رعایت مصالح بازار ارز در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت می شود و نمایندگان می توانند با رای خود پرونده تخلفات رئیس جمهور را به قوه قضائیه بفرستند.

که بر اساس مواد مربوط به سئوال از رئیس جمهور در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور پس از توضیحات وی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وی سئوالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

و باز هم ما پیشنهاد می کنیم به دور برشان خوب نگاه کنند، اگر آنجایی که ایستاده اند تا شعاع هشت کیلومتری اثری از نماینده مردم پیدا کردند، خب … به ارائه این پیشنهادات ادامه بدهند، اگر پیدا نکردند که البته بعید می دانیم پیدا کنند، تا دیر نشده با دفتر بیت یک تماس عاجل بگیرند، ببینند قرار است چکار کنند؟ بالاخره این مجلس که تا ابد همینطور نمی ماند، انتخابات در پیش است.

لازم نیست اینهمه به خودت فشار بیاوری. دوخط موازی به هم می رسند، تنها و تنها اگر جزو منویات مقام معظم باشد، که از قرار معلوم فعلا نیست.شما هم بیخود اینهمه ماده و تبصره و اصلاحیه ردیف نکن … نمی رسند.

داداش همه پیاده شدن، آخر خطه

می گویند و اتفاقا تجربه ثابت کرده درست هم می گویند که “وقتی کسی خواب است، می شودبیدارش کرد.” یعنی می روی بالای سرش، صدایش می کنی و بنده خدا روح به بدنش بر می گردد و بیدار می شود، حالا شاید چند دقیقه ای گیج و منگ اطرافش را نگاه کند وچیزی نفهمد، ولی بالاخره هوش و حواسش می آید سر جا و بلند می شود. اما” کسی که خودش به خواب زده را نمی شود بیدار کرد”…یعنی در این حالت اگر شما بروید بالای سرش، صدایش که هیچ، اگر توی گوشش فریاد هم بکشید و خودتان را کنارش به قطعات مساوی تقسیم کنید، فقط روح خودتان را مورد عنایت قرار داده اید، نه تنها بیدار نمی شود که شاید در همین حین غلتی هم بزند و فضای اطراف را هم عطرآگین کند. در این شرایط آن کسی که گیج و منگ می شود و به اطرافش نگاه می کند و چیزی نمی فهمد و بالاخره هم راهش را می کشد و می رود خودتان هستید.

“مقام معظم رهبری فرمودند: برخی افراد به دلایل مختلف همچون احساس خستگی یا تردید در گذشته خود و یا فریفته شدن به لبخند دشمن، از مسیر انقلاب خارج شدند.”

حالا حکایت این مقام معظم هم همین است، با این تفاوت که به عارضه راه رفتن در خواب و خوابگردی هم مبتلا شده. از این شهر به آن شهر راه افتاده و به هر شهری هم که می رسد، فضا را چنان عطرآگین می کندکه همه گیج و منگ می شوند و یکی هم پیدا نمی شود بگوید “ داداش همه پیاده شدن، آخر خطه.”

همین رهبر فرزانه در دیدار خانواده های شهیدان، جانبازان و ایثارگران استان خراسان شمالی، پدیده شگفت آور رویش های جدید و بیشمار انقلاب اسلامی در نسل جوان را نتیجه برکت خون شهیدان دانستند و تأکید کردند: « با وجود برخی ریزش ها از میان قافله انقلاب، رویش​های فراوان انگیزه های جدید و عزم​های راسخ و آگاه، ملت ایران را اکنون به خط شکن شجاعت و ایستادگی در مقابل فزون خواهی سلطه گران تبدیل کرده است.»  که البته کاملا هم درست است و یکی از همین رویش های فراوان مذکور هم، البته گل سرسبدشان، همین رئیس جمهور محبوبی است که به خاطرش از روی مردم با ماشین رد شد و به زور یاران قدیمی را از مسیر خارج کرد و اعلام کرد” نظر من به نظرات ایشان نزدیک تر است” .

البته نه اینکه خیال کنید اشتباه کرده بود و شکر زیادی ریخته بود توی چایی اش…نه، اتفاقا در این مورد خاص با بصیرت عمیقی که داشت، از اول هم می دانست نه تنها خود شخص رئیس جمهور، که تمام ایل و تبار و همکارانی را هم که همراهش آورده و از همین نوع رویش های جدید هستند، روزی انحراف می کنند و مملکت را به باد می دهند و می روند کانادا برای خودشان ویلا می خرند،… اما خب چکار کند؟ آنقدر رویش های جدید زیاد بود که نمی توانست انتخاب دیگری بکند، تازه به قول احمد توکلی این یکی که از همه بی عرضه تر به نظر می رسید، این بلا را سرش آورد، وای به حال بقیه …

این رهبر بابصیرت همچنین گفته است: جامعه، امروز مملوّ از جوان​های شجاع، آگاه، آشنا به حقایق زمان و مسلط به مسائل گوناگون سیاسی است که رویش های جدید انقلاب هستند. آگاهی و عزم راسخ نسل جوان کنونی اگر بیشتر از جوانان دوران دفاع مقدس نباشد، کمتر نیست.

که خب البته شما یادتان نمی آید، ولی از روز اول هم قرار بود این انقلاب را صادر کنند، حالا هم که رویشهای جدید انقلاب خودشان دارند به صورت خودجوش صادر می شوند و مقام اول صادرات جوانان تحصیلکرده را به دست آورده اند. برای همین هم هست که آنروزها جوان ها خودشان را به در ودیوار می زدند تا بروند جبهه و از روی مین رد شوند، امروز هم دارند به هر دری می زنند تا بروند خارج و از مرز رد شوند… می خواهند انقلاب را صادر کنند، خودشان را هم روش… فرقی نمی کند.

البته گویا ایشان خیلی با این تحلیل موافق نبودند و با اشاره به قضاوت های غلط برخی افراد در مورد نسل جوان و نگرانیهایی که آنان در برخی مواقع اظهار می دارند، می گویند: بر خلاف این قضاوت های نادرست، جوانان کشور، با ایمان و علاقمند به راه شهدا و انقلاب هستند” که این یکی از همان مواردی است که اگر بخواهی جوابش را بدهی روح خودت را مورد عنایت قرار دادی، در نتیجه منتظر می مانیم تا خودش با سر بخورد به دیوار و بیدار شود.