گدایی روحانیت از دولت یا اطاعت از ولایت؟

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» وعاظ هم دو دسته شدند

به دنبال حوادث پس از انتخابات پر مسئله ریاست جمهوری دهم، اختلافات سیاسی و دینی، به تشکل های روحانی از جمله ”جامعه وعاظ تهران” نیز کشیده شد و سرانجام نخستین انشعاب رادر این تشکل رقم زد.این تشکل به طور رسمی با دو دلیل  “گدایی روحانیت از دولت” و “اطاعت محض از ولایت” انشعاب درون خود را توضیح داده و  به دو تشکل ”جامعه وعاظ تهران” و  ”جامعه وعاظ ولایی” منشعب شده است.

روز گذشته حجت السلام جعفر شجونی از جامعه وعاظ تهران و حجت الاسلام ابراهیم بهاری از جامعه وعاظ ولایی در گفتگو با خبرگزاری مهر به بیان دلایل این انشعاب پرداختند.

 

روحانیت را گدا معرفی می کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر شجونی دبیر جامعه وعاظ تهران با تشریح بخشی از جزئیات انشعاب، یکی از دلایل اصلی آن را تصمیم اعضای شورای مرکزی این تشکل برای عزل “امیر فرد” از جایگاه دبیر اجرایی این تشکّل عنوان کرده و گفته است: “اعضای شورای مرکزی این تشکل تصمیم به عزل امیری فر دبیر اجرایی گرفتند و در پی این اقدام، تعدادی جوان طلبه، انشعابی به نام جامعه وعاظ ولایی کشور تشکیل دادند”.

وی در ادامه در مورد علت اتخاذ چنین تصمیمی به مهر توضیح می دهد:  “هر چه ما گفتیم مایل نیستیم جلسه و کمک ها دولتی باشد امیری فرد توجه نمی کرد و اصلا معلوم نبود کمک های دولتی و غیردولتی را از کجا می آورد. دیگر اینکه این رفتارها روحانیت را گدا معرفی می کرد و هر مهمانی را که به جلسه جامعه وعاظ دعوت می کردند به آنان می گفتند برای روحانیت هدیه بیاورید. مثلا در جلسه چند وقت گذشته که یک رئیس آموزش و پرورش را دعوت کرده بودیم وی با خودش 200 چادر برای خانم های آقایان هدیه آورده بود. اگر پول این هدایا را خودش داده بود که هزینه سنگینی به وی تحمیل شده و اگر از بیت المال داده باشد که این کار حرام است.”

دبیر جامعه وعاظ تهران اما به دلایل دیگری اشاره نمی کند و تنها علت انشعاب صورت گرفته را موارد بالا ذکر می کند و می افزاید:  “به این دلایل دبیر اجرایی این تشکل را برکنار کردیم و این موجب شده تا از روی جوانی اقداماتی علیه ما همچون انشعاب تشکل انجام شود”.

 

گرایش دبیر سابق به اصلاح طلبان

اما در طرف دیگر ماجرا، ابراهیم بهاری عضو ارشد جامعه وعاظ ولایی، علل انشعاب از جامعه وعاظ تهران را ناشی از دلایل دیگری می داند و می گوید: ”برخی برخوردها و اظهارنظرها موجب انشعاب جامعه وعاظ به دو بخش جامعه وعاظ تهران و جامعه وعاظ ولایی کشور شد که ما به عنوان جامعه وعاظ ولایی کشور به همراه 220 تا 250 نفر اعلام موجودیت کردیم”.

ابراهیم بهاری در ادامه بدون اشاره به اقدامات دبیر اجرای سابق این تشکل، نظیر دریافت کمک های مالی از دولت، به آغاز اختلافات درونی در این تشکل پس از انتخابات پر مساله ریاست جمهوری اشاره کرده و افزوده است: “بعد از جریان انتخابات ریاست جمهوری جامعه وعاظ با چالشی جدی مواجه شد”. 

به گفته وی، پس از آنکه دبیر شورا به یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان گرایش پیدا کرد دیگر به جامعه وعاظ مراجعه نکرد و جلسات جامعه وعاظ نیز به حالت تعلیق درآمد.

وی در ادامه گفته است:  “پس از گسترش اعتراضات پس از انتخابات، نیاز به جلسات مستمر جامعه وعاظ احساس می شد. به همین دلیل اعلام شد که باید این جلسات برگزار شود و تمدن استاندار تهران نیز اعلام کرد که امنیت جلسه ها را فراهم می کند. جامعه وعاظ نیز از محل جامعه روحانیت مبارز برای جلسات استفاده کرد”.

 

وعاظ ولایی، حامیان احمدی نژاد

گفته های این عضو ارشد وعاظ ولایی در حالی است که با گسترش اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و عمیق تر شدن شکاف بین جامعه وعاظ تهران و دولت، به نظر می رسید بخشی از اعضای این تشکل و برخی روحانیون مستقل از کاندیدایی به جز احمدی نژاد حمایت کرده بودند. اما پس از مدتی کمک های برخی از منابع و نهادهای دولتی به طیفی از طلاب جوان عضو این تشکل باعث شد این طیف تندرو که به گفته منابع آگاه کمتر از صد نفر می باشند به حمایت از احمدی نژاد بپردازند و خود را اصولگرا معرفی کنند.همین مساله باعث شد که آنان جلسات خود را با حضور برخی چهره های تندرو حامی دولت برگزار کنند و نهایتا از جامعه وعاظ تهران منشعب شوند. برخی دیگر از خبرهای مربوطه در همین خصوص حاکی از آن است که گروه وعاظ ولایی عمدتا به عضویت گروه های افراطی و لباس شخصی درآمدند و در ادامه در سرکوب های خیابانی معترضان و حمله به بیوت مراجع قم شرکت کردند.

آن گونه که بهاری عضو ارشد این گروه نیز دیروز اذعان داشته، آنان اطاعت محض از منویات رهبری و خارج نشدن از اصولگرایی مدنظر ایشان را به عنوان مانیفست خود اعلام کرده اند.

این گروه همچنین دلیل اصلی حمایت از احمدی نژاد را خطبه های نماز جمعه 29 خرداد آیت اله خامنه ای در دفاع از احمدی نژاد عنوان کرده اند.

این عضو ارشد گروه وعاظ ولایی در پایان گفته های دیروز خود به حضور رحیم مشایی در دولت احمدی نژاد اشاره کرده و گفته در مورد مشایی سئوالات و ابهاماتی دارند که در جلسات این گروه از او پرسیده شده است.