پرده تالار مولوی را کشیدند

نویسنده
پرستو سپهری

» نوبت به تئاتری ها رسید

درادامه فشارهای پیاپی گردانندگان بخش های فرهنگی در دولت احمدی نژاد، نوبت به خانواده تئاتری ها رسید تا تعطیلی یکی از مهم ترین تالارهای تئاتری ایران را شاهد باشند وبرای جلوگیری ازتعطیلی این مجموعه فرهنگی، دست به تظاهرات بزنند.

درآخرین ساعات پایانی روز دوشنبه ماموران بسیجی به همراه چند تن از کارکنان انتظامات دانشگاه تهران به محوطه تالار مولوی هجوم بردند و در اصلی آن را پلمپ کردند.این برخورد درحالی صورت گرفت که هیچ مدرک وتوضیحی برای مسدود کردن دراین تالار به مسئولین این مجموعه ارائه نشده است. خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی اما خبر داده که  در اصلی تالار مولوی از سوی انتظامات دانشگاه تهران پلمپ شده است.

منابع غیررسمی گفته اند بدحجابی و رعایت نکردن پوشش ظاهری از سوی گروه‌های تئاتری، علت این اقدام بوده است.برخی نیز مسائل و اختلافات مالی را علت این حرکت دانسته اند.اما در هر حال به گفته مهدی مکاری، مدیر تالارمولوی، تا این لحظه هیچ فرد حقیقی وحقوقی مسئولیت تعطیلی تالار مولوی را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری فارس البته از قول مکاری نوشته است: “مسئولان انتظامات دانشگاه تهران به دلیل برخی مسائل جزئی داخلی اقدام به پلمپ در تالار کرده بودند که این موضوع مشکل خاصی نبود و به زودی رفع می‌شود.”
وی افزوده است: “به زودی و تا عصر امروز این مشکل برطرف خواهد شد و امیدوار هستیم که اجراها از عصر امروز ادامه یابد.”
مکاری گفته:‌ “تماشاگرانی که بلیت تهیه کرده‌اند و از راه‌های دور و نزدیک برای تماشای تئاتر به تالار مولوی می‌آیند، شایسته نیست که با در پلمپ شده تالار مواجه شوند، بنابراین امیدواریم که این مشکل هر چه سریع‌تر حل شود و علاقه‌مندان شاهد اجرای تئاتر مورد نظرشان در این تالار باشند.”


اعتراض هنرمندان

به دنبال آگاه شدن هنرمندان از این ماجرا، حدود 300 نفر از اعضای تئاتر و سینماعصر دیروز در محوطه تالار مولوی گرد هم آمدند.درمیان معترضان چهره هایی همچون پانته آ بهرام، افشین هاشمی، اصغر فرهادی، علیرضا نادری، احمد ایرانی خواه، علیرضا کوشک جلالی، سینا رازانی، هایده حائری و… دیده می شدند.

تالارمولوی یکی از مهم ترین سالن های تئاتر تهران است که به عنوان پایگاه اصلی گردهم آیی دانشگاهیان و دانشجویان هنر شناخته می شود.این سالن با گنجایش 350 نفر در سالن اصلی و 70 نفر در سالن کوچک، به عنوان برترین تالارتهران در سال های اخیر شناخته شده است.معمار این سالن پری صابری است وبرسر مالکیت آن میان سه سازمان ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران اختلافات زیادی وجود دارد.

این برای چندمین بارست که این تالار تعطیل می شود.پیش از این ودرنخستین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، به دلیل اجرای نمایش “برفراز برجک ها”به کارگردانی رحیم نوروزی این تالار برای مدتی تعطیل شد.

تااین لحظه هیچ واکنشی از سوی مسئولین مرکزهنرهای نمایشی نشان داده نشده است. هنرمندان معترض گفته اند تا بازگشایی مجدد این تالار، هرروز ساعت 18 دربرابر ساختمان جهاد دانشگاهی واقع درمیدان انقلاب، خیابان 16 آذر تهران تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد؛به ویژه آنکه وعده مدیر این تالار دیروز محقق نشد و “اختلاف جزیی” همچنان باقی ماند.