تائید صلاحیت مشائی با امام زمان است نه شورای نگهبان

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با بازی تبلیغاتی هواداران دولت برای جذب رای اصلاح طلبان

هم‌زمان با انتشار تحلیلی از سوی روزنامه سازمان تامین اجتماعی زیر نظر سعید مرتضوی پیرامون امکان ائتلاف حامیان احمدی‌نژاد با اصلاح‌طلبان در صورت ردصلاحیت کاندیدای دولت، برخی رسانه‌ها سخنانی از رحیم‌مشایی منتشر کرده‌اند که وی در آن از اطمینان خود برای تایید صلاحیت سخن گفته. مشایی در جمعی احتمال رد صلاحیت خود را زیاد دیده است اما هیچ یک از اصلاح طلبان ادعای روزنامه خورشید را جدی ندیده بلکه یک بازی انتخاباتی تلقی کرده اند.

رسانه‌های اصول‌گرا به نقل از “یک منبع آگاه” نوشته‌اند که اسفندیار رحیم‌مشایی “درجمع تعدادی از طرفداران و نزدیکانش” پیرامون امکان ردصلاحیت خود گفته است: “بنده صلاحیتم را در آسمان ها گرفته ام نیازی به تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان ندارم.‏.. شرایط کشور توسط امام عصر به گونه ای می شود که شورای نگهبان مجبور ‏به تایید صلاحیتم می‌شود.”.

این سخنان مشایی در حالی منتشر شده که نهاد ریاست‌جمهوری هفته گذشته سخنانی را که به نقل از مشایی در رسانه‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرده بود.هفته گذشته رسانه‌ها به نقل از رحیم‌مشایی نوشته بودند: “دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد. لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم”.

روابط عمومی دفتر رییس جمهور اما در این زمینه نوشت: “تاکید آقای مشایی این است که به دلیل تبلیغات سوءغربی‌ها علیه اسلام و بزرگ‌نمایی برخی از گروه‌های خشونت‌طلب اسلامی مشهور دنیا، تبلیغ با عنوان اسلامی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید بر اسلام با ویژگی‌های مکتب اهل بیت که مردم ایران به آن معرفت و محبت دارند، تاکید شود”.

این سخنان پس از آن منتشر شد که طی سال‌های گذشته اظهارنظرهای رحیم‌مشایی پیرامون موارد این چنینی با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. یکی از جنجالی‌ترین سخنان وی نیز طرح جایگزینی مکتب ایرانب ه جای مکتب اسلام بود که باعث شد آیت‌الله مصباح‌یزدی این سخن را “بی‌شرمانه” توصیف کند.

با این حال خود رحیم‌مشایی در گفت‌وگویی چنین نظرات خود را شرح داد: “ده‌ها بار بعد از آن سخنرانی کرده و گفته‌ام که دوره کدام اسلام‌گرایی به سر رسیده است. امروز کسانی که در سوریه دیگران را سر می‌برند یا در بمب‌گذاری‌ها می‌کشند نیز فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند و دم از اسلام‌گرایی می‌زنند. منظور بنده در آن سخنرانی به سر رسیدن دوره چنین اسلام‌گرایی‌هایی بود”.

اصول‌گرایان از رحیم‌مشایی به عنوان کاندیدای اصلی احمدی‌نژاد برای انتخابات آتی نام می‌برند و با استناد به سخنان مشایی، وی را صاحب صلایت برای تصدی این پست نمی‌دانند. آن‌ها طی سال‌های گذشته نیز از رحیم‌مشایی و اطرافیان وی با عنوان “جریان انحرافی” نام برده‌اند.

احتمال ردصلاحیت مشایی طی ماه‌های گذشته باعث آن شده است که روزنامه خورشید – متعلق به سازمان تامین اجتماعی – در سرمقاله خود چنین پیرامون وضعیت انتخابات آتی اظهارنظر کند: “حمله‌های کلامی و رفتاری به نزدیکان احمدی‌نژاد به‌خصوص اسفندیار رحیم‌مشایی، حتی امکان همگرایی روی وی را نیز در میان اصولگرایان از بین برده است و بعید به نظر می‌رسد اصولگرایان که حامیان احمدی‌نژاد را به انحراف متهم کرده‌اند، بتوانند در دقیقه ۹۰ توپ را به احمدی‌نژاد و یارانش بسپارند تا نتیجه بازی را غیر از روالی که پیش خواهد آمد، تغییر دهد. پس دور از انتظار نیست که احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، فقط برگزارکننده انتخابات سالم در کشور باشد و بی‌هیچ تعلقی، قوه مجریه را از‌‌ همان دستی که تحویل گرفته است، به‌‌ همان دست تحویل دهد و یکبار دیگر سیدمحمد خاتمی بر مسند ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بنشیند. بدین‌سان پس از یک دوره ۸ ساله که دولت در دست اصولگرایان بوده است، یکبار دیگر اصلاح‌طلبان زمام امور را در دست خواهند گرفت و حرکت پاندولی اصلاح‌طلبان- اصولگرایان با همان ریتم سابق سیاسی در کشور ادامه خواهد یافت”.

با این حال محمود احمدی‌نژاد چنین اعتقادی ندارد. دور جدید سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد از ماه پیش آغاز شده است. به نظر بسیاری از اصول‌گرایان، انگیزه احمدی‌نژاد از سفرهای اخیر تبلیغات انتخاباتی برای رحیم‌مشایی است. گرچه در سفر به اصفهان مشایی از بیلبوردها حذف شد و سپس درخواست احمدی‌نژاد برای سخنرانی را به دلیل “شائبه‌های تبلیغاتی” نپذیرفت.

هفته گذشته سایت بازتاب امروز – که نزدیک به هاشمی رفسنجانی است – در گزارشی نوشت که احمدی‌نژاد نواری از مکالمات خود با مسوولان جمهوری اسلامی را در اختیار دارد که در آن از تقلب در انتخابات اظهار نارضایتی می‌کند.

به نوشته بازتاب امروز، در مکالمات به احمدی‌نژاد گفته می‌شود که وی ۱۶ میلیون رای آورده و برای محکم‌کاری، هشت میلیون به آرای وی اضافه شده است. اما احمدی‌نژاد در تماس با مسوولان مختلف جمهوری اسلامی، از این کار ابراز نارضایتی می‌کند.

بازتاب امروز نوشته بود که این نوار، برگ برنده‌ای است که در اختیار احمدی‌نژاد قرار دارد و وی قصد دارد در صورت ردصلاحیت مشایی، مکالمات آن را علنی کند. این خبر دو روز متوالی در سایت بازتاب امروز منتشر، اما پس از چند ساعت بدون هیچ‌گونه توضیحی از خروجی این سایت حذف شد.

اما چند روز پس از انتشار این خبر روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای نوشت که “در پی انتشار خبر غیرواقعی با موضوع “نوار ۸ میلیونی…” توسط یکی از سایت‌های خبری که گرایش خاص سیاسی آن بر همگان آشکار است، صراحتا تاکید می‌شود که “اصل موضوع مطرح شده در آن و آنچه که به رئیس جمهوری نسبت داده شده به طور کامل بی‌اساس و کذب محض است”.

بسیاری از اصول‌گریان معتقدند که اسفندیار رحیم‌مشایی کاندیدای نهایی دولت برای انتخابات است و احمدی‌نژاد با استفاده از تریبون‌ها و امکانات دولتی برای وی تبلیغ می‌کند. موضع‌گیری‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در سه ماه پایانی سال گذشته، بیشترین حجم انتقادها از وی را در این مدت باعث شد. پررنگ شدن شایعه حضور رحیم‌مشایی در انتخابات، استفاده از شعار “زنده باد بهار” به عنوان شعار انتخاباتی و در نهایت تکرار این شعار توسط رییس دولت در مناسبت‌های مختلف، باعث شد که اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را به تلاش برای “مهندسی انتخابات” متهم کنند.

 پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در گفت‌وگویی پیرامون حمایت احمدی‌نژاد از مشایی گفته بود: “این که دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی. مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری بهاری بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب اینها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است… اشکال ندارد رئیس جمهور کاندیدا داشته باشد اما نمی‌تواند از امکانات دولتی برای تبلیغ آن استفاده کند. مگراینکه ایشان بگوید کاندیدای من مشایی نیست و آن یک بحث دیگر است. بگوید شما اشتباه می‌کنید مشایی کاندیدا نیست. اما اگر اگر قرار باشد مشایی یکی از کاندیداها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبلیغ می‌کند این خلاف قانون است.”

باهنر اضافه کرده بود که سخنان احمدی‌نژآد و دیگر مقام‌های دولتی درباره نداشتن کاندیدایی از سوی دولت نیز مورد قبول نیست: “هر چقدر هم احمدی‌نژاد بگوید در انتخابات دخالت نمی‌کنند؛ به قول معروف آدم دُم خروس را می‌بیند و قسم و آیه فایده ندارد و معلوم است بطور آشکار از کسی حمایت می‌‎کنند”.