برادر خامنه ای: هاشمی خواسته یا ناخواسته به دنبال براندازی است

نویسنده
نازنین کامدار

» آغاز فاز جدید حمله به هاشمی پس از اظهارات مصلحی

همزمان با جدی ترشدن احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات و به موازات آن کاهش احتمال کاندیداتوری محمد خاتمی، پیکان حملات راستگرایان به سمت وی نشانه گرفته شده و تلاش گسترده ای برای جلوگیری از حضور او در بین اطرافیان آیت الله خامنه ای بیش از دیگران دیده می شود.

فاز جدید حمله به هاشمی رفسنجانی پس از سخنان کم سابقه وزیر اطلاعات حکومت علیه وی در روز پنجشنبه وارد فاز جدیدی شد و روز گذشته در اتفاقی بی سابقه محمد خامنه ای، برادر بزرگ آیت الله خامنه ای که تا کنون درباره هیچ یک از حوادث سیاسی ایران طی سال های اخیر موضع گیری نکرده بود، از “برنامه ریزی غرب برای فتنه ۹۲  به رهبری هاشمی” سخن گفت و او را “مجری براندازی” دانست.
بنابر این گزارش، سخنان برادر بزرگ آیت الله خامنه با بازتاب وسیعی در سطح رسانه های داخلی و البته رسانه های منطقه مواجه شده و از آن به “رویارویی نهایی هاشمی- خامنه ای” تعبیر شده است. علاوه بر محمد خامنه ای، برخی دیگر از نزدیکان به بیت رهبر حکومت ایران هم حملات تندی به هاشمی را آغاز کرده اند و در این میان مهدی فضائلی، رئیس خبرگزاری فارس در زمان حوادث سال ۸۸، به هاشمی هشدار داده که خود را برای “آتش سنگین توپخانه مخالفان نامزدی” اش آماده کند.

بنابراین گزارش، آنچه که سایت آفتاب آن را “فاز تخریب هاشمی” می داند، اینبار بر خلاف سال ۸۴ که وی کاندید رقیب احمدی نژاد بود، به صورت غیر رسمی و زیر زمینی و در قالب شبنامه و ارسال پیامک های توهین آمیز و یا پخش شایعات درباره وی نیست، بلکه به شکلی علنی و البته از سوی حلقه اول اطرافیان آیت الله خامنه ای صورت می گیرد.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس، آیت الله محمد خامنه ای که تنها سمت وی ریاست بنیاد صدرا” است، علیه هاشمی رفسنجانی چنین سخن گفته است: “لفظ انتخابات آزاد آغاز حمله تبلیغاتی و جوسازی علیه حکومت و نظام و در حکم شیپور جنگ است. متأسفانه شبیه این عبارت (یعنی لزوم سلامت انتخابات) هم پیش از انتخابات سال ۸۸ به وسیله کسانی که هنوز هم در صف مقامات نظام می‌ایستند، اظهار شده است. در محاکمه متهمان فتنه ۸۸ اعتراف شد که این گونه تعبیرات در واقع رمز شورش و کُد اجرایی شدن عملیات براندازی است. اظهار این عبارت و تکرار آن در این انتخابات هم نوعی تهدید و چیزی شبیه قطع و یقین به پیروزی فتنه جدید در سال ۹۲  است و شاید برای آن است که موضع لیدری سابق در فتنه ۸۸ مخدوش نشود و مخالفین انقلاب، آن ها را متهم به سازش با نظام نکنند”.
وی می افزاید: “دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۸ سنگ تمام گذاشتند و میرحسین موسوی را با دقت تمام و با عنایت به پشتیبانی آقای هاشمی و گروه‌های مخالف، برای هدف خود انتخاب کردند. طرح انقلاب رنگی آنها فی‌نفسه هیچ نقصی نداشت جز آنکه غیرت اسلامی و ملی ملت ایران و هوشیاری مردم را ندیده گرفته بودند. آقای هاشمی رفسنجانی بهترین فرد برای برنامه (فتنه ۹۲) فساد اندیشان است و فرقی نمی‌کند که وی از عمق این توطئه آگاه باشد یا نباشد”.
برادر آیت الله خامنه از یک “طرح سه مرحله ای برای فتنه ۹۲” یاد کرده و می گوید: “1- مطابق این طرح، شرکت فرد مورد نظر در انتخابات، باید با چراغ خاموش و بین القاء احتمال شرکت و عدم شرکت و مشروط به احساس وظیفه شرعی و نبود افراد صالح و تردیدهایی مانند اینها باشد و مثل بعضی از فیلم‌های هالیوودی تا لحظات آخر فیلم، اصل ماجرا برای کسی معلوم نشود. 2- اساس طرح بر این قرار گرفته که سناریو آنها با مقاومت ملت و حزب‌الله روبه‌رو نشود. بنابراین با ظرافت تمام سعی می‌شود که حزب‌الله را دور بزند و با آن اصطکاکی نداشته باشد و در شعار و گفتار و رفتار مجریان طرح، چیزی که موجب هوشیاری و حساسیت ملت و مسئولین عالی شود ابراز نگردد. 3- سعی شود به جای مقابله با گروه‌های طرفدار انقلاب، از برخی افراد معروف و نسبتاً خوشنام جامعه - که به دلیل نمک‌پروردگی یا سادگی و خوش‌باوری و دلایلی مانند اینها میل باطنی به شخص آقای هاشمی دارند - برای تبلیغ به نفع او استفاده شود. این طرح زمان بندی شده است و هر بخش آن به نظر آنها در موقع مقتضی، و گام به گام به انجام می‌رسد که امکان توجه به آن و اهداف و شگرد آن آسان نباشد”.
او در ادامه از “رسیدن کمک های مادی و معنوی غرب به هاشمی” سخن گفته و از وجود “سناریوی آشوب خیابانی” خبر می دهد: “رکن مهم دیگر این سناریو کمک‌های مادی معنوی است که مانند سال ۸۸ از اطراف جهان رسیده یا خواهد رسید و آراء فراوانی را خواهد خرید و فرقی نمی‌کند که شخص و نامزد مزبور مطلع باشد یا نباشد. برخی گزارش ها و قرائن نشان می‌دهد که گروه‌های اوباش در سطح تهران از حد عادی گذشته و اخیراً در دستگیری اوباش شهری به وسیله نیروی انتظامی دیده شده که برخلاف معمول و عادت اشرار که مسلح به سلاح سرد هستند و به ندرت اسلحه کمری دارند، در منازل این افراد تفنگ‌ها و سلاح‌های تهاجمی خیابانی -حتی در جایی مین ضدّ نفر!- هم کشف شده و این نشانه آن است که آشوب شهری هم این سناریو پیش‌بینی شده است”.
وی می افزاید: “یکی از مقدمات دقیق این طرح بازگشت غیر منتظره و بی‌وجه عده‌‌ای شبه تبعیدی یا فراری به ایران بود که آگاهان و به ویژه دستگاه اطلاعاتی کشور به خوبی از معنای آن باخبرند. این حضور دقیقاً با احتساب مدتی که برای زندان و زمان آزادی او پیش‌بینی شده بود، مقارن مدتی است که برای انجام مقدمات انتخابات به سبک خاص و حفظ و هماهنگی لازم دانسته می‌شود. در اظهارات مقامات امنیتی کشور مربوط به اقدامات سایبری و تشکیلاتی عناصر فراری بازگشته به کشور بر سر صندوق‌ها، مطالبی دقیق و خطرناک برای تغییر آراء مردم وجود داشت که اگر به صورت‌ سال ۸۸ یا به صورت‌های دیگر عملی شود مشکلاتی به مراتب پیچیده تر ایجاد خواهد کرد. زمزمه بازگشایی سفارتخانه انگلیس هم در همین مایه است”. او تلویحا خواستار رد صلاحیت هاشمی از سوی شورای نگهبان شده و گفته است: “اتهام براندازی و مشارکت در فتنه احتیاج به سجلّ کیفری ندارد و یا در دادگاه صالحه قرار یا حکم برائت صادر نشده باشد، شهادت مؤمنین و رأی عمومی (یا رأی اکثریت) مردم، برای صدور حکم عدم صلاحیت نامبردگان در شورای نگهبان قانونی و حجت است. - ممکن است ادعا شود که ابقاء برخی دست اندرکاران فتنه بر سمت سابق می‌تواند دلیل بر صلاحیت او باشد، این استدلال غلط و مغالطه است. با توجه به نکاتی که گذشت به حسب قواعد و مصلحت کشور، راهی برای اثبات صلاحیت دست اندرکاران فتنه ۸۸ و نام‌نویسی ایشان برای کسب ریاست جمهوری وجود ندارد و باید از گذشت از سدّ شورای نگهبان ناامید باشند”.
بنا براین گزارش، خبرگزاری فارس که مجری این مصاحبه بوده، خود به ناگهانی بودن سخنان برادر خامنه ای اشاره کرده و اعتراف کرده ات که وی سال هاست که اظهار نظر سیاسی اینچنینی نکرده است”.
فارس در “لید” مصاحبه خود با محمد خامنه ای می نویسد: “آیت الله سید محمد خامنه ای، سالیانی است که حضور مستقیمی در عرصه های سیاسی و حکومتی ندارد و در مسند ریاست بنیاد حکمت ملاصدرا، پیگیر مباحث بنیادین فلسفی است اما علاوه بر سابق طولانی مبارزاتی و حضور در ارکان تصمیم سازی پس از پیروزی انقلاب - که تجارب حاصل از آن دستمایه ای گرانسنگ برای تحلیل مسائل کنونی کشور است - وی هنوز هم بواسطه دغدغه های انقلابی، روزانه بخشی از اوقات خود را به پیگیری مباحث روز کشور اختصاص می دهد و اشراف دقیق و جزئی بر تحولات داخلی و خارجی دارد”.

گفتنی ست محمد خامنه ای برادر بزرگتر سید علی خامنه ای است و بر خلاف سید هادی امنه ای روابط مستحکمی با وی دارد و اگر چه که حضور رسانه ای اش کم رنگ است اما در جلسات بیت رهبری شرکت داده می شود و مورد مشورت سید علی خامنه ای قرار دارد.
بر اساس این گزارش، علاوه بر سخنان بی سابقه محمد خامنه ای بر علیه هاشمی، مهدی فضائلی، عضو سپاه پاسداران و رئیس پیشین خبرگزاری فارس که به گفته بسیاری از آزادشدگان از زندان به عنوان سربازجوی حفاظت اطلاعات در
بازجویی ها شرکت داشته در یادداشتی در روزنامه رسالت درباره هاشمی نوشته است: “کسانی چون هاشمی اگر پیروزی‌شان طبیعی به نظر برسد اما شکست آنها صدای بلندتری دارد. جایگاه و منزلت هاشمی رفسنجانی ترمیم نشده است. هر چند در برخی نظر‌سنجی‌های اخیر او چند درصدی از اکثر نامزد‌ها جلو‌تر است، اما هنوز هاشمی به میدان نیامده است تا مخالفانش آتش سنگین توپخانه را به روی او بگشایند”.
سایت “عصر ایران” هم به نقل از کامران دنشجو، وزیر علوم دولت احمدی نژاد نوشته است: “کاندیدای ریاست جمهوری نیستم چون نمی‌خواهم خدماتی که داشته‌ام را با چیز دیگری مخدوش کنم اما اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا شود با توجه به اینکه فکر می‌کنم کاندیداهای موجود تا آخر در مقابل هاشمی نمی‌ایستند علیرغم میل باطنی‌ام در مهلت قانونی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنم. اگر بیایم شعارم این است «هرکس می‌خواهد به هاشمی نه بگوید به من رای بدهد» و همین برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی است البته اگر وارد صحنه شوم برنامه مناسب هم ارائه خواهم کرد”.
بنابراین گزارش، در برابر این هجمه کم سابقه به هاشمی در آستانه آغاز ثبت نام نامزدها، سایت شخصی وی که تا مدت ها فیلتر بود، دیروز به نقل از وی در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نوشت: “اهل ناز کردن نیستم،
اگر احساس کنم می توانم کشور را نجات دهم، می آیم. هر کسی آبرویی دارد و توانی باید بیاید، خاتمی و هاشمی هم ندارد. مردم تغییر در شیوه اجرایی می خواهند نه تبدیل این مهره به مهره دیگر، اگر قرار است در بر همان پاشنه
بچرخد وضع از این هم بدتر خواهد شد. باید همه کارخود را بکنند، باید اگر توانی برای خدمت به کشور دارند خودشان را در شکل حداکثری عرضه کنند تا اگر آنها را هم نخواستند پیش خدا و مردم مسئول نباشند”.
در گزارش دفتر هاشمی آمده است: “جلسه که تمام می شود. درخواستها دوباره تکرار می شود. همه می گویند «آقای هاشمی باید بیایید… ». آیت الله هم بر می گردد و قبل از رفتن می گوید: من هیچوقت قاطع نگفتم نمی آیم چرا که
نمی دانم در آنصورت جواب خدا، امام و مردم را چه می توانم بدهم؟ تا ببینیم تقدیر چه خواهد شد”.