فعلا اعدام دو نفر عقب افتاد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده و نزدیکان وحید اصغری و هاشم پور

خانواده وحید اصغری در مصاحبه با “روز” از نقض حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور به دلیل نقص در تحقیقات خبر داده و گفتند که پرونده این زندانی سیاسی به شعبه بدوی بازگشته است. همزمان نزدیکان احمدرضا هاشم پور به “روز” گفتند که با درخواست وکیل آقای احمد پور و موافقت رئیس قوه قضائیه برای اعمال ماده 18، اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی متوقف شده.

وحید اصغری که از 4 سال پیش در بازداشت به سر می برد، اخیرا از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. او به گفته خانواده اش در کشور هندوستان دانشجو بوده و برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود اما هنگامی که قصد بازگشت به هند را داشت در فرودگاه امام بازداشت شد

آقای اصغری، هم پرونده ای سعید ملک پورو از متهمان پرونده های معروف به مضلین و متهم به مدیریت سایت های مستهجن ضد دینی است. پرونده او در شعبه ششم دیوان عالی کشور بود که اکنون خانواده اش از نقض حکم اعدام او در این دیوان خبر میدهند.

احمدرضا هاشم پور دیگر هم پرونده ای آقای اصغری و آقای ملک پور است که حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تایید شده و به شعبه ارسال شده است. اکنون اما نزدیکانش به “روز” میگویند: با درخواست آقای علیزاده طباطبایی، وکیل آقای هاشم پور مبنی بر اعمال ماده 18 حکم اعدام متوقف شده و رئیس قوه قضائیه با اعمال ماده 18 در این پرونده موافقت کرده است.

آنها می افزایند: آنطور که آقای علیزاده می گوید اکنون پرونده برای رسیدگی باز به دیوان عالی کشور می رود و مجددا در این دیوان مورد بررسی قرار می گیرد. اگر دیوالن بر نقض حکم دستور دهد پرونده در شعبه ای دیگر مجددا بررسی می شود یعنی به شعبه قبلی باز نمیگردد و شعبه دیگری پرونده را بررسی میکند.

نزدیکان آقای هاشم پور در عین حال به اعدام هایی که طی سالهای گذشته بدون اطلاع وکیل و بدون اطلاع خانواده به اشاره کرده و میگویند که نگران وضعیت او هستند به خصوص که برخی اعدام ها روند حقوقی پرونده تمام نشده بود و به اجرا درامد.

 

 ایراد دیوان عالی کشور بر نظریه پزشکی قانونی

نقض حکم اعدام وحید اصغری از سوی دیوان عالی کشور هرچند امیدواری ها برای نجات او از اعدام را افزایش داده اما در عین حال برادرش به “روز” میگوید: ما به شدت نگران هستیم چون دیوالن عالی کشور به نتیجه کمیسیون پزشکی در پزشکی قانونی ایراد گرفته و گفته که این کمیسیون با تعداد کمی از پزشکان تشکیل شده است.

احمد اصغری می افزاید: من نمیدانم در کمیسیون چند پزشک باید باشند اما میدانم که در کمیسیون پزشکی در پزشکی قانونی که وحید را مورد معاینه قرار دادند سه پزشک حضور داشتند که شکنجه سعید و روانپریشی او را که حاصل یک سال و نیم سلول انفرادی و شکنجه بوده تایید کرده بودند. و به هر حال این تایید این مساله از سوی پزشکان پزشکی قانونی می توانست به وحید کمک کند ولی اکنون دیوان عالی کشور به همین مساله ایراد گرفته و گفته که کمیسیون با تعداد پزشکان کمی تشکیل شده بود. یعنی به حکم اعدام ایراد نگرفته بلکه به نظر کمیسیون ایراد گرفته و این باعث نگرانی ماست.

برادر وحید اصغری سپس با اشاره به بازگشت پرونده برادرش به شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی می گوید: این شعبه حکم به اعدام برادرن داده بود پرونده با اعلام نقص در تحقیقات به این شعبه بازگشته و قرار است مجددا قاضی صلواتی به پرونده رسیدگی کند و نمیدانم آیا مجددا کمیسیون پزشکی دیگری تشکیل خواهند داد که برادرم را معاینه کند یا چه اقدامی خواهند کرد. اما نگرانی ما از این است که به پزشک ها فشار بیاورند تا شکنجه و روانپریشی حاصل از شکنجه و یک سال و نیم انفرادی را رد کنند و آن موقع راه برای اعدام برادرم هموارتر می شود.

از آقای اصغری می پرسم که اکنون برادرتان در چه وضعیتی است؟ میگوید: 4 سال است زندان است یک سال و نیم انفرادی بوده و آن همه شکنجه شده فکر میکنید چه وضعیتی می تواند داشته باشد؟ آزاد هم شود انسان سالمی نیست که او را دچار جنون کرده اند و سالیان سال باید تحت درمان باشد.

احمد اصغری پیش تر به “روز” گفته بود که “برادر من از 17 سالگی در هندوستان زندگی میکرد. او وقتی بازداشت شد 21 سال داشت نه فعالیتی سیاسی داشت و نه هیچ نوع فعالیت دیگری. او دانشجو بود و همزمان برای درآوردن خرج تحصیلش کار میکرد. کار او در ارتباط با خدمات اینترنتی بود؛ یعنی هاست و دامین می فروخت اما محتوای سایت هایی که هاست و دامین خود را از برادر من گرفته بودند ربطی به او نداشت و او مسئول محتوای سایت ها که نبود. اگر سایتی تخلفی کرده باشد باید مدیر خود آن سایت را بگیرند نه برادر مرا که اصلا هیچ ارتباطی با این سایت ها ندارد. وقتی وحید را گرفتند دیدند که در سرور او یکسری سایت های سیاسی است مثل سایت احمد باطبی و سایت خود من که نقد دین و مذهب و سیاست بود. همین ها باعث گرفتار شدن او شد. اوکه برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود دو ماه ایران بود و موقع بازگشت به هند در فرودگاه امام بازداشت شد. در 19 اردیبهشت 87 و از آن تاریخ تا الان که کم مانده 4 سال شود در زندان است و وضعیت خوبی هم ندارد”.

او توضیح داده بود که “برادر من یک سال و نیم تمام در سلول انفرادی بود. زیر شکنجه او را مجبور کردند علیه خود اعتراف کند و در تلویزیون هم این اعترافات را پخش کردند. بینی و قفسه سینه اش در زیر شکنجه شکست. او را از بازداشتگاه بیرون می بردند و شکنجه میکردند. زیر آن شکنجه ها هر کسی باشد اعتراف به هر کاری میکند؛ اینقدر شکنجه شد و تحت فشار بود که حالت روان پریشی و جنون به او دست داد. این مساله را پزشکی قانونی هم تایید کرده اما با همه اینها باز هم قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب یعنی قاضی صلواتی، حکم اعدام صادر کرد. وحید در شکوائیه ای که از بازجویانش نوشته تمام این مسائل را توضیح داده و شکنجه هایش را نوشته است اما تاکنون توجهی به این مساله نشده”.