فیات از ایران رفت

نویسنده

» گزاشی از لاستامپا

فیات، بطور ناگهانی به کار خود در ایران پایان داد. این شرکت اتومبیل سازی در مورد اقدام خود توضیح داد این اقدام را در جهت همراهی و تلاش دیپلماتیک برای پیدا کردن یک راه حل برای برنامه های اتمی ایران صورت گرفته است و درعین حال فروش این شرکت در ایران زیاد نبوده است.

سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات و کرایسلر در تجارت با ایران را می بندد اما درهای دیگری را باز می کند. وی در یک مصاحبه با مجله اتومبیل، می گوید: “من با هرکس در این مورد حرف می زنم همگی معتقد هستند که این کار شتابزده بوده است.” مارکیونه، یک سال بعد از قراردادش با مزدا برای تولید اسپایدر، می گوید قصد ندارد مسئله شراکت با سوزوکی را لغو کند. اما تاکید می کند: “علاقه ای به شراکت با میتسوبیشی ندارم.” هوندا می تواند یک فرصت همکاری داشته باشد اما شراکت با هوندا به زعم آقای مارکیونه محال است. اما احتمال تولید ماشین های برقی برای فیات همچنان مطرح است. وی در مورد این موضوع می گوید: “من مانند دیگران از تولید اتومبیل های برقی وحشتی ندارم.”

یکی از انگیزه های مدیر عامل فیات بازگرداندن اتومبیل آلفارومئو به آمریکاست. سرجو مارکیونه، با ذکر اینکه جیپ و آلفارومئو مدل های جهانی گروه فیات هستند، گفت: “ممکن است در گذشته اشتباهاتی صورت گرفته باشد اما این اشباهات فاحش نبوده است.” وی در این مصاحبه به سووالات شخصی هم پاسخ داد: او در مورد اعتیادش به نیکوتین و علاقه اش به موسیقی گفت و اینکه اگر یک بار دیگر به دنیا می آمد، دلش می خواست رهبر ارکستر شود. اگر می توانست در زمان سفر کند، دلش می خواست به اوایل قرن بیستم باز می گشت و سر کلاس آلبرت اینشتن می نشست. اگر 50 هزار یورو برای خرید یک اتومبیل در اختیارش می گذاشتند، دوست داشت یک دوج شارژر اس آر تی 8 داشت و اگر فقط 2500 یورو داشت همه آن پول را صرف خرید موسیقی، فیلم یا تجهیزات داخلی اتومبیل می کرد. مارکیونه می گوید که دلش نمی خواهد در روز 17 ژوئن عدد صفر و شش را ببیند زیرا در این روز 60 ساله می شود. می گوید: “دلم نمی خواهد شصت عدد شمع روی کیک تولدم بگذارند. دلم نمی خواهد اینکه 60 سالم شده است را به من یادآوری کنند. من آن روز سرکار نمی روم.”

لاستامپا، 25 مه