نزدیکی تهران و آنکارا؛ نگرانی آتن

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمزدرباره روابط با یونان

بن برنبام

یکی از مقامات ارشد یونان گفت روابط رو به رشد ترکیه و ایران و مخالفت ترکیه با سیستم دفاع موشکی ناتو که تهران را هدف قرار می داد، “شک و تردیدهای بسیاری را در مورد آینده ترکیه” در میان متحدان آن دامن زده است.

 پاناگیوتیس بگلیتیس، معاون وزیردفاع یونان در مصاحبه با واشنگتن تایمزگفت: “من تا حدودی در مورد آینده ترکیه بدبین هستم.” آقای بگلیتیس روز پنج شنبه برای ملاقاتی با رئیس ستاد مشترک آمریکا، دریاسالار مایک مولن وسایر مقامات پنتاگون وارد واشنگتن شد.

آقای بگلیتیس گفت که دولت ترکیه اخیرا “از نام بردن از ایران به عنوان یک تهدید بالقوه در متن بیانیه ناتو در مورد” دکترین دفاع موشکی خودداری کرده است.

او گفت: “آنها همچنین اخیرا اعتراضی را به [شورای امنیت] سازمان ملل متحد در مورد تحریم های علیه ایران ارسال کردند. آنها به تحریم ها رای مخالف دادند. این یک واقعیت است. ما باید به این مساله توجه کنیم.”

آقای بگلیتیس گفت که او نمی داند چه آینده ای برای ترکیه در چارچوب ناتوباقی خواهد ماند. وی افزود: “یونان در این نگرانی با بسیاری از همکاران در درون اتحادیه اروپا شریک است.”

وی گفت: “به شما بگویم من هیچ تعجب نخواهم کرد اگر ترکیه از نهادهای غربی خارج شود و به بازی کردن نقش استراتژیک مستقلی در کل منطقه بپردازد.”

مقامات ترکیه از اظهار نظر در مورد  اظهارات آقای بگلیتیس خودداری کردند.

ترکیه همچنین تا دسامبر 2008، زمانی که اسرائیل جنگ 22 روزه خود علیه حماس در غزه را آغاز کرد، با آن کشور متحدی دیرینه بود. روابط این دو پس از31 ماه مه، که نه تن از اتباع ترکیه در مقابله با کماندوهای اسرائیلی بر روی یک کشتی که به دنبال دور زدن محاصره غزه توسط اسرائیل بود کشته شدند، بازهم وخامت بیشتری پیدا کرد.

ترکیه خواستار عذرخواهی ازسوی اسرائیل شد  ولی اسرائیل از این کار خودداری کرد.

یونان، رقیب تاریخی ترکیه، در عین حال در حال توسعه روابط نزدیکی با اسرائیل است.

جورج پاپاندرو،  نخست وزیریونان و  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در اوائل سال از پایتخت های یکدیگر بازدید کردند و دیمیتریس دروتساس، وزیر امور خارجه یونان، ماه گذشته از بیت المقدس  دیدن کرد و در آنجا قرارداد  حمل هوایی مسافر بین دو کشور را، به عنوان اولین قرارداد بین دو کشور پی از شصت سال، امضا کرد.

آقای بگلیتیس گفت در حالیکه یونان از مبارزات فلسطینی ها پشتیبانی می کند ونگران وضعیت انسانی درنوار غزه است ولی دولت وی درمورد حادثه حمله به کشتی توسط اسرائیل “با دید ابهام نگاه می کند چون برخی از اطلاعات حاکی از حضور افراد مشکوک ترک در قالب اعضای سازمان های غیر دولتی انسان دوستانه در آن کشتی بوده است.”

او گفت حادثه حمله به کشتی و سایر بحران ها “از سوی مقامات ترکیه مورد سوء استفاده قرار گرفته است تا به مسلمانان، فلسطینیان و دنیای عرب نشان دهند که ترکیه یک قدرت منطقه ای است که می تواند ازآنها حمایت کند و می تواند به کمک آنها بیاید.”

آقای بگلیتیس گفت: “آنها می خواهند خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای و سخنگوی انتقادی اعراب و مسلمانان به جهان معرفی کنند.”

بر اساس یک نظر سنجی اخیر توسط موسسه بروکینگز، که با نظارت جان زاگبی و شیبلی تلهام انجام شده است، نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان، محبوب ترین رهبر در جهان عرب محسوب می شود.

در داخل ترکیه، حزب اسلامگرای آقای اردوغان، حزب عدالت و توسعه، که در سال 2002 به قدرت رسید، به دلیل نحوه هدایت اقتصاد رو به رشد کشور از پشتیبانی ترک ها برخوردار است. تضعیف تدریجی پایه های سکولار کشور توسط حزب عدالت و توسعه  و نیز برقراری روابط نزدیک  با ایران و سوریه  باعث نگرانی غرب شده است.

واسیلیس کاسکارلیس، سفیر یونان در آمریکا روز پنج شنبه در مصاحبه ای گفت: “کمی زود است که بگوئیم ترکیه را از دست داده ایم.” اما او به تکرار نگرانی های آقای  پاناگیوتیس در مورد حرکت حزب عدالت و توسعه در داخل و خارج پرداخت وگفت: “آنچه که در طول ماه های گذشته رخ داده است خوشحال کننده نیست.”

کاسکارلیس، با اشاره به درگیری های نخست وزیر ترکیه با ارتش سکولار و قدرتمند ترکیه، گفت: “طی شش سال گذشته، آقای اردوغان تلاش کرده است چهره ترکیه را تغییر دهد.”

آقای بگلیتیس گفت به گمان او “ در اینجا، در ایالات متحده، مردم تحول اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترکیه را درک نمی کنند.”

آقای پاپاندرو، که از سال 1999 تا 2004 وزیر خارجه یونان بود به دلیل تلاش برای بهبود روابط یونان و ترکیه اعتباری کسب کرده است. این دو کشورهمسایه، که در سال 1970 بر سر قبرس در آستانه رویارویی نظامی قرار گرفتند و دوباره در دهه 1990 بر سر یک جزیره کوچک در دریای اژه مناقشه داشتند، تقریبا سراسر قرن بیستم را در تعارض با یکدیگر سپری کرده اند.

منبع: واشنگتن تایمز- 7 نوامبر