واردمی کردند، تولید ملی جا می زدند

نویسنده
اردلان صیامی

» خودکفایی در بنزین نمایشی بود

عمر شعار خودکفایی بنزین سر آمد؛ شعاری که برای دوماه از زبان مسئولین ونمایندگان مجلس نمی افتاد.حالا اما یک نماینده مجلس که از حامیان دولت هم محسوب میشود، روشن ساخته در روزهایی که تلویزیون جمهوری اسلامی از “همت کوه شکن مردان نفتی” تیزرهای حماسی میساخت وخودکفایی در بنزین وعدم نیاز به واردات راتبلیغ میکرد، وزارت نفت بنزین واردمیکرده است.پیش از این هم نماینده ای دیگر از سرطانزا بودن این بنزین تولیدی سخن گفته بود.

مسئولین دولتی که معمولا به سرعت به هر انتقادی واکنش نشان میدهند در مقابل این گفته ها کاملا سکوت کرده اند.شاید پرده ای دیگر از خودکفایی در راه است.

 

آغاز  خودکفایی نمایشی

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم، روز ۱۴ شهریور امسال، در آستانه “هفته دفاع مقدس” در پیامی اعلام کرده بود جمهوری اسلامی در زمینه تولید بنزین به مرز خودکفایی رسیده است. وی همچنین وعده داده بود که ایران در آینده نزدیک، عنوان صادرکننده بنزین به سایر کشورها را نیز کسب خواهد کرد. 16شهریور ماه بود که روزنامه جام جم هم درگزارشی از قول مسئولین نفتی نوشت که ایران دیگر از واردات بنزین بی نیاز شده است.این خبر دردیگر رسانه های دولتی وحکومتی نیز به طور گسترده باز تاب یافت.صدا وسیما هم با تیزرها وگزارش های مختلف که چاشنی حماسه سرایی در آن پررنگ بود به این موضوع پرداخت و آن را مرهون شعار “ما میتوانیم” دانست.

سایت اصولگرای نفت نیوز هم 17 شهریور در این ارتباط نوشت: “از 20 روز گذشته که تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی آغاز شده و وزارت نفت تولید را به روزانه 66.5 میلیون لیتر افزایش داده، ایران از واردات بنزین خودکفا شده است.”

محمد سقایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که پا را فراتر از اینها گذاشت وگفت: “نباید به خودکفایی در تولید بنزین قانع باشیم و هدف بعدی ما باید صادرات بنزین به سراسر جهان به ویژه به کشورهای منطقه باشد.”

وی به سایت خبری وزارت نفت، شانا، گفت: “دشمنان خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی با این تحلیل غلط که اگر جلوی صادرات بنزین به ایران گرفته شود اقتصاد کشورمان با مشکل و آسیب جدی روبرو خواهد شد، تحریم های یکجانبه و غیرقانونی را علیه ملت ایران اعمال کردند.”

به گزارش فارس، حسین گروسی نماینده شهریار نیز گفت: “دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی تصور می کردند با تحریم بنزین ما را به زانو درمی آورند. اما به فضل الهی کارشناسان و نخبگان کشور به ویژه جوانان و مهندسان متدین و متخصص فعال در صنعت نفت کشورمان توانستند موانع کشورهای غربی را از پیش روی برداشته و کشور را از واردات یکی از مهمترین محصولات استراتژیک بی نیاز کنند.”

به گزارش رجانیوز، سید علی ادیان راد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم تأکید کرد: “تأمین کل نیاز کشور به بنزین در داخل سمبل توانمندی های علمی صنعت نفت و گاز در مقابله با شرایط تحریم است.”

 

این خودکفایی دوام ندارد

متعاقب این سخنان اما رییس کمیسیون انرژی مجلس خودکفایی بنزین را مداوم ندانست به گزارش دویچه وله، سه هفته پس از طرح اظهارات غیرمنتظره وزیر نفت، حمیدرضا کاتوزیان، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: “خودکفایی بنزین قابل تقدیر است، اما امکان ادامه ندارد.”

 کاتوزیان در این مورد توضیح داد: “هزینه تمام شده برای هر لیتر بنزین، از بهای بنزین سبد خلیج فارس که در بنادر جنوب تخلیه می‌شود خیلی بیشتر است. از طرف دیگر، بخش‌هایی از پتروشیمی که با هدف خودکفایی در تولید بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، دچار مشکل تعمیر و نگهداری، فرسودگی و کمبود منابع می‌شوند.”

 به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، “مراکز پتروشیمی از قبل تعهداتی برای تولید برخی محصولات دارند که باید بتوانند به آن عمل کنند. اما استفاده از مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید بنزین، مانع از اجرای این تعهدات می‌شود”. امااین گفته مانع آن نشد که رییس دولت در تاریخ 24 مهر از تیم تولید ضربتی بنزین تقدیر نکند.احمدی نژاد به  30مهندس نفت لوح تقدیر دادو 204 نماینده مجلس نیز در 4 آبان ماه از وزارت نفت به خاطر قطع وابستگی به اجانب وبیگانگان تشکر کردند واینرا مشت محکمی بر دهان استکبار دانستند.

اما همزمان گزارش هایی منتشر شد که این بنزین تازه وتولید شده از مجتمع های پتروشیمی، دارای سموم حل ناشده هستند وخطر مسمومیت وسرطان زا بودن دارند.همان روزها خبرنگار رویترز از قول منابع مطلع خود خبر داد که واردات بنزین ادامه دارد.

 

خودکفایی باطعم سرطان

به گزارش آفتاب، عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس در ششم آبان ماه، تولید بنزین در پالایشگاههای ایران را، غیر استاندارد خواند و گفت: “این نحوه تولید بنزین، نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان زا است.”

عسگر جلالیان اضافه کرده بود: “اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا با عصبانیت آن ها رو به رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.”

به گزارش خبر آن لاین  غلامعلی میگلی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم از ماموریت مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات برای تهیه گزارشی در خصوص احتمال سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده بود.

بنا بر این گزارش با وجود اعلام خودکفایی بنزین ایران در اواخر مردادماه امسال، در شهریورماه بیش از 141 هزار تن بنزین با ارزش 106 میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4 برابر شده است.

در همین حال به نوشته روزنامه خبر، تلاش خبرنگار این روزنامه  برای پیگیری صحت اخبار واردات بنزین  با درهای بسته مواجه شد.مسوولان نفتی هر بار در مواجهه با این سئوال از حضور در جلسه خبر دادند واز پاسخگویی طفره رفتند. بر اساس این گزارش، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبر در ساعت های مختلف روز با تاکید بر حضور در جلسه از پاسخگویی خودداری کرد.

 

حامیان افشاگر دست به کار شدند

شاه بیت رو شدن واقعیت خودکفایی بنزین را، اتفاقا یک نماینده حامی دولت رقم زد.به گزارش اکو نیوز، نماینده علی آباد کتول اسدالله قره خانی گفت: “ما هرگز اعلام نکرده ایم که از دنیا بنزین خریداری نمی کنیم بلکه کشورهای غربی فروش بنزین را تحریم کرده اند. در شهریورماه ایران، یک میلیون لیتر واردات بنزین داشت.”

وی افزود: “این واردات به معنای کمبود بنزین نیست ایران با خودکفا شدن در تولید بنزین برگ برنده دارد و تولید کنندگان بنزین جهانی پس از خودکفایی ایران متوجه شدند بازار بزرگ سود آور ۲۰ میلیون لیتری را از دست داده اند و برای بدست آوردن این بازار بزرگ رایزنی های بسیاری با ایران کرده اند.”

آمار گمرک کشور هم تایید میکند که ایران یک وارد کننده است نه خودکفا در تامین بنزین.بنا به گزارش ایلنا، طبق آمار گمرک کشور در شهریورماه امسال بیش از 141 هزار و 800 تن بنزین به ارزش 106 میلیون و 300 هزار دلار وارد کشور شده است. در مورد این آمار و گفته های این نماینده مجلس در خصوص واردات ودیگر نماینده مجلس در خصوص سرطان زا بودن بنزین تولیدی، مسئولان دولتی تاکنون هیچ سخنی نگفته اند. خبر آن لاین در تحلیلی بر این موضوع نوشت: “در چنین شرایطی سکوت خبری از سوی مسوولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است چرا که اگر این محموله ها پیش از بی نیازی ایران سفارش داده شده است می توان با اطلاع رسانی آن رفع ابهام کرد.در غیر اینصورت در شرایطی که تاکید می شود میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور نسبت به دوره های گذشته در شرایط بسیار مساعدی قراردارد در اینصورت مشخص نیست دلیل واردات این فراورده به کشور در شرایط کنونی چیست؟ این در حالی است که اخیر وزیر نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزین به ایران که در گذشته برای فروش بنزین به ایران خودداری می کردند امروز برای فروش بنزین خود به ایران صف بسته اند.”