بار دیگر مردم مقابل حاکمان

نویسنده

» گزارش شبکه اروپا یک از ۲۵ بهمن

آیا پس از تونس و مصر، اکنون نوبت ایران رسیده که شاهد تظاهرات مردمی باشد؟ روز دوشنبه نیروهای امنیتی به شکلی گسترده در خیابان های شهرهای مختلف ایران مستقر شده بودند تا از وقوع گردهمایی های مردمی جلوگیری کنند. به گفته سایت کلمه، بسیاری از طرفداران جنبش مخالفان در تهران دستگیر شده اند.

درگیری هایی نیز بین مردم و نیروهای امنیتی به وجود آمد. به نوشته خبرگزاری فارس که طرفدار دولت است، دو تن از حامیان دولت جمهوری اسلامی کشته و بسیاری نیز مجروح شدند. کاظم جلالی، از اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در این رابطه گفت: “ما مطلع شدیم که دو تن از اعضای نیروهای انقلابی و مردمی شهید شده اند و تعداد بسیاری نیز به ضرب گلوله مجروح گشته اند.”

 

گاز اشک آور و تفنگ های ساچمه ای

نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای به سوی هزاران تن از تظاهرکنندگان مخالف دولت که سعی می کردند خود را به میدان آزادی تهران برسانند، از پیشرفت آنان به سوی این میدان جلوگیری می کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در فراخوان خود برای راهپیمایی از مردم معترض خواسته بودند در این میدان تجمع کنند. ازطرف دیگر، آنان خود به دلیل حصر خانگی و محاصره شدید امنیتی در اطراف منازل شان نتوانستند در این گردهمایی شرکت جویند.

 

گردهمایی مردم اصفهان و شیراز

در اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران نیز درگیری هایی بین مردم معترض به دیکتاتوری و نیروهای امنیتی گزارش شده است. به گفته یکی از شرکت کنندگان در این گردهمایی، ده ها نفر دستگیر شده اند. به نوشته سایت کلمه، صدها هزار ایرانی در شهرهای مختلف ایران، ازجمله شیراز و مشهد، دست به تظاهرات اعتراض آمیز علیه حکومت اسلامی زدند.

از یک سال پیش تاکنون، این اولین روز گردهمایی مردم معترض و مخالفان حکومت است که درواقع یک آزمایش برای آنان محسوب می شود. آخرین گردهمایی مخالفان به ماه دسامبر ۲۰۰۹ بازمی گردد که طی آن ۸ نفر کشته شدند. این درحالی است که از این پس، ایالات متحده حمایت خود را از طرفداران جنبش مخالفان اعلام کرده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در این خصوص اظهار داشت: “رویدادهایی که امروز در ایران شاهد آن هستیم نشان دهنده شجاعت مردم ایران است.”

 

کشورهای اروپایی خواستار میانه روی شدند

اتحادیه اروپا روز سه شنبه فشار را بر دولتمردان جمهوری اسلامی افزایش داد و از آنها خواست به حق مردم برای گردهمایی احترام بگذارند و محدودیت های اعمال شده به جنبش مخالفان را بردارند. کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا، از دولتمردان جمهوری اسلامی خواست “به آزادی بیان و حق شهروندان خود دایر بر انجام تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارند و از اعمال خشونت و زور علیه مردم معترض بپرهیزند”.

وزیر خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه گفت: “فرانسه با قاطعیت، خشونت های اعمال شده نسبت به تظاهرکنندگان را محکوم می کند و خواستار آن است که افراد بازداشت شده هرچه سریعتر آزاد شوند.” ازطرف دیگر، برنار والرو، سخنگوی این وزارتخانه اظهار داشت: “فرانسه بار دیگر خاطرنشان می سازد که نسبت به رعایت آزادی بیان مقید است.”

منبع: اروپا یک، ۱۵ فوریه